مسعود بهبهانی‌نیا:

بازتاب مسائل سیاسی و اقتصادی در سریال‌‌نویسی/ نویسنده تلویزیون بین خواست مردم و مدیران در نوسان است

نویسنده فقید سریال کیمیا یک هفته قبل از پرواز ابدی اش با برنا صحبت کرد. او که در کارنامه اش اولین سریال درام هر شبی «نرگس» به کارگردانی سیروس مقدم دیده می‌شود در خصوص چند و چون کار نویسنده به نکات مهمی اشاره کرد که خواندن آن به عنوان آخرین مصاحبه‌ی این نویسنده‌ی کاربلد و معتقد به کرامت قلم در نگارش درام خالی از حرف و پیام نخواهد بود.

بازتاب مسائل سیاسی و اقتصادی در سریال‌‌نویسی/ نویسنده تلویزیون بین خواست مردم و مدیران در نوسان است
کد خبر: 494083
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۱:۵۷:۳۳

اعتمادآنلاین| مرحوم مسعود بهبهانی‌نیا در خصوص چند و چون کار نویسنده و فیلمنامه نویسان گفت.

*نویسنده‌ها چقدر باید برای خلق شخصیت و پرداختن به سوژه و داستان به جامعه توجه داشته باشند؟

به گزارش برنا، وظیفه نویسنده این است که بیانگر مسائل، مشکلات و به نوعی بازتاب دهنده خواست و نیازهای مردم باشد. درواقع نویسنده یک عنصر پیشرو است و باید آگاهانه نسبت به مسائل اجتماعی بینش داشته باشد ضمن اینکه شخصیت ها و ماجراهایی را طراحی کند که مردم واقعیت زندگی خود را در آن داستان، فیلمنامه و سریال مشاهده کنند.

وظیفه دیگری که نویسنده دارد این است که امید را در دل مردم زنده نگه دارد و اثر او پیام روشنی برای تلاش و کوشش و پویایی جامعه داشته باشد.

*نویسنده ها توجه‌شان بیشتر معطوف به مسائل سیاسی و اقتصادی است چراکه در بسیاری از فیلم‌ها و سریال ها به صورت طنز یا درام به یک این گونه سوژه ها می پردازند آیا این چه دلیلی دارد؟

به دلیل التهابی که در جامعه به خاطر مسائل اقتصادی و نا ملایمات زندگی مردم وجود دارد، این اتفاق رخ می دهد. چرا که معمولا نویسنده ها به سوژه های روز توجه می کنند و بازتاب دهنده این وقایع هستند. درواقع این رویکرد حکایت گر بحران در اجتماع است.

بحران فساد و آشفتگی اقتصادی و نابرابری طبقاتی. در یک مقطع زمانی، جنگ مسئله اصلی بود و اکنون مسائل اقتصادی موضوع اصلی جامعه است. به هر حال نویسنده هم عضوی از جامعه است و در میان مردم زندگی می کند و نمی‌تواند نسبت به درد مردم بی تفاوت باشد.

او ادامه داد: معمولا نویسنده اگر قرار باشد برای تلویزیون بنویسند، بین خواست مدیران و مردم، بین ایده آلها و آرمانها و شعارها از یک سو و مشکلات جامعه و مردم از سوی دیگر درگیر هستند. برخی نویسندگان به آرمان ها و ایده آل های مدیران نزدیک می شوند و برخی ترجیح می دهند صدای مردم باشند. اما تعادل بین ایده آلها و واقعیت جامعه می تواند یک متن خوب را شکل دهد.

*به نظر شما روابط خانوادگی، مسائل زناشویی و... در آثار سینمایی و تلویزیونی ما به درستی پرداخته شده است؟

در برخی از آثار هنری و سریالها و فیلمها بله و در برخی دیگر نه!

گاهی اوقات در مورد نقش زن کوتاهی و غفلت می شود و بجای دادن نقشی اجتماعی و فعال در حد کسی که مرتب چای می آورد و در آشپزخانه دیده می شود، تقلیل پیدا می کند. ما باید تلاش کنیم زن را به عنوان یک عنصر فعال و تاثیر گذار در خانواده و جامعه مطرح کنیم.

نوشتن در هر سطح و سوژه ای بستگی تام به تجربه شخصی نویسنده در مسائل اجتماعی و خانوادگی دارد. به هرحال نویسنده از دانش و تجربه خود استفاده و تمام این تجربیات را به داستان و فیلمنامه تبدیل می کند.

در حقیقت اگر این تجربه را نداشته باشد به طور مثال بخواهد از جنگ بنویسد درحالی که در جنگ نبوده یا در مورد وقایع و تحولات اجتماعی بنویسد که دانش و تجربه اش را نداشته باشد، کار نهایی ضعیف و دور از واقعیت ارایه می شود.

نویسنده ای که در بین مردم کمتر حضور دارد و با مشکلات آنها آشنا نیست، قاعدتا شخصیت هایی که خلق می کند باور پذیر نیستند و نوعی شخصیت های ذهنی هستند که مردم با آن ها ارتباط برقرار نمی کنند.

او افزود: هرچه نویسنده دانش، بانک اطلاعاتی و عاطفی اش بیشتر و از تجربه برخوردار باشد می تواند شخصیت های واقعی و مناسبات واقعی بین خانواده ها و مسائل و مشکلات روز آن ها را منعکس کند.

آیا نویسنده‌های ما برای شناخت مسائل روحی و روانی، پدر فرزندی، مادر فرزندی تحقیق و پژوهش کافی را دارند؟

این موضوع هم بستگی به نویسنده دارد چراکه هیچ سر فصلی معمولا به عنوان تحقیق در کار ها دیده نمی شود یک قراردادی با نویسنده بسته و هزینه تعیین می شود و از او می خواهند سریالی را بنویسد و در نتیجه این بستگی به خود نویسنده دارد که خودش چقدر به متون، کتاب ها، تحقیق و بررسی های میدانی توجه داشته باشد.

من شخصا در آغاز کار هایم همین گونه عمل می کنم و مدتها به تحقیق در مورد سوژه می پردازم. الزام به تحقیق و پژوهش را باید سازمان یا متولیان از نویسنده ها بخواهند یا مطالب و پژوهش هایی را در اختیار نویسندگان بگذارند تا آن ها کم تر به تخیل خود رجوع کنند و به واقعیت ها نزدیک شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها