کد خبر: 494164
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۴:۰۷:۵۰
| |

رایزنی سران اوکراین و کانادا درباره روسیه و ایران

در شرایطی که تنش‌های مسکو و کی‌یف بر سر تحرکات اوکراینی‌ها برای الحاق به ناتو ادامه دارد، رئیس‌جمهور اوکراین و نخست‌وزیر کانادا تلفنی درباره روسیه و دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور رایزنی کردند.

رایزنی سران اوکراین و کانادا درباره روسیه و ایران
کد خبر: 494164
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۴:۰۷:۵۰

اعتمادآنلاین| دفتر ریاست جمهوری اوکراین از تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با نخست‌وزیر کانادا و رایزنی آنها درباره موضوعات مختلف شامل روسیه و ایران خبر داد.

به گزارش فارس، در شرایطی که تنش‌های مسکو و کی‌یف بر سر تحرکات اوکراینی‌ها برای الحاق به ناتو ادامه دارد، رئیس‌جمهور اوکراین و نخست‌وزیر کانادا تلفنی درباره روسیه و دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور رایزنی کردند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی توییتری توضیحاتی درباره تماس تلفنی خود با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا ارائه داد.

زلنسکی در این پیام نوشت: «با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت‌و‌گوی پرباری درباره وضعیت در دونباس و اعمال نفوذ بیشتر به روسیه برای حصول به صلح داشتم. بابت حمایت (کانادا) از حاکمیت (اوکراین) و تمایلات یوروآتلانتیکی تشکر می‌کنم. مواضعمان را درباره تحقیق در خصوص سقوط پرواز PS752 هماهنگ کردیم».

18 دی ماه سال گذشته (1398) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و 176 سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، 63 نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما 11 اوکراینی، 17 سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی غرامت دریافت کرده‌اند، گفت: غرامتی که تعیین کردیم خیلی بالاتر از آن چیزی است که در حقوق بین‌الملل به آن متعهد هستیم.

آقای «محسن بهاروند» اخیرا به منظور شرکت در سومین دور مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه پرواز PS752 به کی‌یف سفر کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین هم درباره تماس تلفنی ولودیمیر زلنسکی با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که دو طرف درباره مواضع دو کشور در خصوص موضوعات کلیدی در دستور کار نشست آتی گروه 7 و همچنین سران ناتو صحبت و هماهنگی کردند.

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری اوکراین، زلنسکی ترودو را در جریان آخرین وضعیت امنیتی در مناطق شرقی و نزدیک مرز اوکراین با روسیه قرار داد.

رئیس‌جمهور اوکراین در رایزنی تلفنی با نخست‌وزیر کانادا به او اعلام کرد: «روسیه نظامیانش را (از مرزهای اوکراین) خارج نکرده است و از 105 هزار عضو نیروهای مسلح خود تنها 11 هزار نفر عقب نشینی کردند».

زلنسکی در این صحبت با ترودو تاکید کرد که حفظ فشار بین‌المللی علیه روسیه به منظور حصول به پیشرفت واقعی برای حل منازعه در دونباس از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس‌جمهور اوکراین درباره پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی) موضع گرفت و مدعی شد که این پروژه، سلاح سیاسی روسیه است.

وی افزود: «ما معقتدیم که تکمیل نورد استریم 2 باعث تقویت روسیه به عنوان یک بازیگر در اطلس و نقشه جهانی خواهد شد».

جاستین ترودو در این گفت‌و‌گو بر حمایت ناگسستنی کانادا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و با این کشور به دلیل آنچه که مقابله با «تجاوزگری ادامه دار روسیه» خواند، ابراز همدردی کرد.

نخست‌وزیر کانادا خطاب به رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «ما دوستان خوب یکدیگر باقی می‌مانیم. ما به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد».

طبق روایت دفتر ریاست جمهوری اوکراین، زلنسکی و ترودو درباره همکاری عملی به منظور حمایت از تلاش‌های کی‌یف به منظور عضویت در ناتو هم صخبت کردند.

ولودیمیر زلنسکی در این تماس تلفنی از نخست‌وزیر کانادا برای سفر به اوکراین به منظور دیدار مقام‌های دو کشور و شرکت او در نشستی به میزبانی کی‌یف درباره شبه جزیره کریمه رسما دعوت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها