کد خبر: 494173
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۴:۲۳:۳۴
| |

تاکید یک کارگردان و جامعه‌شناس آلمانی بر موفقیت سینمای ایران در خارج

نشست تخصصی «بازتاب فیلم و هنرهای نمایشی ایران در جامعه آلمان» با شرکت جمعی از متخصصان ایرانی و آلمانی در صنعت فیلم‌سازی و هنرهای نمایشی به همت خانه ایران در برلین برگزار شد.

تاکید یک کارگردان و جامعه‌شناس آلمانی بر موفقیت سینمای ایران در خارج
کد خبر: 494173
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۴:۲۳:۳۴

اعتمادآنلاین| خانه ایران در برلین با مشارکت و همکاری «انستیتو فرهنگی حافظ» و «بنیاد سینمایی فارابی» در تهران، «شرکت فیلم سازی واروانی» در فرانکفورت و «مدرسه عالی فیلم و فیلم سازی بابلزبرگ» در پتسدام، نشست تخصصی با عنوان «بازتاب فیلم و هنرهای نمایشی ایران در جامعه آلمان» با شرکت جمعی از متخصصان ایرانی و آلمانی در صنعت فیلم سازی و هنرهای نمایشی در فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کلاوس اشتانیک، کارگردان، مستندساز، مدرس دانشگاه و جامعه شناس آلمانی نخستین سخنران این نشست بود که در آغاز سخنان خود پیرامون جایگاه سینمای مستند در عصر حاضر اظهار کرد: مستندسازان در عصر حاضر باید از وجدان اخلاقی برخوردار باشند و آثار هنری آنها باید پاسخگوی نیازهای جوامع بشری باشد.

ممکن است مستندساران فیلم‌های تبلیغاتی نیز تهیه کنند؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که این نوع فیلم‌ها باید این توانایی را داشته باشند که پیام تهیه کننده و کارگردان فیلم را به بیننده انتقال دهند.

کلاوس اشتانیک تأکید کرد: سینمای مستند به عنوان یک واقعیت مطرح است ولی بر خلاف آنچه تصور می‌شود، تصویر واقعیت نیست، بلکه تصویر تصور فیلمساز از واقعیت است که فیلمساز در تولید آن گزارش‌ها و تفاسیر متفاوتی از واقعیت را، بر اساس برداشت‌ها و تفکر خود ارائه می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در تولید فیلم مستند تحقیق و پژوهش صورت می‌گیرد و از روش‌های علمی و تکنیک‌های ابداعی و هنری نیز به صورت خلاقانه بهره گرفته می‌شود، این نوع فیلم‌های مستند تأثیر بسزایی در مخاطبان می‏‏گذارد و گاه موجب تغییر نگرش بیننده نسبت به موضوع مطروحه می‏شود.

این استاد دانشگاه فیلم و سینما ادامه داد: حدود بیست سال پیش و زمانی که در مرکز فیلم و سینما پتسدام فعالیت می‌کردم، برای اولین بار تبادلات دانشجویی میان ایران و آلمان صورت پذیرفت. این تبادلات دانشجوی در نتیجه حضور ما در فستیوال سینمایی جوانان بود. در این تعاملات ما از سطح بالای دانش دانشجویان ایرانی و آرشیو فیلم‌های مستند جوانان ایرانی شگفت زده شدیم.

وی در ادامه، مطرح کرد: ما در تهران در «فسیتوال فیلم رشد»، شاهد سینمای مستندی بودیم که در آن جمعی زیادی از فیلم سازان جوان شرکت داشتند. ما با جمعی زیادی از مستندسازان جوان و نیز پرتجربه ایرانی همانند محمد قاسمی، خسرو سینایی، مهرداد سکویی، ابراهیم مختاری، مصطفی کریمی و ... آشنا شدیم که موفق شده بودند آثار سینمایی مستند ارزشمندی تهیه کنند.

کلاوس اشتانیک با اذعان اینکه سینمای ایران در خارج از این کشور بسیار موفق بوده است، گفت: در سال 2005 میلادی پروژه همکاری‌های سینمایی با ایران رقم خورد و در این راستا جمعی از مستندسازان ایرانی به مرکز فیلم و سینما پتسدام دعوت شدند. این تعاملات بویژه با مرکز مستند سوره بر اساس تهیه فیلم‌های کوتاه مستند توسط مستندسازان جوان ایرانی و آلمانی صورت می‌گرفت.

رونالد گرانس، نویسنده و نمایش نویس آلمانی به تجربیات سفرهای مختلف خود به ایران و حضور در فستیوال‌های تئاتر فجر در تهران و شیراز اشاره کرد.

سخنران بعدی این جلسه، مهدی وراوانی، مدیر شرکت فیلم سازی واروانی از شهر دوسلدورف بود. وی به بیان بعد اقتصادی و سودآوری صنعت فیلمسازی در جوامع غربی پرداخت.

رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر شورای عالی بین الملل سینمای ایران آخرین سخنران این وبینار بود.

وی به تاریخچه هنر «شعر و شاعری» در ایران و تأثیر متقابل آن بر صنعت سینما در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران می‌توان هنر «شعر» را در کلیه ارکان هنری و نیز دین و مذهب مشاهده کرد. هنر شعر در عرفان و تصوف مشهود است و این هنر به صورت غیر مستقیم در صنعت سینمایی ایران پدیدار است و ما شاهد تأثیر آن در ساختار فیلم‌های مستند هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها