چاووش اغلو:

با توجه به اختلافات اساسی، همکاری ترکیه و آمریکا ساده‌ نیست

مولود چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه درمورد دیدار آتی روسای جمهور آمریکا و ترکیه گفت که در حالی که اختلاف نظرها در مورد بسیاری از موضوعات باقی مانده، ایجاد همکاری بین ترکیه و ایالات متحده آسان نیست.

با توجه به اختلافات اساسی، همکاری ترکیه و آمریکا ساده‌ نیست
کد خبر: 494277
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۷:۵۹:۲۰

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه ترکیه درباره دیدار آتی بین روسای جمهور آمریکا و ترکیه گفت که همکاری بین طرفین با توجه به اختلافات اساسی کار ساده‌ای نیست.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه شب به وقت تهران گفت همکاری بین ترکیه و آمریکا کار ساده‌ای نیست.

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه درگفت‌وگو با شبکه خبری «تی‌آرتی» گفت که ترکیه امیدوار است که دیدار بین «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی در اجلاس هفته آینده ناتو نتایج مثبتی داشته باشد.

وزیر خارجه ترکیه افزود که این دیدار بسیار مهم خواهد بود. چاووش اوغلو گفت که در حالی که اختلاف نظرها در مورد بسیاری از موضوعات باقی مانده، ایجاد همکاری بین ترکیه و ایالات متحده آسان نیست .

وزیر خارجه ترکیه افزود که هر دو طرف برای بهبود روابط پرتنش خود باید اقدامات متقابل انجام دهند.

یکی از مشاوران امنیتی آمریکا در این رابطه گفت که بایدن و اردوغان در حالی هفته آینده در مورد سوریه، افغانستان و دیگر موضوعات منطقه‌ای وهمچنین بحث درباره اختلافات قابل توجه بین واشنگتن و آنکارا از زمان روی کار آمدن بایدن ، دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روزهای گذشته گفت که جو بایدن ردر دیدار هفته آینده با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه درباره مسائل مختلف رایزنی خواهد کرد.

جیک سالیوان گفت که سران دو کشور در این دیدار درباره مسئله قره‌باغ، سوریه، افغانستان، ایران و مسائل دیگر به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. او همچنین تصریح کرد بایدن و اردوغان «اختلافات عمده» میان واشنگتن و آنکارا را مورد بررسی قرار خواهند داد.

سالیوان که در یک نشست خبری در کاخ سفید حضور داشت گفت مسائل شرق دریای مدیترانه، سوریه، ایران و همچنین نقش ترکیه در افغانستان بخشی از «دستورکار گسترده» این دیدار خواهد بود.

از دیگر اختلافات بین آنکارا و واشنگتن خرید سامانه اس-400 ساخت روسیه از سوی ترکیه است. آمریکا مدعی است که سامانه اس-400 خطری علیه جنگنده نسل پنجم «اف-35» است. مقامات آمریکایی بر این باورند که این سامانه احتمالا آسیب پذیری این جنگنده‌ها را شناسایی کرده و این اطلاعات به مسکو انتقال داده می‌شوند. این در حالی است که ترکیه و روسیه این سناریو را رد کرده‌اند.

ترکیه پیشتر خواستار خرید 100 فروند جنگنده پیشرفته اف-35 شده بود. نخستین جنگنده‌ها در سال 2018 به ترکیه تحویل شد و خلبانان ترکیه تحت آموزش قرار گرفتند و سپس، پنج فروند دیگر از این جنگنده به ترکیه تحویل شد اما تصمیم آنکارا مبنی بر خرید سامانه پدافندی اس 400 از روسیه، موجب شد که طرف آمریکایی از تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا خودداری کند و خلبانان ترکیه را از برنامه آموزش برای پرواز این نوع جنگنده خارج کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها