کد خبر: 494278
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۸:۰۱:۵۶
| |

زنان در عرصه کار و تلاش

بانوان، نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و بخش مهمی از فعالیت در عرصه اشتغال و حضور اجتماعی را بر عهده دارند. در گفتگویی با یکی از زنان موفق گیلانی به بررسی فعالیت های اجتماعی بانوان پرداخته ایم.

زنان در عرصه کار و تلاش
کد خبر: 494278
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۸:۰۱:۵۶

اعتمادآنلاین| بانوان، نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و بخش مهمی از فعالیت در عرصه اشتغال و حضور اجتماعی را بر عهده دارند. در گفتگویی با یکی از زنان موفق گیلانی به بررسی فعالیت های اجتماعی بانوان پرداخته ایم.

نوشین میربلوک، کنشگر و فعال اجتماعی به سوالات اعتمادآنلاین گیلان پاسخ داد:

*زنان فعال اجتماعی را چگونه تعریف می کنید؟

زنان فعال اجتماعی، زنانی هستند که بواسطه شغل، حرفه، رشته تحصیلی، سمن ها و یا هرفعالیتی که به نوعی به حوزه بانوان مربوط می شود، در جامعه حضور دارند و علاوه بر خانواده در بستری وسیع تر مسئولیتی برعهده داشته و اهدافی را در جهت ارتقا و بهبود کیفیت چرخه زندگی خود دنبال می کنند.
این رشد وتعالی میتواند در زمینه اقتصاد، سیاست، ورزش ویا فرهنگ وهنر باشد.

*جایگاه زنان را در کنش‌های اجتماعی در چه سطحی می بینید؟

جایگاه زنان در کنش های اجتماعی البته در یک سنجش نسبی، درده های اخیر روبه رشد بوده و با نتایج مطلوبی هم دراین زمینه همراه بوده بطوریکه در سازمان های مردم نهاد، کارآفرینی و اشتغال زایی
آنها بسیار خوش درخشیده و قطعا با مرتفع شدن برخی چالش ها و مشکلات نظیر مشکلات اقتصادی، صدور مجوزها و البته نگاه جنسیتی به بانوان در آینده ای نزدیک، شاهد جامعه آماری بالاتری از مشارکت و نقش بانوان در حوزه های مختلف اجتماعی خواهیم بود.

*به عنوان یک بانوی کنش‌گر اجتماعی، با چه چالش‌هایی روبرو هستید؟

بزرگترین چالش گاهی عدم همسویی و همکاری مسئولین در خصوص فعالیت ها و کنش های مختص بانوان است که گاهی حتی با وجود موفقیت بانوان در بسیاری از حوزه ها هنوز نگاه ها بعضا عدالت محور و خیلی منصفانه نیست و البته گاهی خود زنان نیز هنوز به خود باوری نرسیده اند. بطوریکه در برخی از تماس ها و درخواست گفتگو و مصاحبه، دچار تردید هستند و جایگاه و فعالیت های خود را در اشل موفقیت نمی دانند.

*با توجه به اینکه در زمینه معرفی زنان موفق فعال هستید، مهمترین چالش هایی که بانوان با شما مطرح کرده اند چه بوده است؟ علت و انگیزه شما از بیان موفقیت های بانوان چه بوده است؟

مهمترین چالش زنان که معمولا به آن اشاره می کنند؛ درخواست توجه بیشتر مسئولین به حوزه های مرتبط به بانوان است والبته مشکلات اقتصادی در زمینه های مختلف مانند ورزش قهرمانی، اشتغال زایی و کارافرینی است. همچنین هنوز گاهی نگاه و تبعیض جنسیتی نیز جزو چالش های مطرح بسیاری بانوان است.

نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند، اما آمار حضور زنان در کرسی های مدیریتی بسیار محدود و ناامید کننده است در صورتکیه زنان بارها ثابت کرده اند که می توانند مدیران موفق و لایقی باشند وازپتانسیل بسیار بالایی در این خصوص برخوردارند. در پارلمان شهری هم معمولا سهم اندکی دارند. حتی با توجه به نزدیکی زمان انتخابات و انواع و اقسام شعارها و وعده های انتخاباتی
به تعداد انگشتان دست، به زنان و امکانات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی آنها اشاره شده است.

شاید وقتش رسیده تا مسئولین دقت نظر بیشتری به حوزه بانوان، مشکلات، توانمندی ها و استعداد های آنها داشته باشند زیرا قطعا با وجود زنان موفق در استان، گیلانی آبادتر خواهیم داشت.

*به عنوان آخرین سوال، انتظارات شما، از جامعه در مواجهه با بانوان کنشگر اجتماعی چیست؟

بنظرم زنان علاوه بر مسئولیت خطیر وبزرگ مادر و همسر بودن در خانواده که نقشی حیاتی در بنیان هر خانواده و درمرحله بعد جامعه دارند، اینکه در محیطی دیگر با وجود همه مشغله ها و مسئولیت های محوله می توانند فعالیت های چشمگیری داشته باشند، بسیار قابل تقدیر و ارزشمند است. و از از آنجایی که عمده فعالیت ها، گزارشات و یادداشت های بنده در حوزه بانوان است، تصمیم گرفتم تا بعنوان عضو کوچکی از جامعه زنان گیلان، این موفقیت ها، تلاش و زنانگی های اصیل و مرغوب را در مجموعه ای بنام زنان موفق گیلانی برای همیشه ماندگار کنم، زنان در همه جای دنیا قابل تقدیر وتحسین هستند.


زنانی که با خودباوری، پشتکار و عزت نفس بالا در حوزه های مختلف به موفقیت و جایگاهی لایق میرسند بی شک قابل تحسین و تقدیرند. معقتقدم بانوان جامعه استحقاق بیشترین حمایت و تقدیر ها ازسوی مردم ومسئولین دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها