نشان جدید لباس تیم ملی فوتبال اوکراین و حاشیه‌هایی که ایجاد کرد

ویژگی اصلی نشان لباس تیم ملی اوکراین تعیین مرزهای این کشور بود که شبه جزیره کریمه را نیز شامل می‌شود. روسیه این شبه جزیره را از سال 2014 با برگزاری یک همه‌پرسی به خاک خود ضمیمه کرده است.روی یقه لباس تیم ملی فوتبال اوکراین نیز این شعار نوشته شده است: شکوه اوکراین، افتخار قهرمانان!

نشان جدید لباس تیم ملی فوتبال اوکراین و حاشیه‌هایی که ایجاد کرد
کد خبر: 494465
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۵:۱۰:۱۹

اعتمادآنلاین| به دنبال ارائه لباس جدید تیم ملی فوتبال اوکراین برای شرکت در مسابقات جام ملت‌های اروپا (یورو) که باعث اعتراض روسیه شد، «اتحادیه فوتبال اروپا» (یوفا) استفاده تیم ملی اوکراین را از بخشی از شعار تهیه شده، منع کرد.

به گزارش ایرنا از مسکو، ویژگی اصلی نشان لباس تیم ملی اوکراین تعیین مرزهای این کشور بود که «شبه جزیره کریمه» را نیز شامل می‌شود. روسیه این شبه جزیره را از سال 2014 با برگزاری یک همه‌پرسی به خاک خود ضمیمه کرده است.

روی یقه لباس تیم ملی فوتبال اوکراین نیز این شعار نوشته شده است: «شکوه اوکراین، افتخار قهرمانان!»
شعار شکوه اوکراین، افتخار قهرمانان! نیز که بر روی لباس جدید تیم ملی اوکراین درج شده است، با ملی‌گرایان افراطی اوکراین مرتبط دانسته می‌شود.


لباس‌های تیم ملی فوتبال اوکراین که قرار است از آنها در مسابقات قهرمانی اروپا در ماه ژوئن-ژوئیه استفاده شود، شامل موارد دیگر همچون رئوس نقشه اوکراین است که شامل کریمه ضمیمه روسیه و همچنین مناطق جدایی طلب است.


به گزارش رسانه‌های روسیه، «ماریا زاخارووا» نماینده رسمی وزارت خارجه این کشور در مورد تصمیم اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) مبنی بر منع استفاده تیم ملی اوکراین از شعار "افتخار قهرمانان" بر روی لباس فرم گفت: ورزش یک میدان جنگ نیست، بلکه یک میدان رقابت است. ورزش صحنه سیاسی نیست، بلکه عرصه‌ای برای دستاوردهای فرهنگی. در ورزش باید وطن را ستایش کرد، اما نه با شعارهای ملی گرایانه.

در پاسخ به اعتراض و درخواست اتحادیه فوتبال روسیه (RFU) از نشان درج شده بر لباس تیم ملی اوکراین، «یوفا» اعلام کرد که خط و نشان اوکراین و شعار "شکوه اوکراین" معنای سیاسی ندارد، اما شعار "افتحار قهرمانان" در ترکیب با قسمت اول " ماهیت واضح سیاسی پیدا می‌کند و یک معنی تاریخی و نظامی به خود می‌گیرد، بنابراین بخش دوم شعار تیم اوکراین باید از لباس خارج شود.


«دیمیتری پسکوف» سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه نیز به تصمیم اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) درباره لباس تیم ملی اوکراین واکنش نشان داد و گفت: این حق یوفا است. ورزش باید به دور از سیاست باشد.


اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی دارند، از سال 2014 و پس از وقوع تغییراتی در اوکراین که کی‌یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس‌ها «کودتا» یاد می‌کنند، آغاز شده است.


مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی‌یف زدند.


با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، کرملین امنیت برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می‌دهند، رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت «ولادیمیر پوتین» جنبه اجرایی پیدا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها