تحلیل دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق از برنامه‌های اقتصادی کاندیداها

دیگر وعده‌های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که دیگر وعده‌های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست، گفت: کاندیداها باید مشخص کنند که اولویت‌شان چیست. افرادی که همه زمینه‌ها برایش اولویت است، مشخص است که اصلا در برنامه‌های خود اولویت ندارد.

دیگر وعده‌های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست
کد خبر: 494650
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ۱۳:۱۶:۳۴

اعتمادآنلاین| سید حمید حسینی در واکنش به طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر کاندیداها گفتمان مشخصی ندارند و یک چیزی بین گفتمان ساختارگرا، برنامه‌محور و مساله‌محور برنامه‌هایشان دور می‌زند، اما به طور جدی روی برنامه‌ها حرف نمی‌زنند.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: کاندیداهایی که نگاه ساختاری‌تری دارند، مسایل اقتصادی را بر مسایل سیاسی مقدم‌تر می‌دانند. کاندیداهایی هم که البته مساله‌محور صحبت می‌کنند، خیلی جاها هم بحث‌های ساختاری را مطرح می‌کنند. در کنار این‌ها، برخی کاندیداها از برنامه صحبت می‌کنند، اما در صحبت‌هایشان از برنامه نمی‌توان چیزی فهمید که بتوان اولویت برنامه آقایان را متوجه شد. در کل بیشتر کاندیداها مساله‌محور هستند؛ یکی راجع به فساد صحبت می‌کند، یکی راجع به تعامل با دنیا صحبت می‌کند، یکی راجع به خانواده‌ها و دیگری راجع به عدالت صحبت می‌کند.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: به نظر می‌رسد خیلی کاندیداها نتوانسته‌اند به یک‌سری سوالات به معنای اساسی پاسخ دهند که چرا برای ریاست‌جمهوری آمده‌اند؟ چه امتیازی نسبت به افراد دیگر دارند؟ وجه تمایزشان با افراد دیگر چیست که کاندید شده‌اند؟ حالا که برای انتخابات آمده‌اند، چگونه می‌خواهند موفق شوند؟ و نیز با چه کسانی راه را دنبال خواهند کرد؟

حسینی تصریح کرد: هیچ‌یک از کاندیداها حاضر نیستند که حرف عینی‌ای بگویند. بعضا صحبت‌هایی می‌کنند که با سابقه و سبقه افراد اصلا همخوانی ندارد. برای مثال، الان می‌گویند که ما تلاش می‌کنیم اف‌ای‌تی‌اف حل شود، اما این سوال برای مردم مطرح است که وقتی این آقایان مسوولیت داشتند، موضوع اف‌ای‌تی‌اف حل نشد، پس چطور می‌خواهید این کار را بکنید.

وی متذکر شد: در کل کاندیداها از تعامل با دنیا، همکاری‌های بین‌المللی، اقتصاد آزاد و دخالت نکردن دولت در اقتصاد صحبت می‌کنند، اما در کل اگر مصادیقی معرفی نکنند که با چه کسانی می‌خواهند این کارها را انجام دهند، به نظر می‌رسد باور کردن این حرف‌ها یک مقداری سخت باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق یادآور شد: در کل در بحث‌های اقتصادی چیزی گیر مردم نمی‌آید که بخواهند تصمیم بگیرند.

دیگر وعده‌های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست

حسینی با اشاره به وعده‌های پوپولیستی برخی کاندیداها، گفت: وعده‌های پوپولیستی دیگر روی مردم اثر ندارد.

وی افزود: کاندیداها در بحث‌هایی که به عنوان برنامه و اقتصاد مطرح می‌کنند، واقعا در صحبت‌های آنها هیچ انسجامی دیده نمی‌شود. در عین حال، نوع مناظره‌ها به‌گونه‌ای است که هیچ یک از کاندیداها نمی‌تواند یک حرف درستی بزند. حالا در گفت‌وگوهای دونفره بهتر می‌توان صحبت کرد، اما این گفت‌وگوها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. عمده توجه مردم به مناظرات است، اما در مناظرات چیزی دست مردم را نمی‌گیرد؛ یعنی به گونه‌ای طراحی شده که مردم هیچ چیزی نتوانند بسنجند و رقابتی بین کاندیداها ایجاد نمی‌کند که برای مردم قابل شناسایی باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره مشاوران اقتصادی کاندیداها تصریح کرد: این موضوع می‌تواند هم نشات گرفته از فقدان مشاوران اقتصادی خوب هر کاندیدا باشد و هم توانایی و باورهای کاندیداها. از سوی دیگر، برخی از کاندیداها اصلا روی موضوع تسلط ندارند. دیدید که برای مثال کسی که ادعا داشت که چند هزار صفحه برنامه دارد، اما یک کلمه صحبت درباره برنامه‌ها نمی‌کند، چون شاید احساس می‌کند در آن بحث‌ها نمی‌تواند دفاع کند یا حرفی بزند که قابل قبول باشد، بنابراین سعی می‌کنند اصلا وارد بحث‌های برنامه‌ای نشوند.

کاندیداها اولویت خود را مشخص کنند

حسینی درباره برجام و تحریم اقتصادی کشور، گفت: کاندیداها اصلا سعی می‌کنند وارد بحث برجام نشوند. بالاخره صداوسیما و دست‌اندرکاران اصرار دارند در این بحث اصلا کسی وارد نشود. درباره تحریم، برجام و کرونا اصلا صحبتی نمی‌شود تا این موضوعات عامل تمایز و تفکیک افراد نشود.

وی با بیان این‌که کاندیداها در برنامه‌های خود باید مشخص کنند کدام قشر جامعه را هدف‌گیری کرده‌اند، افزود: نمی‌توانند که از قشر محروم تا مرفه جامعه را هدف‌گیری کنند. اولا باید بگویند که هدف‌گیری‌شان مربوط به کدام طبقه اجتماعی است. کاندیدایی که طبقه متوسط را هدف‌گیری می‌کند، باید مشخص کند که در سبک زندگی، آزادی‌های اجتماعی چه کاری را انجام خواهم داد، چون به نظر می‌رسد در طبقه متوسط جامعه، این بحث‌ها مهم باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: از سوی دیگر، کاندیداها باید مشخص کنند که اولویت‌شان چیست. افرادی که همه زمینه‌ها برایش اولویت است، مشخص است که اصلا در برنامه‌های خود اولویت ندارد. کاندیداها باید مشخص کنند که برای مثال دنبال توسعه صنعتی یا کشاورزی یا صادرات یا خودکفایی یا زمینه‌های دیگر هستند. همه کاندیداها در حال حاضر از اقتصاد بازار صحبت می‌کنند؛ قطعا نمی‌تواند این‌گونه باشد.

حسینی عنوان کرد: به نظر من کاندیداها اگر جهت‌گیری خود را مشخص کنند و به سه سوال پاسخ دهند که چرا آمدند، چگونه می‌خواهند برنامه‌های خود را انجام دهند و با چه کسانی می‌خواهند انجام دهند، تکلیف مردم روشن می‌شود.

وی متذکر شد: ما دو بار شانس داشتیم که اقتصاد کشور را از وضعیت فعلی رها کنیم. یک‌بار با خصوصی‌سازی بود که می‌توانستیم انقلاب اقتصادی ایجاد کنیم. اما به حدی بد اجرا شد که فرصتی برای اقتصاد کشور ایجاد نشد. دولت لاغرتر شد، اما حکومت فربه‌تر شد. در بحث هدفمندی یارانه‌ها هم نتوانستیم ظرفیت‌سازی کنیم. حالا یک ظرفیت دیگر به نام صادرات داریم که کم‌هزینه‌ترین کاری است که می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد، اشتغالزایی کند، ظرفیت‌های صنعتی ایجاد کند، رشد اقتصادی را بهبود بخشد و نرخ ارز را کاهش دهد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق یادآور شد: ما این ظرفیت را داریم که دو برابر رقم فعلی صادرات داشته باشیم. 40، 50 درصد ظرفیت‌های تولید در کشور خالی است. مشکل ما، بازار است. اگر کاندیداها می‌توانستند به درستی این موضوع را تشریح کنند و بگویند تعهد می‌دهیم که با تعامل با کشورهای منطقه و دنیا، صادرات را ظرف دو، سه سال دو برابر کنیم، به انتخاب مردم کمک می‌کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: من اگر خودم کاندیدا می‌شدم، اولویت خود را روی صادرات و افزایش راندمان و بهره‌وری می‌گذاشتم. همچنین روی پتانسیل نیروی انسانی خیلی تاکید می‌کردم تا به عنوان سرمایه اجتماعی پای کار آیند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها