بلینکن، وزیر خارجه آمریکا:

به دنبال روابط سازنده با روسیه هستیم

وزیر خارجه آمریکا با تبریک روز پیروزی به دولت و مردم روسیه مدعی شد که واشنگتن به دنبال روابط سازنده و پایدار با مسکو است.

به دنبال روابط سازنده با روسیه هستیم
کد خبر: 494868
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۱۱:۳۳:۱۲

اعتمادآنلاین| «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز شنبه «روز پیروزی» را به دولت و مردم روسیه تبریک گفت و مدعی شد که واشنگتن به دنبال روابط سازنده، باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی با دولت مسکو است.

به گزارش فارس، وی در بیانیه‌ای اعلام کرد، از طرف دولت ایالات متحده آمریکا، من روز پیروزی را به شهروندان روس تبریک می‌گویم. و از این فرصت استفاده می‌کنم تا تاکید کنم که آرزوی آمریکا داشتن روابط سازنده با فدراسیون روسیه و ارتقای سطح منافع و همچنین یک رابطه قابل پیش‌بینی است. ما به حمایتمان از مردم روسیه با احترام به حاکمیت روسیه و همکاری با جامعه جهانی و همکاری صلح آمیز در مورد مسائل مورد نگرانی جهانی متعهد هستیم.

وی روز 12 ژوئن 1992 را که به خاطر اعلامیه حاکمیت فدراسیون روسیه به روز پیروزی معروف است گام مهمی در برآورده سازی آرزوهای مردم روسیه در جهت یک جامعه آزاد با انتخابات منصفانه خواند.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که رهبران روسیه و آمریکا قرار است چهار روز دیگر از شهر ژنو در سوئیس با یکدیگر دیدار و رایزنی کنند. با این حال تحلیلگران معتقدند که بعید است دو طرف در این دیدار توافقهای اساسی در مورد مسائل گوناگون داشته باشند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه می‌گوید، در حالیکه سران دو کشور به احتمال زیاد درباره اختلافات کنونی و زمینه های همکاری ممکن گفت‌وگو می کنند، در این نشست نباید انتظار توافق اساسی داشت.

این مقام آمریکایی گفت: ما هیچ توهمی در مورد گسترش همکاری بین دو کشور نداریم و ما این [نشست] را به عنوان ابزاری مهم برای مدیریت روابط دشوار پایدار می‌دانیم.

روابط واشنگتن و مسکو طی سالهای گذشته بر مسائلی از جمله ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، تحریمهای واشنگتن علیه روسیه، مساله اوکراین، حملات سایبری و پرونده «الکسی ناوالنی» فعال سیاسی مخالف ولادیمیر پوتین شدیدا تیره و تار شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفته روابط میان این کشور با آمریکا به نازل‌ترین سطح طی سال‌های اخیر رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها