کد خبر: 495047
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۰۷:۱۸:۰۰
| |

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور:

گیلان یک سوم تولید پیله ابریشم ایران را بر عهده دارد

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در حاشیه مراسم برداشت نوغان در یکی از روستاهای شلمان از توابع شهرستان لنگرود، اظهار کرد: امسال توزیع تخم نوغان در سطح کشور از چهارم فروردین در مناطق گرمسیری و شمال شرق کشور شروع شد و تاکنون 45 هزار و 500 جعبه تخم نوغان در سطح کشور توزیع کردیم.

گیلان یک سوم تولید پیله ابریشم ایران را بر عهده دارد
کد خبر: 495047
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۰۷:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، سهم گیلان از تولید 1700 تن پیله ابریشم را معادل 550 تن دانست و عنوان کرد: گیلان یک سوم تولید پیله ابریشم کشور را بر عهده دارد.

عدیل سروی در حاشیه مراسم برداشت نوغان در یکی از روستاهای شلمان از توابع شهرستان لنگرود، اظهار کرد: امسال توزیع تخم نوغان در سطح کشور از چهارم فروردین در مناطق گرمسیری و شمال شرق کشور شروع شد و تاکنون 45 هزار و 500 جعبه تخم نوغان در سطح کشور توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه امسال برای سومین سال متوالی در هر 31 استان کشور پرورش کرم ابریشم انجام شده است، تصریح کرد: گیلان رتبه اول توزیع تخم نوغان و پرورش کرم ابریشم را در کشور دارد لذا توزیع تخم نوغان در گیلان از چهارم اردیبهشت شروع شد و تا 12 خرداد ادامه داشت.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، از توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در استان خبر داد و تصریح کرد: برآورد ما از میزان تولید پیله ابریشم در سطح کشور 1700 تن پیله است که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش دارد و بیشترین میزان در 13 سال اخیر است.

سروی، سهم گیلان از تولید 1700 تن پیله ابریشم را معادل 550 تن دانست و عنوان کرد: گیلان یک سوم تولید پیله ابریشم کشور را بر عهده دارد و در این میان، شهرستان لنگرود با توزیع 4300 جعبه تخم نوغان و تولید 160 تنی پیله ابریشم، 28 درصد تولید پیله استان را به خود اختصاص می دهد که بیشترین میزان در بین شهرستان های گیلان و کشور است.

وی با اشاره به افزایش رضایتمندی نوغانداران در بخش برداشت پیله، خاطرنشان کرد: امسال راندمان پرورش پیله ابریشم به ازای هر جعبه تخم نوغان بهتر شده است.

رئیس مرکز توسه نوغانداری کشور، همچنین از افزایش قیمت فروش پیله تر ابریشم خبر داد و گفت: هر کیلوگرم پیله تر ابریشم از 115 هزار تومان تا 150 هزار تومان خرید و فروش می شود؛ این قیمت برای گیلان حدود 145 هزار تومان است که توسط تجار و صنایع ابریشم کشی خانگی و کمیته امداد خریداری می شود.

وی با اشاره به خرید تضمینی پیله تر ابریشم در سه استان خراسان شمالی، گلستان و گیلان توسط مددجویان کمیته امداد، اضافه کرد: سازمان تعاون روستایی در پنج استان از جمله گیلان آماده خرید پیله تر است.

سروی، با بیان اینکه برداشت پیله در مناطق گرمسیری کشور تمام شده و در مناطق شمال شرقی رو به اتمام است، متذکر شد: در استان های گیلان و مازندران شاهد برداشت پیله هستیم، اما در استان های سردسیر توزیع تخم نوغان متناسب با شرایط آب و هوایی دیرتر انجام شده و لذا تا ماه آینده تولید پیله ابریشم بهاره به اتمام می رسد.

وی از احیای پرورش پاییزه کرم ابریشم بعد از 23 سال وقفه خبر داد و اظهار کرد: 10 استان کشور از جمه گیلان امسال پرورش پاییزه خواهند داشت.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با اشاره به روند افزایش تولید پیله تر ابریشم در کشور از 980 تن در سال 97 تا 1700 تن در سال جاری، گفت: افزایش تولید پیله ابریشم میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل را از 28 درصد به 52 درصد افزایش داده است؛ البته همچنان بخشی از نیاز صنعت فرش و منسوجات ابریشمی از طریق واردات تامین می شود، اما با برنامه ریزی مناسب می توانیم کل نیاز کشور را تامین کنیم.

سروی، تولید نهال توت و توسعه توتستان ها را نخستین گام در خودکفایی تولید ابریشم و احیای صنعت نوغانداری دانست و تاکید کرد: توتستان های گیلان در دهه 80 از بین رفته و تبدیل به باغ شده بود، اما امسال بیش از 280 هزار اصله نهال رایگان توت در استان گیلان توزیع کردیم که نسبت به 57 هزار اصله سال گذشته افزایش پنج برابری داشته است.

رحیم حیدری، فرماندار شهرستان لنگرود نیز، ابریشم و نوغان را یکی از پتانسیل های خوب گیلان و لنگرود به ویژه شلمان دانست و اظهار کرد: شاهد احیای این صنعت ارزشمند و اصیل در استان و شهرستان هستیم.

وی کج چینی را یکی از فرهنگ های قدیمی مردم گیلان دانست که با کمک دوستان و آشنایان و همسایگان نوغانداران انجام می شود و گفت: افزایش دو برابری قیمت پیله تر ابریشم و توزیع رایگان نهال توت و خرید تضمینی پیله تر به احیای صنعت نوغانداری کمک می کند.

فرماندار لنگرود، با تاکید بر لزوم پرهیز از خام فروشی پیله تر ابریشم، خاطرنشان کرد: باید به سمت ارزش افزوده برویم و نوغان را به صورت خام به سایر مناطق صادر نکنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها