کد خبر: 495051
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۰۷:۲۸:۰۰
| |

هفت کشور صنعتی از برنامه زیرساختی جدید جهانی رونمایی می‌کنند:

مهار چین؛ اولویت اصلی ایالات متحده در نشست گروه هفت

رییس‌جمهور ایالات متحده و تیم همراه او در نشست هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت کوشیدند تا موضوع مقابله با چین را به عنوان اصلی‌ترین موضوع دومین روز اجلاس این گروه تبدیل کنند؛ هدفی که دستیابی به آن به متغیرهای زیادی از جمله واکنش چین و عزم کشورهای گروه هفت بستگی دارد.

مهار چین؛ اولویت اصلی ایالات متحده در نشست گروه هفت
کد خبر: 495051
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۰۷:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مقام ارشد ایالات متحده ظهر روز شنبه به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت که امریکا خواستار اتحادی جدید برای رقابت با هزینه‌هایی است که چین صرف زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه می‌کند و به همین منظور تلاش دارد تا از طریق همکاری با اعضای گروه هفت، از یک برنامه زیرساختی جدید جهانی در واکنش به ابتکار «ابتکار کمربند و جاده» چین رونمایی کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، رویترز نوشته است که کشورهای گروه هفت می‌خواهند راه‌حلی منطقی برای مهار رفتارهای توسعه‌طلبانه شی‌جین پینگ، رییس‌جمهور چین که در پی رشد همه‌جانبه و سریع این کشور طی 4 دهه گذشته بروز و ظهور پیدا کرده، بیابند.

طرح یک کمربند و یک جاده شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین که به طرح راه ابریشم جدید هم معروف است، می‌خواهد دوسوم جمعیت جهان در هفتاد کشور را از طریق شبکه‌ای از خطوط زمینی (کمربند) و مسیرهای دریایی (جاده) به هم متصل کند.


بر اساس اطلاعات منتشر شده در پرتال رسمی ابتکار کمربند و جاده، در حال حاضر 71 کشور در این ابتکار عمل شرکت دارند؛ کشورهایی که با هم بیش از یک‌سوم تولید ناخالص جهان و دوسوم جمعیت دنیا را شامل می‌شوند. از طرفی 6 «معبر» توسعه کلان شامل: «1. معبر اقتصادی پل زمینی جدید اوراسیا، 2. معبر اقتصادی چین- مغولستان - روسیه، 3. معبر اقتصادی چین- آسیای میانه- غرب آسیا، 4. معبر اقتصادی چین - شبه جزیره هند و چین، 5. معبر بنگلادش-چین - هند - میانمار و 6. معبر اقتصادی چین - پاکستان» در این ابرپروژه دیده شده است که تقریبا بخش‌های مهمی از آسیا را در بر می‌گیرد؛ این معابر اقتصادی عمدتا به آفریقا و اروپا ختم می‌شوند. اگرچه ظاهرا بخش حمل و نقل و ترددهای زمینی و ریلی به عنوان اساس و پایه اجرای این طرح است، اما همزمان اقداماتی چون سرمایه‌گذاری در زیرساخت، آموزش، مواد ساخت و ساز، راه‌آهن و بزرگراه، آزادراه، خودرو، املاک، شبکه برق، انرژی و تولید آهن و فولاد در تمرکز اولیه طرح قرار داشته است. منتقدان معتقدند اجرای این طرح باعث می‌شود بدهی‌هایی انبوه بر دوش کشورهایی که توان بازپرداخت این بدهی‌ها را ندارند، گذاشته شود و بعد چین با بهره‌جویی از این بدهکاری، درصدد سوءاستفاده سیاسی در مسیر دستیابی به اهداف توسعه طلبانه خود برآید.


ایالات متحده می‌گوید ضرورت دارد کشورهای غربی ضمن تلاش برای مهار چین، جایگزینی مناسب برای روش چینی ارایه کند که بازتاب ارزش‌ها، استانداردها و سبک عمل دموکراسی‌ها باشد.


سرویس جهانی بی‌بی‌سی نیز روز شنبه نوشت که در دومین روز نشست سران گروه هفت، ایالات متحده تصمیم دارد دیگر رهبران این گروه را برای «اقدام مشخص در مورد کار اجباری» در چین تحت فشار قرار دهد و به هر نحو ممکن انتقاد از پکن را در اعلامیه پایانی این نشست که قرار است در پایان روز سوم منتشر شود، بگنجاند. یک مقام امریکایی به ‌بی‌بی‌سی گفته که جو بایدن از رهبران گروه هفت خواهد خواست تا روشن کنند «کار اجباری خدشه‌دار کردن کرامت انسانی و یک نمونه فاحش از رقابت اقتصادی ناعادلانه چین» است و به این وسیله نشان دهند آنها در دفاع از حقوق بشر جدی هستند.
یکی دیگر از اهداف نشست گروه هفت اتخاذ تدابیری به منظور مقابله با کووید 19 و جلوگیری از شیوع یک بیماری عفونی همه‌گیر دیگر در جهان است.


دولت انگلیس در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام داشت: رهبران گروه هفت در نشست خود در کورنوال متعهد به استفاده از تمامی منابع‌شان به منظور پیشگیری از رخداد مجدد یک همه‌گیری جهانی دیگر خواهند شد. انتظار می‌رود کشورهای دموکراتیک پیشروی جهان بر سر «اعلامیه خلیج کاربیس»، یک بیانیه تاریخی در طرح تعهداتی ملموس برای پیشگیری از هر گونه تکرار آسیب‌های انسانی و اقتصادی وارد شده توسط کروناویروس، توافق کنند. این اعلامیه شامل تعهدات به کاهش چشمگیر زمان لازم برای تولید و صدور مجوز برای واکسن‌ها، درمان‌ها و معاینات برای هر گونه بیماری در آینده به زیر 100 روز است. همچنین این اعلامیه شامل اهدافی برای تقویت ردیابی جهانی بیماری و ظرفیت مربوط به توالی‌یابی ژنتیکی به همراه وعده اصلاح و تقویت سازمان بهداشت جهانی است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس همچنین در توییتر نوشت: «اعلامیه خلیج کاربیس یک لحظه پرافتخار و تاریخی برای همه ماست. طبق این توافق دموکراسی‌های پیشروی جهان متعهد به پیشگیری از رخداد مجدد یک همه‌گیری جهانی و تضمین اینکه تخریب‌های ایجاد شده بر اثر کووید19 هرگز دوباره تکرار نشود، شدند.»


به گزارش ایندیپندنت، در روز اول نشست، اعضای گروه هفت متعهد شدند که مجموعا یک میلیارد دوز واکسن را در اختیار کشورهایی با توان اقتصادی کمتر قرار دهند. تحلیلگران این اقدام را نیز گامی در راستای مقابله با دیپلماسی واکسن پکن ارزیابی می‌کنند. جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده وعده داده که این کشور 500 میلیون دوز واکسن فایزر را در راستای این برنامه به کشورهای فقیرتر اهدا خواهد کرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته 100 میلیون واکسن آکسفورد - آسترازنکا را به صورت رایگان در اختیار کشورهای فقیر قرار خواهد داد. روزنامه ایندیپندنت گزارش داده، پیش‌تر بیش از 100 رهبر سابق جهان از جمله «گوردون براون» و «تونی بلر» نخست‌وزیران پیشین انگلیس از این گروه خواستند دوسوم از 66 میلیارد دلار معادل هزینه یک برنامه جهانی واقعی برای تامین واکسن را پرداخت کنند. در صورتی که این کشورها بودجه مذکور را می‌پذیرفتند امکان تامین بخش بزرگی از 11 میلیارد دوز واکسن مورد نیاز برای پایان دادن به پاندمی کرونا فراهم می‌شد.

گفت‌وگوهای برگزیتی در حاشیه


در حاشیه نشست گروه هفت، دیپلماسی دوجانبه و رو در رو میان رهبران این کشورها همانند روز اول جریان داشت. امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در دیدار با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست سران گروه هفت تاکید کرد که روابط لندن و پاریس در صورتی احیا خواهد شد که دولت انگلیس به وعده‌های خود بر اساس توافق برگزیت [خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا] تمام و کمال عمل کند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از این دیدار گزارش داد، مکرون به بوریس جانسون گفته است، نیاز است که روابط انگلیس و فرانسه بازتنظیم شود و هرچند که به سود دو طرف است، روابط زمانی بهبود خواهد یافت که لندن روی حرف خود طبق توافق برگزیت میان بروکسل و انگلیس بایستد. به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و وضع قوانین جدید در دولت لندن در دوران پسابرگزیت مشکلات عدیده‌ای از جمله در زمینه حریم دریایی و ماهیگیری میان دو کشور به وجود آمده است که باعث تشدید تنش‌ها میان لندن و پاریس شده است. دولت فرانسه ماه گذشته هشدار داد که به دنبال وضع قوانین جدید انگلیس در مورد دسترسی قایق‌های ماهیگیری فرانسوی در نزدیکی جزایر کانال (مانش) در حال بررسی اقدامات تلافی‌جویانه است. اختلافات بر سر جبل الطارق، اجرای پروتکل ایرلند شمالی و همچنین اختلافات گمرکی از جمله مسائل بغرنج میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوران پسابرگزیت است که باعث تشدید تنش‌ها میان دو طرف شده است. انگلیس با سپری کردن دوره انتقالی 11 ماهه، سرانجام از روز یکم ژانویه 2021 از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی خارج شد. اما اتحادیه اروپا 25 اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه انگلیس به دلیل عدم رعایت مفاد توافق «برگزیت» را آغاز کرده است.


اهمیت دیپلماسی چهره به چهره

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته که جو بایدن از جمله رهبرانی است که به رغم آگاه بودن نسبت به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وضع قوانین سفت و سخت در کاخ سفید برای این منظور، علاقه بسیاری به دیدارهای چهره به چهره با رهبران جهان دارد و این علاقه را از سال‌ها پیش که رییس کمیته روابط خارجی سنا بود، نشان داده است. این روزنامه نوشته است که تصاویر منتشر شده از نشست رهبران گروه هفت نشان می‌دهد بایدن حالا با روشی صمیمانه دارد از توانایی خود در دیپلماسی چهره به چهره بهره می‌برد تا خواسته‌ها و منافع امریکا را تامین کند.


ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی ایالات متحده معتقد است دیپلماسی چهره به چهره، اثربخشی به مراتب بیشتری نسبت به گزینه‌های جایگزین دارد. او می‌گوید: «قضاوت درباره کارکرد این نوع دیپلماسی را با اشاره به جلساتی که رهبران تنها از کمر به بالا لباس رسمی می‌پوشند، به مخاطبان واگذار می‌کنم.» به گفته او، دیپلماسی ابزاری برای تامین منافع است و دیپلماسی چهره به چهره ابزاری موثرتر در این راستاست اما این نوع دیپلماسی عوارضی هم ممکن است داشته باشد. هاس خاطرنشان کرد: «یکی از عوارض این نوع دیپلماسی اعطای اعتماد به نفسی بیش از حد به برخی رهبران است. خروشچف رهبر شوروی سابق پس از دیدار با جان اف کندی، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده به چنان اعتماد به نفسی رسیده بود که بعدتر باعث بروز واکنش‌هایی رادیکال از سوی او شد و جهان را در آستانه یک بحران هسته‌ای قرار داد.»


بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده برخلاف جوبایدن، تمایلی به این مراسم‌های پرزرق و برق و رفتارهایی نظیر گرفتن عکس دسته‌جمعی که اوباما آن را «عکس خانوادگی» می‌خواند، نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها