داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مناظره‌ها 5 به 2 بود / تاثیر مناظرات بر میزان مشارکت مردم بسیار کم بوده است / FATF و تحریم‌ها ریشه مسائل اقتصادی فعلی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: می‌توان گفت مناظره‌ها پنج به دو بود. در کل می‌توان گفت که استراتژی پنج نفری که متعلق به طیف راست هستند این است که به هر شکلی که می‌توانند،‌ دولت را تخریب کنند و دولت را مسبب شرایط نابسامان فعلی جلوه دهند. 

مناظره‌ها 5 به 2 بود / تاثیر مناظرات بر میزان مشارکت مردم بسیار کم بوده است / FATF و تحریم‌ها ریشه مسائل اقتصادی فعلی است
کد خبر: 495200
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۱:۳۱:۲۶

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری در خصوص مناظره‌های انتخاباتی، اظهار کرد: می‌توان گفت مناظره‌ها پنج به دو بود. در کل می‌توان گفت که استراتژی پنج نفری که متعلق به طیف راست هستند این است که به هر شکلی که می‌توانند،‌ دولت را تخریب کنند و دولت را مسبب شرایط نابسامان فعلی جلوه دهند. در تلاش هستند که به نوعی مصائب و مشکلات را گردن دو کاندیدایی بندازند که از لحاظ فکری با آنها همسو نیستند.

به گزارش دیده‌بان ایران، وی افزود: همه می‌دانیم که این دو نفر مسئولیت بالایی نداشتند و اگر بنا به مسئولیت باشد، مسئولیت پنج نفر دیگری که در مقابل این دو نفر هستند از این دو بالاتر بوده است اما با وجود اینکه این پنج نفر نیز مسئولیت داشته‌اند، به نوعی قصد دارند یک دوقطبی بر مبنای تضاد با دولت تعریف کنند. از سویی دیگر آقای همتی و مهرعلیزاده به درستی تلاششان در این راستا است که افکار این پنج نفر را مسبب شرایط نابسامان فعلی جلوه دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: همتی در اولین مناظره انتخاباتی با زیرکی خاصی تفکر پنج نفر را مسبب شرایط نابسمان اقتصادی موجود تلقی کرد و عنوان کرد که اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد، ناشی از دو متغیر تحریم و نپذیرفتن چارچوب‌های FATF در کشور است و توپ را به زمین پنج نفری انداخت که تلاش می‌کردند دولت را مسبب شرایط نابسامان فعلی معرفی کنند.

وی ادامه داد: یادمان نرود که دولت فعلی میراث‌دار دولتی است که به قدری قفل تحریم به کشور زده بود که این دولت با شعار کلید وارد عمل شد. کلیدی که روحانی داشت، عقلانیت و خردگرایی برای برداشتن تحریم‌ها بود که در چارچوب برجام ظاهر شد. این کلید در دوره اول ریاست آقای روحانی کار کرد و عقلانیت و خردگرایی وضعیت خوبی را رقم زد؛ به گونه ای که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مردم با رأی بیشتری عملکرد دولت را تایید کردند. بنابراین من فکر می‌کنم همتی روی مسائل کلیدی دست گذاشت، FATF و تحریم‌ها ریشه مسائل اقتصادی فعلی است.

قنبری گفت: طرف مقابل فقط مشکلات را طرح کردند و به تبیین مشکلات پرداختند اما به نظر من همتی برنامه طرح کرد و به دنبال احیای عقلانیتی است که الان در چارچوب مذاکرات وین شاهد آن هستیم.

این عضو حزب مردم‌سالاری اظهار کرد: راهی جز این نداریم که از طریق احیای برجام این قفل‌ها را باز کنیم. واقعیت این است که هیچ کشوری در دنیا تحریم نیست و به فقر و بیکاری نیافتاده است. به هر حال کسانی که تحریم می‌کنند عاقل هستند و به این دلیل تحریم می‌کنند که کشور مقابل را از پا درآورند. بنابراین راهکار ساده است؛ برداشتن تحریم‌ها یعنی برجام و عادی کردن روابط با جهان خارج.

وی اضافه کرد: شعار همتی برنامه کلیدی است، تعامل از خانه تا جهان می‌تواند راهگشای مسائل و مشکلات کنونی باشد و به نظر من در دل این شعار برنامه خروج از مشکلات نهفته است.

قنبری افزود: مردم می‌دانند که مشکلاتی که امروز ایجاد شده ناشی از دو متغیر داخلی و خارجی؛ دلواپسان داخلی و مسأله روی کار آمدن ترامپ است؛ یعنی همدستی دشمن خارجی و منفعت‌طلبان و دلواپسان داخلی منجر شد که کشور به این روز بیافتد. امروز دلواپسان داخلی دنبال این هستند که از دستپخت خود برای رسیدن به قدرت بهره ببرند و این تناقض در رفتار همفکران دلواپسان وجود دارد و این‌ها ثابت کردند که برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند و نگاه سلبی و تخریبی‌شان را در مناظره‌ها و روزهای گذشته دیدیم. برنامه عالمانه‌ای از دل صحبت‌هایشان نیافتم جز اینکه مسائل و مشکلات فعلی را بیان کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: نامزدهای جناح مقابل راهکاری برای مسائل و مشکلات نداشتند. تنها کسی که به شکل مناسبی به ارائه راهکار پرداخت، همتی بود که شعار وی نیز امیدوارکننده است امیدواریم مردم با احیای خاطرات گذشته و حافظه تاریخی بدانند که ریشه تحریم‌ها از کدام دولت آغاز شد و مجدداً‌ گرفتار تفکری که این تحریم‌ها را بر کشور حاکم کرد، نشوند.

وی در خصوص تأثیر مناظرات انتخاباتی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: تاثیر این مناظرات بر میزان مشارکت مردم بسیار کم بوده است و مردم از مطالباتی که مورد بی‌توجهی قرار گرفته خسته شده‌اند و مسائل و مشکلات اقتصادی بسیاری دارند اما واقعیت این است که مردم باید به عرصه بیایند تا بتوانند در جهت حل مشکلات فعلی کمک کنند.

قنبری یادآور شد: یقیناً با انزوا‌طلبی به لحاظ سیاسی و تحریم و عدم مشارکت، مشکلی حل نخواهد شد. برخی به دنبال این هستند که تحریم را تبلیغ کنند که این گزینه، گزینه مناسبی نیست و هرکسی که انتخابات را تحریم می‌کند یک رای به تفکر و اندیشه‌ای می‌دهد که جز حرکت‌های احساسی هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً قهر مردم با صندوق رأی باعث می‌شود که بازندگان اصلی خود مردمی باشند که برخی شعار قهر با انتخابات را مطرح می‌کنند. من امیدوارم این اتفاق نیافتد. مردم باید انگیزه لازم را برای حضور پای صندوق رای داشته باشند و بدانند که تغییر و تحول از این صندوق‌های رای ایجاد خواهد شد و با بی‌تفاوتی مشکلی از آنها حل نخواهد شد. راه امید همچنان حضور پای صندوق رای و رقم زدن سرنوشت به دست خودشان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها