کد خبر: 495215
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۲:۰۵:۵۴
| |

کالیفرنیا سخت ترین شرایط خشکسالی در 90 سال گذشته را تجربه می‌کند

تغییرات آب و هوایی منجر به گرمایش بی سابقه ای در کالیفرنیا بزرگترین ایالت آمریکا طی 90 سال گذشته شده؛ کارشناسان آب و هوایی نسبت به وقوع بی آبی و وقوع آتش سوزی های گسترده تر از گذشته در این بخش از آمریکا هشدار می دهند.

کالیفرنیا سخت ترین شرایط خشکسالی در 90 سال گذشته را تجربه می‌کند
کد خبر: 495215
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۲:۰۵:۵۴

اعتمادآنلاین| نشریه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» دراین باره گزارش داد: موج گرمای جدید در ایالت کالیفرنیا بخصوص در مناطق جنوبی، خشکسالی طولانی مدتی را ایجاد کرده که طی 90 سال گذشته بی سابقه بوده است، کارشناسان اعلام می کنند این موج جدید گرمایشی باقی مانده رطوبت موجود در منطقه را نابود می کند.

به گزارش ایرنا، بنابراین گزارش، دریاچه «مید» (Lake Mead)، بزرگترین ذخیره آبی در آمریکا، سطح آب آن در 22 خردادماه 1400 به یکهزار و 72 فوت برابر با 326متر رسید که این میزان افت سطح آب از دهه 30 قرن بیستم بی سابقه بود.

رودخانه کلورادو تامین کننده آب 7 ایالت با خطر کم آبی روبرو است

لس آنجلس تایمز درادامه نوشت: هم اکنون خشکسالی ادامه دار و موج جدید و بی سابقه گرما در غرب آمریکا، باعث نگرانی میزان آب رودخانه کلورداو (Colorado River) شده است.

این نشریه آمریکایی نوشت: کارشناس مسائل آب وهوایی می گویند، رودخانه کلورادو که تامین کننده آب 40 میلیون نفر از ساکنان ایالت های آریزونا، کالیفرنیا، کلورادو، نوادا، نیومکزیکو و یوتا است، شرایط آب وهوایی موجود قادر است به یکباره میزان آب آن را کاهش دهد.

«مایک ووفورد» (Mike Wofford) کارشناس امور هواشناسی از مرکز خدمات هواشناسی ملی آمریکا واقع در «اوکس نارد» (Oxnard) ایالت کالیفرنیا دراین باره به این نشریه آمریکایی گفت: با توجه به میزان دمای بالای هوا، با تبخیر هرچه بیشتر سطح آب و ورودی کم تر آن مواجه ایم، نمی توان گفت که وضعیت تا چه اندازه می تواند وخیم باشد اما درحال حاضر شرایط بسیار بد است.

این نشریه آمریکایی نوشت: درحالی که سال های بین 2011 تا 2016 خشکسال ترین سال ها در ایالت کالیفرنیا به شمار می رفت، اما تاثیرات خشکسالی های اخیری هم اکنون درتمامی این بخش از آمریکا خود را نشان داده است.

وضعیت فوق العاده کمبود آب

این گزارش می افزاید: هم اکنون در منطقه «سانتا کلارا» (Santa Clara County) مقامات وضعیت فوق العاده کمبود آب اعلام کرده اند و انتظار می رود حدود دو میلیون نفر از ساکنان این منطقه با جیره بندی آب مواجه شوند.

در منطقه «مارین» (Marin) کالیفرنیا نیز وضعیت «فوق العاده خشکسالی» اعلام شد.

40 ناحیه از 58 ناحیه ایالت کالیفرنیا با وضعیت بحرانی کم آبی روبه روست

«گاوین نیوسام» (Gavin Newsom) فرماندار این ایالت نیز در ماه آوریل گذشته حالت فوق العاده خشکسالی را در پهنه این ایالت اعلام کرد.

لس آنجلس تایمز در گزارش خود نوشت: هم اکنون از 40 ناحیه از 58 ناحیه ایالت کالیفرنیا با توجه به شرایط گرمایش و کم آبی تحت وضعیت «فوق العاده خشکسالی» قرار گرفته اند.

این گزارش می افزاید این شرایط نگرانی درباره وقوع آتش سوزی های مهیت دراین ایالت را به همراه داشته و این بار نبود آب برای اطفای حریق وضعیت را وخیم تر خواهد ساخت.

آتش سوزی‌های زودهنگام کالیفرنیا

به گزارش ایرنا، درحالی نشریه لس آنجلس تایمز خبر از خشکسالی و بروز آتش سوزی های وخیم تر از سالیان گذشته دراین ایالت از کالیفرنیا می دهد که از هم اکنون این ایالت در آوریل فصل بهار با آتش سوزی های زودهنگام مواجه شد.

آتش‌سوزی زودهنگام بهاری در 22 اردیبهشت ماه آغاز شده بود، در منطقه «پالیسیدس» (Palisades) در لس‌آنجلس پهنه‌ای بیش از 1300جریب (526 هکتار) را طعمه حریق کرد.

تا پیش از این و در اوایل اردیبهشت ماه ایالت های جنوبی آمریکا شامل، نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا شاهد وقوع آتش سوزی های نابهنگام و بهارانه شدند، تنها در ایالت نیومکزیکو شش هزار جریب (دو هزار و 400 هکتار) از اراضی آن طعمه حریق شد.

در11 اردیبهشت ماه و بنابر اعلام نشریه آمریکایی نیویورک تایمز؛ در منطقه کوهستانی «هوئالاپایی» (Hualapai) واقع در ایالت آریزونا نیز به علت شدت آتش سوزی، مقامات محلی ناگزیر به تخلیه ساکنان 200 منزل مسکونی شدند.

2020 بدترین فصل حوادث آتش سوزی

ایالت های جنوبی و بخصوص غرب آمریکا به علت تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی هر ساله در ماه های شهریورماه شاهد آتش سوزی های مهیبی هستند.

ایالت کالیفرنیا در سال 2020 شاهد بدترین فصل حوادث آتش سوزی طی سالیان گذشته بود، بطوریکه در مجموع بیش از 4میلیون و 100هزار جریب (بیش از یک میلیون و 650هزار هکتار) از اراضی این ایالت در آتش سوخت، این میزان در مقایسه با فصل آتش سوزی در سال 2018 در ایالت دو برابر گزارش شد، تنها پنج آتش سوزی مهیب در سال 2020 در آمریکا رخ داده که درتاریخ این ایالت بی سابقه گزارش شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها