صعود نسبی قیمت ها در بازار خودرو/ تولید در کارخانه‌ها کاهش یافت

اگرچه امسال شاهدکاهش قطره چکانی قیمت خودروها در بازار همراه بودیم اما با آغاز خرداد قیمت ها روند صعودی گرفتند و در برخی مدل‌ها حتی شاهد افزایش بیش از 10 میلیونی نرخ ها نیز بودیم.

صعود نسبی قیمت ها در بازار خودرو/ تولید در کارخانه‌ها کاهش یافت
کد خبر: 495276
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۳:۳۹:۵۵

اعتمادآنلاین| بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد اگرچه همچنان معاملات قابل توجهی در بازار صورت نمی‌گیرد و طبق تاکید فعالان، بازار خودرو در حالت رکود به سر می‌برد اما با این حال قیمت‌ها نسبت به هفته‌های پیش روند صعودی به خود گرفته اند. به شکلی که حتی در برخی از خودروها شاهد رشد 10 میلیونی قیمت بوده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در سوم خرداد ماه 183 میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به 193 میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو 206 تیپ 2 نیز سوم خرداد ماه 198 میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به 210 میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروی دنا معمولی سوم خرداد ماه 267 میلیون تومان بود که هم اکنون به 275 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از 218 میلیون تومان به 232 ملیون تومان رسیده است.

همچنین نرخ خودروی تیبا از 125 میلیون تومان در سوم خرداد ماه به 127 میلیون تومان در 23 خرداد ماه رسیده است.

کوییک دنده‌ای نیز از 150 میلیون به 151 میلیون تومان، سایپا 111 از 128 به 133 میلیون تومان و تیبا دو از 133 میلیون تومان به 137 میلیون تومان رسیده است.

این افزایش نسبی قیمت‌ها در حالی است که طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال قیمت خودروها روند کاهشی داشت و اگرچه بصورت قطره چکانی، اما شاهد افت قیمت بودیم.

در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای پرفروش بازار آمده است؛ ناگفته نماند که نرخ‌ها در بازار شناور بوده و قیمت‌های درج شده، میانگین قیمت‌های موجود است.

جدول قیمت خودرو در بازار

کاهش تولید در کارخانه‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد علت مهم صعودی شدن قیمت خودرو، کاهش تولید و عرضه است. نگاهی به آمار تولید خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری حکایت از آن دارد که تولید ایران خودرو در این 2 ماه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با کاهش چشم گیری مواجه بوده است. 2 خودروساز بزرگ کشور طی دو ماه ابتدای امسال 129 هزار و 545 دستگاه خودرو تولید کرده اند، در حالی که در بهمن و اسفند پارسال میزان تولید تجمیعی این دو خودروساز 147 هزار و 501 دستگاه بوده است.

این افت تولید در حالی است که اواسط اردیبهشت ماه امسال، شورای رقابت پس از مدتی تأخیر، افزایش قیمت خودروهای داخلی (کارخانه) را از نظر گذراند و براساس آن، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط 8.2 درصد و محصولات سایپا به طور متوسط 8.9 درصد افزایش یافت. اینکه چرا علیرغم دریافت مصوبه افزایش قیمت، تولید و عرضه خودرو از سوی این دو خودروساز کاهش یافته جای سوال دارد.

در جدول زیر میزان تولید خودرو در اردیبهشت 1400 و 99 آمده است.

جدول قیمت خودرو در بازار

در جدول زیر نیز میزان تولید خودرو در دو خودروسازی بزرگ کشور به تفکیک آذر، دی، بهمن و اسفند سال 99 و فروردین و اردیبهشت سال 1400 آمده است.

البته باید توجه داشت که تولید سایپا در دو ماه ابتدای امسال نسبت به اردیبهشت پارسال افت کرده اما نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با افزایش همراه بوده است؛ اما در مورد ایران خودرو، میزان تولید نه فقط نسبت به اردیبهشت پارسال بلکه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته نیز کاهش محسوسی داشته است.

جدول قیمت خودرو در بازار

این افت تولید در حالی رقم خورده که بر اساس برنامه جهش تولید که در وزارت صمت تهیه و در اختیار مدیران ارشد خودروسازان قرار گرفت خودروسازان باید رشد 50 درصدی تولید را محقق کنند. البته وزارت صمت مشخص نکرده این افزایش 50 درصدی تولید در مقایسه با کدام بازه زمانی باید رقم بخورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها