«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

زنانی که دنیای مردانه اقتصاد را به چالش کشیدند - بخش اول

جنبش Me Too به افشای آزار جنسی در محل کار کمک کرد، اما مشکلاتی که برای زنان در محل کار پیش می‌آید تنها به این نوع آزارها محدود نمی‌شود. به طور متوسط حقوق زنان کمتر از مردان است و بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، آنها در محل کارشان 2برابر مردان با تبعیض جنسیتی مواجه می‌شوند.

زنانی که دنیای مردانه اقتصاد را به چالش کشیدند - بخش اول
کد خبر: 495286
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جنبش Me Too به افشای آزار جنسی در محل کار کمک کرد، اما مشکلاتی که برای زنان در محل کار پیش می‌آید تنها به این نوع آزارها محدود نمی‌شود.

به طور متوسط حقوق زنان کمتر از مردان است و بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، آنها در محل کارشان 2 برابر مردان با تبعیض جنسیتی مواجه می‌شوند.

صحبت در مورد مشکلات زنان در محیط کار و چگونگی غلبه آنها بر این مشکلات می‌تواند الهام‌بخش زنان شاغل دیگر باشد. در ادامه بخش اول معرفی زنان موفق دنیای اقتصاد را می‌خوانید.

1

محروم شدن از جلسات مهم

زمانی که کلی لاک‌وود پریموس در مقام یک زن به نایب‌رئیسی شرکت ملی آب آمریکا منصوب شد به سرعت فهمید که تنها مدیر زن در میان گروهی از مدیران مرد است. او همان زمان متوجه شد چه کار سختی در پیش دارد. در طول هفته اول پریموس متوجه شد او را به جلسات هفتگی مدیران دعوت نکرده‌اند. او پس از پایان جلسه از مدیر بخش منابع انسانی علت دعوت نشدنش به جلسه اول را جویا شد. پریموس در این باره می‌گوید: «او سعی داشت این اتفاق را یک اشتباه بنامد، اما احساس من این بود که مورد تبعیض قرار گرفته‌ام.»

1

پریموس چگونه پیروز شد؟

پس از اینکه پریموس از مدیر منابع انسانی پیش معاون اجرایی شرکت شکایت کرد، رسماً به عضویت تیم اجرایی درآمد. پریموس در این باره می‌گوید: «اگر از خودم دفاع نمی‌کردم هرگز در جلسات هفتگی مدیران که تصمیم‌های مهمی نیز در مورد مجموعه در آن گرفته می‌شد حضور پیدا نمی‌کردم و باشگاه پسران هرگز من یا نقش من را جدی نمی‌گرفت.»

پریموس اکنون رئیس سازمان زنان پیشرو است. او یک شرکت مشاوره برای شرکت‌هایی که متعهد به رفع تبعیض‌های جنسیتی مدیران هستند را اداره می‌کند.

1

فشار برای پنهان کردن بارداری

در سال 2012 تالیا گلدشتاین زمانی که در حال جذب یک سرمایه‌گذار برای شرکت مورد علاقه‌اش بود متوجه بارداری خود شد. گلدشتاین در این باره می‌گوید: «در مورد عقاید سرمایه‌گذاران با چند مشاور صحبت کرده و متوجه شده بودم آنها تمایلی ندارند در شرکتی که یک مدیرعامل باردار دارد سرمایه‌گذاری کنند.»

او ادامه می‌دهد: «همان زمان متوجه شدم سرمایه‌گذاران بر این باورند که من توانایی اداره یک شرکت را ندارم.»

این رفتار سرمایه‌گذاران باعث شد تا تالیا گلدشتاین بارداری خود را پنهان کند. در چهار ماهی که گلدشتاین صرف جمع‌آوری بودجه برای شرکت خود کرد همیشه لباس‌های گشاد پوشید.

او می‌گوید: «وقتی به گذشته نگاه می‌کنم حسرت می‌خورم که چرا یک الگوی مدیریتی نداشتم؟ اگر یک الگوی مدیریتی داشتم، به من یاد می‌داد که کارآفرین بودن و مادر بودن همزمان بسیار خوب است.»

1

گلدشتاین چگونه از این ماجرا گذشت؟

او توانست شرکتش را تا سال 2014 به میزان قابل توجهی رشد دهد. سپس در سال 2015 زمانی که مشغول جذب یک سرمایه‌گذاری دیگر بود متوجه شد برای بار دوم باردار است.

او بازگو می‌کند: «این بار نمی‌خواستم کودکم را پنهان کنم. برای ادامه کار ما نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از گذشته داشتیم و باید بگویم که آن را نیز به دست آوردیم.»

موفقیت او در مرحله دوم به این دلیل نبود که سرمایه‌گذاران با بارداری او مشکلی نداشتند. آنها باز هم نگاهی منفی به بارداری تالیا داشتند. در واقع کسانی حاضر به همکاری با او شدند که یا از طریق تلفن با او صحبت کردند یا تجربه همکاری قبلی با او را داشتند.

گلدشتاین معتقد است تنها راهی که می‌تواند این نگاه اشتباه نسبت به زنان باردار را از بین ببرد حضور فعال زنان دیگر در این شرایط است. او معتقد است که زنان باید در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کنند و شرکت‌های خودشان را تاسیس کنند. زنان باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری کمک مالی باشند در حالی که همزمان متاهل هستند.

تالیا معتقد است: «زنان هرچه بیشتر درباره تجربیات خودشان صحبت کنند و به آنچه اعتقاد دارند بپردازند راه را برای زنان کارآفرین در آینده هموار خواهند کرد. زنانی که امیدوارم دیگر مجبور نباشند بین مادر بودن و کارآفرین بودن یکی را انتخاب کنند.»

1

از دست دادن ترفیع شغلی در برابر مردانی که کمتر واجد شرایط بودند

جیاب واسرمن که یک بومی تایلند است در طول 20 سال تجربه کاری‌اش با موارد بی‌شماری از مشکلات در محل کار و تبعیض جنسیتی روبه‌رو شده است. به رغم اینکه او مدرک MBA و مدرک لیسانس صنایع داشت حقوق برابری با همکاران مرد نداشت و در زمینه رفتاری نیز با تبعیض مواجه بود. مردهایی که مدرک دانشگاهی نداشتند و گاهی حتی صلاحیت بالایی نیز نداشتند ترفیع می‌گرفتند در حالی که این واسرمن بود که شایسته آن جایگاه بود.

در حالی که واسرمن در سمت یک تحلیلگر استراتژی کار می‌کرد شرکت او یک همکار مرد را ارتقا داد که چیزی در مورد استراتژی نمی‌دانست و با مفاهیم آماری سروکارنداشت.

او می‌گوید: «من باید به او آموزش می‌دادم. کلماتی که او به من گفت دقیقاً این بود: لطفاً سطح ارائه‌تان را پایین بیاورید. بنابراین باید به گونه‌ای می‌بود که او بتواند در جلسات اجرایی به عنوان ارائه خود آنها را بیان کند.»

1

او چگونه بر این نابرابری غلبه کرد؟

او اجازه نداد تبعیض‌ها دلسردش کند. واسرمن در برابر این نابرابری‌ها ایستاد و سخت کار کرد. مهارت‌های جدید یاد گرفت و همیشه برای پذیرش پروژه‌های جدید تمایل داشت تا در صورتی که فرصتی برای پیشرفت وجود داشت برای آن آمادگی داشته باشد. او هیچ وقت تسلیم نشد.

واسرمن می‌گوید: «قبل از اینکه سمت نهایی خود را به عنوان معاون مدیریت بحران به دست آورم، برای 83 پست داخلی درخواست داده بودم.»

واسرمن در نهایت در 53 سالگی بازنشسته شد و سپس در مورد ماجرای بازنشستگی خود یک کتاب نوشت. کتابی که حالا الهام‌بخش زنان دیگر است.

در این گزارش سه تجربه متفاوت از زنان موفق را با شما به اشتراک گذاشتیم. در قسمت‌های بعدی این گزارش سعی می‌کنیم تجربه تعدادی دیگر از این زنان را با شما به اشتراک بگذاریم. زنانی که در دنیایی نابرابر با تلاش و کوشش خودشان به موفقیت رسیدند و چراغ راه دیگران شدند. شما هم که مخاطب اعتمادآنلاین هستید می‌توانید تجربه‌های خودتان را با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها