کد خبر: 495516
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۰:۵۴:۰۰
| |

سخنوی وزارت خارجه خبر داد:

استقرار234 شعبه اخذ رای در 133 نمایندگی ایران در خارج از کشور/حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم/در 24 ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از استقرار 234 شعبه اخذ رای در 133 نمایندگی ایران در خارج از کشور برای برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

استقرار234 شعبه اخذ رای در 133 نمایندگی ایران در خارج از کشور/حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم/در 24 ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده
کد خبر: 495516
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت ایران و ایرانی را در چند سال آینده در حوزه مدیریت کلان اجرایی کشور رقم می‌زند. مردم ایران در بزنگاه‌های تاریخ این کشور خوش درخشیدند و حضورشان حضور موثر و کلامشان کلام آخر بوده و اراده خود را از طریق صندوق‌های رای اعلام کردند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدوارم در روز جمعه همه جمعه را به روز ملی دیگری در تاریخ ایران مبدل کنند. ایران و ایرانی همواره پشتیبان امنیت و منافع ملی ایران بوده و در روز جمعه نیز همین رقم خواهد خورد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به گزارشی از اقدامات انجام شده در وزارت خارجه در خصوص انتخابات پرداخت و اظهار داشت: ستاد انتخابات در خارج از کشور در معاونت کنسولی و مجلس تشکیل شده که حداقل از فرآیند از 6 ماه قبل در وزارت خارجه آغاز شده است. در آذر ماه گذشته به همه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و سفارتخانه‌ها دستورالعملی را صادر و خواستیم که تمامی واجدین شرایط رای را احصا و اعلام کنند.

وی گفت که حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم. در فروردین ماه تمامی اقلام و ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد تامین شود. حدود یک میلیون تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که 679 هزار برگه تعرفه به نمایندگی‌ها اعزام شده است.

خطیب‌زاده افزود:‌ مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور تعیین شده است.

وی گفت: در کلیه صندوق‌های رای که مستقر خواهد شد بیش از 200 نفر ناظر شورای نگهبان تعیین و به نمایندگی‌های ایران معرفی شده‌اند. تا امروز 133 نمایندگی ایران با 234 شعبه اخذ رای در 28 خرداد اخذ رای را انجام خواهند داد. در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رای خواهیم داشت. در سه کشور میسر نشده که مهمترین کاناداست که دولت کانادا در دوره قبل نیز هماهنگی با ما نداشت. این رویه را این دوره دولت کانادا ادامه داده است. به رغم این‌که یادداشت رسمی از سوی سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع کانادا به این کشور ارسال شده که هیأتی از ایران برای این منظور به کانادا برود که موافقت نکردند و این نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها به فرآیندهای دموکراتیک با نگاه ابزاری نگاه می‌کند بلکه حقوق ایرانیان فرهیخته در کانادا را نادیده می‌گیرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: وزارت خارجه و دولت ایران تمام تلاش خود را کرده و در نقاط مرزی آمریکا و کانادا سعی کردیم صندوق رای تعبیه شود و شهرهای بوفالو و اورگن آمریکا صندوق رای تعبیه شده است.

وی افزود: در 24 ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است. در انگلیس پنج شعبه در قطر سه شعبه و در آلمان پنج شعبه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از همه می‌خواهم به پای صندوق‌های رای بیایند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: بیش از 160 ویزای خبرنگاری وزارت خارجه برای پوشش انتخابات صادر کرده است. در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ستاد خبری و اطلاع رسانی انتخابات تشکیل شده است.

وی بیان کرد: همه مقدمات در وزارت خارجه فراهم شده که انتخابات بدون نقصی داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها