کد خبر: 495569
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۲:۳۹:۳۵
| |

یک تحقیق نشان داد:

رشد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی در جهان

انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم امروز دوشنبه با انتشار تحقیقی جدید فاش کرد، به نظر می‌رسد که مجموع کلاهکهای هسته‌ای در زرادخانه‌های نظامی جهان در سال جاری میلادی رو به افزایش است.

رشد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی در جهان
کد خبر: 495569
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۲:۳۹:۳۵

اعتمادآنلاین| انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم اعلام کرد: 9 دولت مسلح به تسلیحات هسته‌ای در جهان - آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) - در مجموع بر اساس برآوردها در ابتدای 2021، 13080 سلاح هسته‌ای داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این رقم نسبت به رقم 13400تایی که انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم در ابتدای 2020 برآورد کرده بود، کاهش نشان می‌دهد. با این حال تحقیق این انستیتو نشان میدهد این روند در حال افول ظاهرا به بن بست خورده است.

این تحقیق تصریح کرد: به رغم این کاهش کلی، سال گذشته میلادی رقم برآورد شده تسلیحات هسته‌ای استقرار یافته فعلی نزد نیروهای عملیاتی از میزان 3720 عدد در سال گذشته میلادی به 3825 افزایش یافته است.

طبق اعلام انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل، آمریکا و روسیه در سال 2020 به کاهش دادن زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دادند اما بر طبق برآوردها هر دوی آنها حدود 50 کلاهک هسته‌ای بیشتر در وضعیت استقرار عملیاتی در ابتدای سال 2021 نسبت به یک سال قبل از آن داشته‌اند.

این انستیتو تصریح کرد: تسلیحات هسته‌ای استراتژیک استقرار یافته هر دو کشور در چارچوب محدودیتهای تعیین شده از سوی معاهده سال 2010 تدابیر مربوط به کاهش و محدود سازی بیشتر تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت جدید) باقی ماندند، اگر چه این معاهده مجموع کلاهک هسته‌ای انبار شده را محدود نمی‌کند.

این انستیتو همچنین به این اشاره کرد که چین در حال مدرنیزه سازی و توسعه انبار تسلیحات هسته‌ای خود به همراه هند و پاکستان است.

ماه فوریه روسیه و آمریکا بر سر تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی استارت جدید برای پنج سال دیگر بدون مذاکرات مجدد بر سر هیچ یک از شرایط آن توافق کردند. این معاهده که حالا تاریخ انقضایش پنج فوریه 2026 است، تنها توافق کنترل تسلیحاتی باقی مانده بین دو کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها