خضریان:

سوداگرانی که بازارها را ملتهب می‌کنند هدف «مالیات بر عایدی» هستند

نماینده تهران گفت: هدف از طرح مالیات بر عایدی سرمایه سوداگرانی است که با خرید و فروش‌های خود بازارها را ملتهب و افزایش قیمت‌های غیر واقعی ایجاد می‌کنند و قانون طوری نگارش شده که تقاضای مصرفی اصلاً مشمول مالیات نشود.

سوداگرانی که بازارها را ملتهب می‌کنند هدف «مالیات بر عایدی» هستند
کد خبر: 495657
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۵:۱۸:۵۸

اعتمادآنلاین| علی خضریان با بیان اینکه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن مجلس تصویب شده، گفت: این مالیات از مهم‌ترین پایه‌های مالیاتی است که می‌تواند شکاف طبقاتی را کاهش و شفافیت را ارتقاء دهد و جلوی تمرکز ثروت را بگیرد.

وی که از امضاکنندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری است که می‌توانستیم با استفاده از آن، سوداگری را مهار کنیم؛ اما در سال‌های گذشته تصویب آن با روشهای مختلف اعم از نفوذ ذینفعان و انحراف در موضوع اصلی به تأخیر می‌افتاد و همین عامل، رشد نجومی قیمتها تاکنون را به دنبال داشته است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: ما از کارمند مالیات می‌گیریم؛ اما کسانی که باید مالیات بدهند، نمی‌دهند یا بهتر بگویم که ما نمی‌توانیم مالیات از این‌ افراد دریافت کنیم. اسم این موارد فرار مالیاتی نیست این مسئله به دلیل عدم تصویب پایه‌های مالیاتی مناسب همچون CGT در کشور است.

وی ادامه داد: این مالیات از 40 درصد مابه‌التفاوت سود فروش بخش‌های املاک و 30 درصد مابه‌التفاوت سود فروش طلا، ارز و خودرو دریافت خواهد شد و املاک و حق واگذاری محلی که قبل از اجرای قانون خریده شده‌اند هر چند مازاد بر مصرف باشند، به مدت 2 سال از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.

خضریان افزود: این مالیات هدفش سوداگرانی است که با خرید و فروش‌های خود بازارها را ملتهب و افزایش قیمت‌های غیر واقعی ایجاد می‌کنند و قانون طوری نگارش شده که تقاضای مصرفی اصلاً مشمول مالیات نشود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده مردم توانایی خرید یک ملک رو ندارند، چه برسد به اینکه مشمول مالیات هم شوند. در واقع به طور میانگین در هر خانواده به تعداد اعضا و حدود 5 ملک از مالیات معاف هستند و خرید و فروش به این تعداد مشکلی ندارد.

خضریان همچنین گفت: معافیت مذکور نشان از این موضوع دارد که هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه سوداگران بزرگ و انحصارگرانی هست که نبض قیمتی بازار در دستانشان است و این موضوعاتی که بعضاً مطرح می‌شود که مردم از شما مالیات خواهند گرفت؛ تنها به دلیل سنگ‌اندازی و پنهان شدن سوداگران در پشت سر مردم عادی است.

نماینده تهران در پاسخ به این پرسش که اگر ششمین خانه مشمول مالیات باشد و فرد هم چند سال نگهداری کرده باشد، هزینه استهلاک کم شده است؛ گفت: بله در متن قانون با گذشت زمان و نگهداری ملک خریداری شده درصد مالیات کاسته می‌شود تا کسی به مشکل نخورد.

خضریان در پاسخ به این پرسش که معافیتی برای سایر کالاها دیده شده و در سایر کالاها معافیت وجود دارد؛ بیان کرد: بله در همه کالاها این معافیت در نظر گرفته شده است، مثلا برای هر فرد 100 گرم طلا یعنی برای یک خانواده 5 نفره خرید و فروش تا 500 گرم طلا تا 6 ماه ابتدایی اجرای قانون معاف است و اغلب مردم به دلیل شرایط مالی حتی یک سوم این مقدار را هم معامله نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در خودرو نیز به ازای هر فرد یک خودرو معافیت داده شده و در مورد ارز نیز تا 2 هزار یورو تا 6 ماه ابتدایی معاف از پرداخت مالیات هستند و در مجموع معافیت عایدی ارز و طلا تا میزان معافیت ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم برای هر شخص حقیقی بالای 18 سال برقرار است.

خضریان همچنین اضافه کرد: به طور مثال طبق قانون بودجه امسال، یک خانوار 5 نفره می‌تواند از 240 میلیون تومان عایدی معاف از مالیات نیز در بخش طلا بهره ببرد. یعنی اگر این خانوار 500 میلیون تومان طلا بفروشد؛ در حالی که قیمت خرید آن 260 میلیون تومان بوده است، لازم نیست، هیچ مالیاتی پرداخت کند.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص سازندگان گفت: سازندگان املاک جزو فعالانی هستند که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و تولید است، بنابراین اولین انتقال خانه نوساز نیز معاف از پرداخت مالیات است.

خضریان گفت: از آنجا که هدف مالیات بر عایدی سرمایه درآمدی نبوده و این پایه مالیاتی برای تنظیم‌گری و ایجاد انگیزه برای افراد برای صرف منابع خود در فعالیت‌های مولد اخذ می‌شود، لذا مسئله تعیین نرخ و ابعاد آن نیز باید مبتنی بر این رویکرد تعیین گردد؛ لذا بیش از آنکه نرخ بالا یا پائین اهمیت داشته باشد، بازدارنده بودن نرخ و شیوه برخورد آن با عایدی است که بر اثرگذاری این پایه مالیاتی تاثیر دارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید از نرخ مالیات بر درآمد که مربوط به حقوق و دستمزد است، بالاتر باشد؛ زیرا مالیات‌هایی که بر درآمد افراد و بنگاه‌های داخلی وضع می‌شود به دلیل اثرات منفی و بازدارنده بر پس‌انداز و روش‌های پس‌انداز مردم، اثرات انحرافی به دنبال دارند. از سوی دیگر مطالعات خارجی نیز نشان می‌دهد که نرخ پایین برای مالیات بر عایدی سرمایه بیش از همه به نفع ثروتمندان است و حتی ممکن است فاجعه سوداگری را رقم بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها