کد خبر: 495829
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۰۴:۴۳
| |

مسکو:

آمریکا و چک از فهرست کشورهای غیر دوست حذف نمی‌شوند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درخواست ناتو برای حذف آمریکا و چک از فهرست کشورهای غیردوست را رد کرد.

آمریکا و چک از فهرست کشورهای غیر دوست حذف نمی‌شوند
کد خبر: 495829
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۰۴:۴۳

اعتمادآنلاین| زاخارووا در کانال تلگرام خود نوشت: کشورهای عضو ناتو در صورتی که نمی خواهند در فهرست کشورهای غیردوست روسیه قرار گیرند، باید سیاست خود در مورد مسکو را تعیین کنند.

به گزارش ایرنا، اجلاس ناتو روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد و در آن سران کشورهای عضو این پیمان از روسیه خواستار حذف نام آمریکا و چک از فهرست کشورهای غیردوست شدند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اگر درست برداشت کنم چنین بنظر می رسد که ناتو با این درخواست قصد دوستی با ما دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد در صورتی که پیمان ناتو بخواهد با روسیه دوستی کند باید از خصومت جویی و بهانه تراشی برای اقدامات خصمانه و ایجاد زمینه برای اعمال تحریم های جدید در مورد مسکو صرف نظر کند.

روسیه روز 25 اردیبهشت فهرست کشورهای غیردوست این کشور را منتشر کرد که اکنون آمریکا و چک دو کشور تشکیل دهنده این فهرست هستند.

به گزارش رسانه های روسیه، به آمریکا مهلت داده شده است تا اول ماه اوت سال جاری اتباع روسی را از سفارت خود در مسکو اخراج کند.

دولت چک هم که چنین دستوری از مسکو دریافت کرده آن را گام جدید مسکو برای تشدید تنش ها در روابط دو کشور خواند که در مرحله نخست علیه اتحادیه اروپا هدف گیری شده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز چهارم اردیبهشت ماه حکمی را صادر کرد که بر اساس آن فهرست کشورهای متخاصم علیه مسکو به منظور اعمال محدودیت ها و تحریم هایی در مورد این کشورها، مشخص شود.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد: این حکم رییس جمهوری روسیه با عنوان دفاع از منافع و امنیت کشور صادر شده و بزودی دولت روسیه فهرست کشورهای خصومت طلب در مورد روسیه را تنظیم خواهد کرد.

بر اساس این حکم، تدابیری برای مقابله با اقدامات خصمانه کشورها در مورد روسیه اتخاذ و بکار گرفته خواهد شد.

در بخشی از این حکم، دولت روسیه موظف شده است مانع از امضای قرارداد کاری و استخدام بین مراکز دیپلماتیک کشورهای خصومت طلب با روسیه با اتباع روس و اتباع سایر کشورها به منظور اشتغال بکار در این مراکز شود.

در زمان حاضر شمار زیادی از کارکنان مراکز دیپلماتیک خارجی در روسیه را اتباع روس یا اتباع سایر کشورهای مقیم روسیه تشکیل می دهند.

این افراد معمولا به کارهای خدماتی، فنی و اداری و غیرمرتبط با فعالیت های دیپلماتیک مشغول هستند.

مطابق دستور پوتین، دولت روسیه موظف شده است فهرست کشورهای با سیاست های خصمانه علیه روسیه و شمار کارکنان محلی مجاز برای کار در سفارتخانه های خارجی در مسکو را تنظیم کند.

روابط روسیه با غرب تیره شده است و مسکو در پاسخ به اخراج دیپلمات های خود، دیپلمات های کشورهای آمریکا، چک، لهستان و بلغارستان را اخراج کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها