کد خبر: 495848
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۰:۵۱
| |

کره جنوبی مانورهایی را پیرامون جزایر مورد مناقشه با ژاپن برگزار کرد

چند روز پس از لغو مذاکرات برنامه‌ریزی شده میان رهبران کره جنوبی و ژاپن در بحبوحه اختلافات بر سر نقشه المپیک، ارتش کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) مانورهای سالانه‌ای را پیرامون یک سری جزایر که ژاپن نیز بر آنها ادعای مالکیت دارد، آغاز کرد.

کره جنوبی مانورهایی را پیرامون جزایر مورد مناقشه با ژاپن برگزار کرد
کد خبر: 495848
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۰:۵۱

اعتمادآنلاین| سئول و توکیو با یکدیگر بر سر حق حاکمیت مجمع‌الجزایری که در کره جنوبی به "دوکدو" و در ژاپن به "تاکشیما" معروف است، اختلاف دارند. این مجمع‌الجزایر میان این دو کشور همسایه در دریای ژاپن که به دریای شرقی نیز معروف است، قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال اعتراض کره جنوبی به نقشه مسیر مشعل المپیک توکیو که این مجمع‌الجزایر را به عنوان قلمرو ژاپن مشخص می‌کند، این اختلاف قلمرویی دیرینه شدت گرفت.

توکیو درخواست سئول برای حذف تصویر این مجمع‌الجزایر در نقشه مسیر مشعل المپیک توکیو را رد کرد. کره جنوبی از کمیته بین‌المللی بازی‌های المپیک خواست تا در این مناقشه میانجی‌گری کند و برخی از سیاستمداران کره جنوبی خواستار تحریم این بازی‌ها شدند.

روابط میان کره جنوبی و ژاپن در بحبوحه اختلافات بر سر حاکمیت این مجمع‌الجزایر، تجارت و موضوع غرامت برای قربانیانی که در جریان حکومت استعماری ژاپن از سال 1910 تا 1945 میلادی مجبور به کار در شرکت‌ها و فاحشه‌خانه‌های نظامی ژاپنی شده بودند، به شدت خدشه‌دار شده است.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: نیروهای دریایی، هوایی و گارد ساحلی به این مانورها خواهند پیوست که به خاطر نگرانی‌ها از ویروس کرونا غالبا در دریا و با کمترین تماس میان نیروها برگزار می‌شوند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی پیش‌تر گزارش داده بود که یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن قویا با این مانورها مخالفت کرده و مذاکرات برنامه‌ریزی شده اخیر با مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی در حاشیه نشست سران گروه هفت در انگلیس را لغو کرد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز بدون ذکر علت گفت: این نشست برگزار نشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات بر سر این مانورها علت لغو این مذاکرات بوده است یا خیر، گفت: این مانورها هر ساله به طور منظم و با هدف دفاع از قلمرومان برگزار می‌شوند.

از سال 1986 میلادی، مانورهای کره جنوبی پیرامون این مجمع‌الجزایر مورد مناقشه سالی دوبار برگزار شده و هر بار اعتراض ژاپن را به همراه داشته است.

کاتسونوبو کاتو، دبیر ارشد کابینه ژاپن امروز گفت: توکیو اعتراض جدی خود را به سئول درخصوص این مانورها مطرح کرد. این مجمع‌الجزایر براساس تاریخ و قوانین بین‌المللی جزو قلمرو ژاپن به حساب می‌آیند.

وی افزود: این نوع مانور غیرقابل قبول و شدیدا مایه تاسف است. ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع به دولت کره جنوبی ابلاغ کرده‌ایم و خواستار توقف این مانورها شده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها