کد خبر: 495905
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۳:۲۳:۲۸
| |

چه کسی از مراقبان سلامت مراقبت می‌کند؟

تیم سلامت یا مراقبان سلامت، گروهی متشکل از کارشناسان مختلف در حوزه‌هایی چون تعذیه، سلامت روان، خانواده، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای بهورز و پزشک هستند که در حیطه وظایف خود خدمات تعریف شده‌ای را در گروه‌های سنی و سطوح مختلف ارائه می‌کنند.

چه کسی از مراقبان سلامت مراقبت می‌کند؟
کد خبر: 495905
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۳:۲۳:۲۸

اعتمادآنلاین| استفاده از این نیروها در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد به طوری که در این سیستم، مراقبان سلامت تعیین می کنند که چه بسته های خدمتی باید به افراد مراجعه کننده ارائه شود.

به گزارش ایسنا، به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در حدود 400 مراقب سلامت در استان مرکزی فعال است که این قشر با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

روز گذشته در سفر نیم‌روزه نمکی وزیر بهداشت به استان مرکزی، تعدادی از مراقبان سلامت با حضور در مقابل استانداری مرکزی خواستار ملاقات با وزیر و طرح مشکلات خود بودند که موفق نشدند، اما یکی از مراقبان سلامت در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: مراقبان سلامت در شاخه‌های مختلف مانند روانشناس، پزشک، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و ... از ابتدای شیوع کرونا و حتی قبل از آن در سیستم بهداشت فعال‌ بوده‌اند و حتی به گفته وزیر بهداشت در موج چهارم اگر مراقبین سلامت نبودند، امکان کنترل بیماری به این خوبی وجود نداشت، اما همین مراقبان سلامت امروز با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی بیان کرد: این قشر، حق و حقوق درستی ندارند، از طبقه‌بندی مشاغل بی‌بهره‌اند، مزایایی که به کارمندان رسمی داده می‌شود به مراقبان سلامت تعلق نمی‌گیرد و حتی از امنیت شغلی هم برخوردار نیستند چراکه تمامی مراقبان سلامت، نیروهای شرکتی هستند و این امر همواره دل نگرانی برای آینده شغلی آنها ایجاد کرده است.

این مراقب سلامت اظهار کرد: اگر قرار به برگزاری آزمون برای جذب باشد، مراقبان سلامت در طول سال‌های اخیر بویژه در دوران کرونا آزمون خود را پس داده‌اند، چه آزمونی سخت‌تر و دشوارتر از کرونا؟ برای هر فعالیتی که مراقبان سلامت در سامانه سیب انجام می‌دهند، با ارسال پیامک به فرد خدمت‌گیرنده بازخورد دریافت می‌شود و تا این لحظه همواره رضایت خدمت‌گیرنده جلب شده و این امر می‌تواند امتیازی برای این قشر محسوب شود، پس با این تفاسیر باید کدام آزمون بالاتر از این را پس می‌دادیم؟

وی با بیان اینکه همه مراقبان سلامت قبل از ورود به کار در آزمون دانشگاه علوم پزشکی اراک شرکت کرده‌اند، تاکید کرد: تمامی مسئولیت‌های محوله را انجام می‌دهیم، اما حقوق‌مان یک چهارم حقوق یک کارمند استخدامی است، البته این دریافتی تاریخ و مقدار مشخصی ندارد، البته با معوقات روبرو نیستیم، اما هیچ گاه حقوق در یک تاریخ مشخص پرداخت نمی‌شود و با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و سابقه کاری پنج سال به بالا هیچ مزایایی دریافت نمی کنیم.

این مراقب سلامت تصریح کرد: با همه این چالش‌ها سوال این است که آیا انگیزه کاری در این دوران کرونا باقی می‌ماند یا خیر؟

تمامی مراقبان سلامت، به شکل شرکتی مشغول به کار هستند و همین امر باعث شده است که احساس پایداری شغلی نداشته باشند، مسلما با توجه به شرایط کنونی، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی نیاز مبرمی به حضور این قشر دارند و حداقل در کنار حمایت معنوی حمایت های مادی هم نیاز است، اما آیا دانشگاه علوم پزشکی اراک پیگیری در خصوص مطالبات مراقبان سلامت استان داشته است یا خیر؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص به ایسنا گفت: مسلما دانشگاه علوم پزشکی برای هر تغییر و تحولی تابع دستورالعمل وزارت بهداشت است و مسلما برای تغییر ضریب حقوق باید وزارت بهداشت تصمیم گیری کند.

دکتر علی علیمحمدی افزود: استان مرکزی حدود 400 مراقب سلامت دارد که تماما نیروهای شرکتی هستند و تا این لحظه برای تبدیل وضعیت آنها وزارت بهداشت بخشنامه یا دستورالعملی ابلاغ نکرده است.

برای انجام هر کاری انگیزه و عشق حرف اول را می‌زند، مراقبان سلامت در طول 1.5 سال اخیر همپای کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا جنگیدند و مسلما باید به مانند پرسنل درمانی از امنیت شغلی، مزایا و خدمات ویژه بهره‌مند باشند، اینکه 400 نفر در استان مرکزی که در بخش بهداشت و درمان فعال هستند، از فردای شغلی خود و پایداری آن بی خبر و دغدغه‌مند باشند قطعا بر کیفیت کارشان تاثیرگذار خواهد بود.

استان مرکزی موفق شد در طول ماه‌های گذشته مجوز استخدام 1250 نفر نیرو را دریافت کند، شاید بتوان بخشی از این مجوز را برای استخدام مراقبان سلامت اختصاص داد تا مهمترین دغدغه این قشر که امنیت شغلی است رفع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها