کشمکش بی‌حاصل با شورای نگهبان بر سر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی / مصلحی عقب‌نشینی کرد، شورای نگهبان به او تاخت

دو، سه روز پیش بود که انتشار فایلی از سوی یکی از مقامات امنیتی سابق جمهوری اسلامی درباره یکی از بزرگ‌ترین رد صلاحیت‌های تاریخ این نظام بار دیگر شورای نگهبان و 6 فقیه و 6 حقوقدانش را چنان در مظان اتهام قرار داد که اعضای این نهاد را بر آن داشت تا علاوه بر دفاع از خود، به انتقاد از وزیر اطلاعات دهمین دولت جمهوری اسلامی بپردازند.

کشمکش بی‌حاصل با شورای نگهبان بر سر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی / مصلحی عقب‌نشینی کرد، شورای نگهبان به او تاخت
کد خبر: 496017
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۷:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حیدر مصلحی چه آن دورانی که ردای وزارت اطلاعات را بر تن داشت و رابطه‌اش با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وقت حسنه بود و چه پس از پایان دوران وزارتش همواره چهره‌ای جنجال‌ساز به شمار می‌رفت. یکی از بزرگترین این جنجال‌ها در پرونده موسوم به متهمان به ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی رقم خورد.

به گزارش روزنامه اعتماد، اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم از دیگر افرادی است که حیدر مصلحی از یک سو و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از سوی دیگر تلاش‌شان را برای تغییر زندگی‌اش کردند ولی او نزد مردم محبوب‌تر شد و در نهایت نیز در اوج محبوبیت، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد ولی شورای نگهبان همچنان با هزار و یک پرسشی مواجه است که در نتیجه تصمیم به زعم ناظران غلط آن روزها و البته امروزشان ایجاد شده است.

هزینه و فایده؟ کلا و حاشا!


مصلحی گفته بود که سال 92 و در ایام بررسی صلاحیت‌ها به شورای نگهبان رفته و هزینه و فایده تایید یا رد صلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی را برای اعضای این نهاد بیان و در نهایت تاکید کرده که رد صلاحیتش به مصلحت نظام است. او البته تاکید کرد که هیچ‌یک از اعضای وقت این نهاد نتوانستند ان‌قلتی بر حرف او بیاورند. اظهارنظری که در ابتدا با واکنش به نسبت تند عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد و روز گذشته نوبت به یکی از فقهای این نهاد رسید تا اظهارات این مقام امنیتی سابق ایران را رد کند. سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در همین راستا در اظهاراتی که ایرنا آن را منتشر کرده، با بیان اینکه «گوینده این کلمات آنچه دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است و شورای نگهبان براساس هزینه- فایده تصمیم نمی‌گیرد» گفته است: «بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار گرفته و آنچه دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است. به ویژه آنکه شورای نگهبان با نهادهایی که گزارش کتبی و شفاهی می‌دهند بر سر «ان قلت» و «قلت» ایستادگی نمی‌کند که نتوانسته باشد «ان قلتی» وارد کند.»


عقب‌نشینی نامحسوس


حیدر مصلحی در میان این هجمه‌ها و انتقادات به خود اما به جای ایستادگی بر اظهاراتش، عقب‌نشینی نامحسوسی را انجام داد تا در آستانه انتخابات میاندوره مجلس خبرگان رهبری، شاهد ردصلاحیتش از سوی فقها و حقوقدانان این نهاد نباشد. مصلحی در همین راستا بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن آمده است: «فیلم منتشرشده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب درخصوص فرآیند تایید صلاحیت‌ها در سال 92 است که ناقص بیان شده است. البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری مورخ 22 خرداد 1400 گفته شده و به زودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که بدین گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم، شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند.»

توجیه «جانشین احتمالی»


این اما پایان بازی نبود. علیرضا اعرافی، دیگر فقیه شورای نگهبان هم در اظهاراتی به نسبت آرام‌تر به اظهارات مطرح‌شده از سوی مصلحی واکنش نشان داد و مطابق انتظار به رد آن پرداخت. نکته قابل‌توجه در اظهارات او جایی بود که مطابق معمول در شرایطی تاکید کرد که دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت‌ها به داوطلبان انتخابات اعلام می‌شود که هم در سال 92 و هم در انتخابات اخیر بسیاری از کاندیداها تاکید کردند که این مهم محقق نشده است.

اعرافی که نامش همچنان و به‌رغم تکذیبش در میان گزینه‌های ریاست قوه قضاییه به چشم می‌خورد اما بی‌توجه به این مساله در اظهاراتی که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده، گفته است: «مباحث اخیر مربوط به شورای نگهبان درحال بررسی است و سخنگو اعلام خواهدکرد. آنجا که ردصلاحیت باشد، به کاندیدا‌ها اعلام می‌شود. در ریاست‌جمهوری نیز دلایل عدم احراز صلاحیت به خودشان اعلام می‌شود اما برای اعلام عمومی جای کار بیشتری دارد.»

باز هم «بنده خدا»


مصلحی تلاش کرد با این بیانیه دل شورای نگهبان را دوباره به دست آورد ولی آن سوی میدان، علی لاریجانی که از مجلس دهم تاکنون رابطه‌ای شکراب با فقها و حقوقدانان این نهاد داشته و چندین‌بار از نقض قانون توسط آنان در جریان بررسی مصوبات یا تایید و رد صلاحیت‌ها گفته، قصد عقب‌نشینی نداشت و پس از بیانیه‌ای به نسبت تند که اقدامات شورای نگهبان را خلاف مُر قانون و البته اظهارات عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی توصیف می‌کرد، گفته‌های اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان را بی‌پاسخ نگذاشت و نوشت: «در مورد بیانات آیت‌الله اعرافی که فرمودند: «دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود اما اعلام عمومی این مساله جای کار بیشتری دارد.» به استحضار ایشان و ملت عزیز می‌رساند: به‌رغم تقاضای مکرر اینجانب و درخواست رسمی و کتبی، شورای محترم نگهبان هیچ مطلبی را در مورد عدم احراز صلاحیت به اینجانب ارایه نکرده است.» حال اما سوال اینجاست که علی لاریجانی تا کجا به این زد و خورد لفظی با شورای نگهبان ادامه خواهد داد. پرسشی که محمد مهاجری، فعال سیاسی اعتدال‌گرا درباره‌اش به ایلنا گفته است: «آقای لاریجانی تا آنجا پیش می‌رود که افکار عمومی مردم را به آنجا برساند و شورای نگهبان بپذیرد که در حال انجام یک روند مخالف حقوق مردم است.» پیش‌بینی‌ای که اگر صحیح باشد، می‌تواند موجبات تغییر روند اقدامات شورای نگهبان را پس از سال‌ها متوقف کند و امیدها برای برگزاری انتخاباتی با حضور همه طیف‌ها را دوباره در جمهوری اسلامی زنده کند.

امید به ظفر

رییس سابق مجلس که صلاحیتش ازسوی شورای نگهبان برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری احراز نشد و این روزها به تندی مشغول انتقاد از شورای نگهبان و سبک و سیاق اقدامات این نهاد است، در نامه‌ای خطاب به ملت ایران آنان را به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌رغم تمامی نارضایتی‌ها دعوت کرد و خواستار تبدیل 28 خرداد به «روز ملی سرنوشت» شد. در متن نامه لاریجانی آمده است: «بهتر آن است که در اقدام ملی انتخابات، یکسره با خدا معامله کنیم. گرچه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی‌تر از آنهاست. امید است با مطالبات حق‌طلبانه عموم مردم شریف و قانون‌مدار و عزم مسوولان مربوطه روال‌های ناصحیحی که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند، اصلاح شود. ملت عزیز! در مشکلاتِ سخت تحریم، صبوری کردید؛ ان‌شاءالله ظفر در پیش است. روز 28 خرداد 1400 را به روز ملی سرنوشت بدل کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها