سازمان همکاری شانگهای؛ 20 سال همکاری و تعامل دوستانه

25 خرداد برابر با بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای بود؛ در 20 سال گذشته سازمان همکاری شانگهای که ایران نیز از اعضای آن است به یکی از سازمان های تاثیرگذار در روابط بین الملل تبدیل شده و یک نیروی اساسی در حفظ امنیت و ثبات منطقه ای است.

سازمان همکاری شانگهای؛ 20 سال همکاری و تعامل دوستانه
کد خبر: 496156
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۱۰:۴۸:۵۶

اعتمادآنلاین| در طول 20 سال توسعه سازمان همکاری شانگهای، این نهاد با اعتماد و سود متقابل، برابری، مشاوره، احترام به تمدن های مختلف و خواهان توسعه مشترک، نقش بسیار مهمی در حل اختلافات بین المللی و ترویج دیپلماسی غیر دولتی ایفا کرده است.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین ‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» تاسیس شد. چین، روسیه، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان از اعضای اصلی این سازمان و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر آن هستند.

از نظر همکاری اقتصادی و تجاری، کل حجم کنونی اقتصادی سازمان همکاری شانگهای نزدیک به 20 تریلیون دلار است که از ابتدای تاسیس آن بیش از 13 برابر افزایش یافته است. حجم کل تجارت خارجی این نهاد هم به 6.6 تریلیون دلار رسیده که نسبت به 20 سال پیش 100 برابر افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند سازمان همکاری شانگهای در آینده به حفظ ثبات و منافع کشورهای منطقه و توسعه مشترک این کشورها ادامه خواهد داد. در کنار این مهم، موضوعات جهانی و مسایل داغ بین المللی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. این نهاد حتی می تواند نقش فعال تری در ارتقا دموکراسی و چند قطبی شدن روابط بین الملل داشته باشد.

بزرگداشت بیستمین سال تاسیس سازمان شانگهای

آیین بزرگداشت بیستمین سالگرد تشکیل سازمان همکاری شانگهای روز گذشته /سه شنبه / در پکن برگزار شد. در این آیین که با حضور نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد بر تقویت و توسعه روابط میان اعضا تاکید شد.

"وانگ یی" عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در این نشست به صورت آنلاین شرکت و سخنرانی کرد. وی با مرور روند تاسیس و توسعه سازمان همکاری شانگهای در 20 سال گذشته گفت: این سازمان در تحولات پیچیده بین المللی به همکاری در ابعاد مختلف پرداخته و راه توسعه هماهنگ با واقعیات منطقه و نیازهای طرف ها را یافته و گامی مهم در ایجاد روابط جدید بین المللی و جامعه بشری با سرنوشت مشترک برداشته است.

وزیر خارجه چین اعلام کرد: چین به عنوان عضو موسس سازمان، همواره امور این سازمان را در اولویت قرار داده است. «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین و رهبران دیگر کشورهای عضو سازمان با ارایه نقشه توسعه سازمان، پیشنهادهای مهم برای ایجاد رفاه مردم مطرح و برای توسعه سالم و باثبات سازمان برنامه ریزی کرده اند. این سازمان ضمن مسئولیت پذیری خدمات فراوانی برای صلح و توسعه جهان ارایه داد.

نمودی از چینش های پساکرونایی

«محمد کشاورز زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین هم در توئیتی به مناسبت بیستمین سال تاسیس سازمان همکاری شانگهای نوشت: ‏همزمان با نشست سران ناتو در بروکسل، بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای که با هدف صلح و توسعه تشکیل شده، در پکن برگزار شد.

او گفت: ‏در پایان دوران زورگویی و سلطه نظامی بر دنیا، سازمان همکاری شانگهای با نیمی از جمعیت جهان، بیش از هر زمانی بستر پیگیری منافع ملی ما است و باید جهان از رفاه ناشی از آن بهره مند شود.

سازمان شانگهای مسیری برای همکاری و توسعه منطقه ای

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هم به مناسبت بیستمین سال تاسیس این سازمان در یک نشست خبری اظهار کرد: در 20 سال گذشته، سازمان همکاری شانگهای با قرار گرفتن در میان تحولات عظیم اوضاع بین المللی توانست یک مسیر همکاری و توسعه منطقه ای نوین را ایجاد کند و در کمک به صلح و ثبات منطقه و دستیابی به توسعه و شکوفایی منطقه، نقش سازنده ای ایفا کند و تلاش جایگزین ناپذیر برای ساخت و ساز مناسبات بین المللی جدید و جامعه ای با سرنوشت مشترک بشر انجام داده است.

وی افزود: سازمان همکاری شانگهای یکی از نمونه های برجسته چندجانبه گرایی است و در دفاع از چندجانبه گرایی و حمایت گرایی، صدایی رسا را به گوش جهان رسانده و در پیشبرد همکاری برای مقابله با همه گیری کرونا و عدم سیاسی شدن این بیماری همه گیری "مواضع روشن" خود را بیان کرده است.

به گفته وی سازمان همکاری شانگهای با همکاری نزدیک با کشورهای ناظر و شریک، ضمن حفظ همکاری گسترده با سازمان ملل، اتحادیه «آ سه آن» و کشورهای مستقل مشترک المنافع، نظم بین المللی را به سمت عادلانه تر شدن پیش برده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: چین به عنوان یکی از بنیان گذاران سازمان همکاری شانگهای مایل است با عملی شدن روحیه مشترک حاصل شده بین رئیس جمهور شی جین پینگ با رهبران کشورهای عضو، با گسترش "روحیه شانگهای" و تعمیق همکاری های مختلف، یک جامعه با سرنوشت مشترک بسازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها