ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است؟/ ارزانی بازار مسکن با افزایش ساخت و عرضه

یک کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم ساخت مسکن می تواند بازار را آرام کند، البته به شرطی که عرضه‌ها نیز افزایش پیدا کنند.

ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است؟/ ارزانی بازار مسکن با افزایش ساخت و عرضه
کد خبر: 496295
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۱۵:۰۱:۵۷

اعتمادآنلاین| فرنام، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به تامین مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بیان کرد: سه رکن اصلی داریم که رکن اصلی تامین مالی است. در طرح مجلس پیش بینی می‌کند 300 میلیون تسهیلات که داده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او بیان کرد: باید به محل تسهیلاتی که برای ساخت مسکن ارائه می‌شود توجه ویژه‌ای کرد. اگر این تسهیلات از نوع وام‌های تکلیف به بانک‌ها باشد تبعات تورمی و رشد نقدینگی دارد و رکود در سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند، چرا که به دلیل بلند مدت بودن تسهیلات مسکن نسبت به تولید این امر منجر به قفل منابع می‌شود.

فرنام در ادامه بیان کرد: در پژوهش‌هایی که انجام شد به طور متوسط باید به میزانی که برای ساخت یک واحد مسکونی تسهیلات پرداخت می‌شود، یک واحد تسهیلات هم برای تاسیسات زیر بنایی و روبنایی مثل مدرسه، مسجد و امکانات رفاهی هزینه کنیم.

این کارشناس مسکن بیان کرد: تجربه خوبی در مسکن مهر داشتیم، ولی یکی از نواقص این بود که به این موارد کمتر پرداخته شد و امکانات مورد نیاز این محل‌ها در پایان کمتر شد. در طرح جدید نیز فعلا این موضوعات مشخص نشده است، امیدواریم دولت جدید با برنامه‌های خود مسکن و ساخت این واحد‌های مسکونی را رونق ببخشد.

فرنام تاکید کرد: برای بهبود بازار مسکن باید توازنی بین عرضه و تقاضا برقرار شود، متاسفانه در یک دوره سمت ساخت و در دوره‌ای دیگر به سمت تقاضا توجه شد.

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: باید بر ساخت مسکن‌ها توجه داشت که دو سه دهک جامعه نمی‌توانند اقساط بپردازند و دهک‌های میانی با تقویت و استطاعت باید با انواع تسهیلات صاحب خانه شوند و دهک‌های بالا هم نیازی به این مسکن‌ها ندارند.

بازار مسکن با افزایش تولید آرام می‌شود؟


فرنام در پاسخ به این سوال که آیا بازار مسکن با افزایش تولید آرام می‌شود؟ گفت: یکی از مواردی که قیمت مسکن را تعیین می‌کند ساخت است، در سال‌های قبل این رقم به زیر 500 هزار واحد مسکونی رسید.

او افزود: عمده‌ترین شاخص قیمت مسکن شاخص عرضه‌هاست در سایر شهر‌ها ساخت اثر مثبت دارد، ولی نه آنقدر که با ساخت یک واحد مسکونی، بازار ارزانی را به خود ببیند چه بسا که در برهه‌ای ساخت مسکن و افزایش تولید با افزایش قیمت همراه بوده است.

او افزود: باید اقساط این تسهیلات و وام‌های آن‌ها متناسب با دهک‌های درآمدی جامعه پرداخت شود چراکه دهک‌های متوسط جامعه این اقساط و تسهیلات را دریافت کنند.

فرنام با بیان اینکه قیمت مسکن در بخشی از مواقع تابع افزایش و یا کاهش تولید است به طوری که طبق برنامه ریزی باید سالیانه حدود 800 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد که در حال حاضر کمتر از 500 هزار واحد مسکونی ساخته شده است، گفت: باید در طرح مسئله طرح جهش تولید و عمده عرضه مسکن در شهر‌های جدید و شهرک‌ها انجام شود، اما نباید تولید مسکن در بافت‌های میانی شهر‌ها و کلان شهر‌ها را فراموش کنیم.

او یادآورشد: در حوزه قیمت مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی را هم نباید به فراموشی بسپاریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها