کد خبر: 496821
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عربستان| وقتی بایدن بین 2 سیاست اوباما و ترامپ بندبازی می‌کند

چندی پیش یک طرف آمریکایی اطلاعاتی در مورد مانور مشترک پدافندی بین نظامیان سعودی و نیروهای سنتکام منتشر کرد.

عربستان| وقتی بایدن بین 2 سیاست اوباما و ترامپ بندبازی می‌کند
کد خبر: 496821
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چندی پیش یک طرف آمریکایی اطلاعاتی در مورد مانور مشترک پدافندی بین نظامیان سعودی و نیروهای سنتکام منتشر کرد.

مدتی قبل از آن هم واشینگتن رسماً حمایت خود را از سیاست‌های ریاض در قبال یمن اعلام کرده بود و گرچه بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم آتش‌بس در یمن تاکید کرد، اما در عین حال سیاست‌های ریاض را در این کشور به نحوی مورد تایید قرار داد.

حال اگر 2 داده مهم از مواضع آمریکا در قبال یمن یکی حذف نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی و دیگری حمایت مجدد از ریاض و مشارکت با ارتش این کشور در تمرین نظامی نحوه مقابله با حملات پهپادی را کنار یکدیگر قرار دهیم، علامت‌سوال‌های بی‌شماری در مورد سمت‌وسو و شیوه تعامل مستاجر فعلی کاخ سفید با اهداف و خواسته‌های ساکنان کاخ الیمامه ریاض دست‌کم در رابطه با مساله یمن در ذهن نقش می‌بندد.

حال باید پرسید آیا سخنان جدید مسئولان آمریکایی به معنای تغییر در مواضع قبلی بایدن است که از آن استنباط شده بود کاخ سفید به دنبال حل دائم مشکل یمن از طریق فشار بر ریاض است؟

یا همچنان رویه سنتی دموکرات‌ها در امتیاز گرفتن از رژیم‌های مادام‌العمر از طریق مطرح کردن مستمر پرونده‌های حقوق بشر و استفاده از آن برای فشار بر آنها پیروی خواهد کرد؟

بی‌تردید نه انصارالله یمن باید از اقدام انفجاری بایدن نسبت به حذف نام‌شان از لیست تحریم‌ها خوشحال می‌شد و نه برخلاف آنچه طی چند روز گذشته در رسانه‌های سعودی منتشر شد، سعودی‌ها باید اینچنین از همسو شدن سیاست کاخ سفید با خواسته‌هایشان شادی و پایکوبی می‌کردند.

آنچه اتفاق افتاده بندبازی جو بایدن روی طناب سیاست خارجی است که یک سوی آن به سیاست‌های باراک اوباما و سمت دیگر آن به رفتارهای ترامپ منتهی می‌شود، حال آنکه به هر طرف متمایل می‌شود صدای فریاد بخشی از منطقه و فریاد اعتراض بخش دیگر آن به گوش می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها