«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مراکز تجمع گروه‌های تروریستی در نزدیکی ایران کدام‌اند؟

هرچند گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش حاکمیت منطقه‌ای خود را از دست داده‌اند، اما این شکست باعث نشده است که تلاش خود را برای تکرار الگوی موصل و الرقه در دیگر کشورهای منطقه متوقف کنند.

مراکز تجمع گروه‌های تروریستی در نزدیکی ایران کدام‌اند؟
کد خبر: 496824
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هرچند گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش حاکمیت منطقه‌ای خود را از دست داده‌اند، اما این شکست باعث نشده است که تلاش خود را برای تکرار الگوی موصل و الرقه در دیگر کشورهای منطقه متوقف کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، چندی پیش روزنامه مصری الاهرام در گزارشی مناطق کوری را برشمرد که گروه‌های تروریستی در آن مشغول سازماندهی دوباره خود هستند.

نقطه جالب توجه در این گزارش تمرکز این نقاط کور در مناطقی در اطراف ایران است که می‌تواند برای ما بسیار حائز اهمیت باشد.

به نوشته این روزنامه مصری، امروز گروه‌های تروریستی مناطقی در روسیه و آسیای میانه را به عنوان مأمنی برای فعالیت خود برگزیده‌اند.

کشفیات سرویس‌های امنیتی روسیه و خنثی‌سازی شماری از عملیات و دستگیری تعدادی از عوامل گروه‌های داعش و گروه تحریر الشام در این کشور نمونه‌ای از این کوچ است.

یکی از این موارد روز 28 مه 2021 کشف شد و خبر رسید سرویس‌های امنیتی روسیه موفق شده‌اند 2 اقدام تروریستی را در شمال قفقاز کشف و خنثی کنند.

2 روز قبل از آن هم اعلام شده بود یکی از اقدامات تروریستی داعش در یکی از شهرهای سیبری کشف و خنثی شده است.

تمامی این اقدامات بیانگر آن است که گروه‌های تروریستی به طور جدی در صدد ایجاد پایگاه‌هایی در این مناطق برآمده‌اند تا به جای مناطق سنتی در آن فعالیت کنند.

به اعتقاد کارشناسان، این فعالیت‌ها تنها مختص گروه داعش نبوده، بلکه گروه القاعده هم در تدارک یافتن جای پایی برای خود در این مناطق کور است.

به اعتقاد کارشناسان مسائل تروریسم، وقتی مارس 2019 طومار داعش رسماً پیچیده شد و آخرین پایگاه سرزمینی این گروه تروریستی در اقلیم باغوز به تصرف نیروهای دولتی درآمد و بالاخره پایان خلافت اسلامی اعلام شد، بقایای این ساختار راهبرد جدیدی پیشه کردند.

در پایش انجام‌گرفته در این رسانه مصری، منطقه قفقاز صحنه تقابل القاعده و داعش تلقی شده است.

بر اساس این گزارش، منطقه قفقاز در مقایسه با دیگر مناطق، صحنه تقابل عناصر داعش و القاعده است.

به رغم ضعف در توانمندی‌های این 2 گروه، تراکم حضور نیروهای زبده آنها در این منطقه باعث نوعی رقابت بر سر دامنه نفوذ در این منطقه شده است.

مساله افزایش دامنه نفوذ القاعده در منطقه قفقاز و برخی از مناطق فدراسیون روسیه در 2020 به نقطه اوج خود رسید، به طوری که معاون اول کمیته ملی مبارزه با تروریسم در روسیه اعلام کردند، طی سال مذکور نیروهای امنیتی روسیه 44 اقدام تروریستی را خنثی کرده‌اند.

ایگور کولیاگین 21 آوریل امسال ضمن اعلام این خبر گزارش داد، نیروهای امنیتی موفق شدند 96 درصد از عملیات تروریستی را هم در زمان برنامه‌ریزی کشف و خنثی کنند و بیش از 800 نفر از اعضای گروه‌های افراطی دستگیر و 156 مخفیگاه سلاح و مهمات هم کشف شدند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز در پنجمین سالگرد حضور روسیه در سوریه اعلام کرده بود، نظامیان روس از سال 2018 تا مارس 2021 موفق به قتل بیش از 133 هزار تروریست در سوریه شده‌اند که در میان آنها چهار هزار و 500 نفر از اهالی فدراسیون روسیه و کشورهای همسایه (استقلال‌یافته از شوروی سابق) بودند.

آسیای میانه-تاجیکستان؛ مأمن اصلی گروه‌های تروریستی

گروه داعش در دوره پساحاکمیت سرزمینی خود به طور ویژه‌ای روی شماری از کشورهای آسیای میانه و به ویژه تاجیکستان متمرکز شده است. شاید از آن رو که در غیاب فرصت‌های شغلی و بیکاری گسترده در این کشورها و نیز شکل‌گیری تشنج‌های نژادی بستر مناسبی برای تحرکات گروه‌هایی همچون داعش مهیا شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: گروه داعش از سال 2019 به بعد موفق شده است شمار قابل توجهی از جوانان منطقه آسیای میانه را به سمت خود جذب کند، نکته تامل‌برانگیز آن است که شماری از این افراد جزو کسانی هستند که در کشورهای اروپایی اقامت دارند و داعش از این طریق موفق به ایجاد سلول‌های تروریستی در کشورهای اروپایی برای انجام عملیات جدید شده است؛ این نکته به خصوص در میان جوانان تاجیکستانی کاملاً قابل ملاحظه است و 15 فوریه 2021 در گزارش مسئولان آلمانی هم به آن اشاره شده است.

دادستانی عمومی آلمان بعد از دستگیری پنج تبعه تاجیکستان که به نفع گروه داعش فعالیت می‌کردند اعلام کرد: این گروه خود را برای انجام حملات تروریستی در آلمان آماده می‌کرده است.

به گفته دادستانی آلمان، اعضای این گروه با رهبران گروه داعش در افغانستان و سوریه در تماس‌اند و هدف آنها حمله به افرادی است که از دیدگاه داعش کافر محسوب می‌شوند.

وزیرستان تومور بدخیم القاعده در منطقه

احتمالاً وزیرستان کانون اصلی و سلول مولد احتمالی گروه القاعده در بیرون از خاک افغانستان است.

به گمان کارشناسان، در صورتی که مفاد توافق گروه طالبان با دولت آمریکا اجرایی شود، طالبان موظف به اخراج گروه القاعده از افغانستان خواهد بود؛ از این رو پایگاه احتمالی گروه القاعده منطقه وزیرستان پاکستان واقع در شمال غربی این کشور در منطقه مرزی و کوهستانی با افغانستان خواهد بود.

این منطقه کوهستانی جزو قلمرو قبایل است و به نوعی از خودمختاری بهره‌مند شده، گرچه کارشناسان از ناتوانی دولت اسلام‌آباد در کنترل این منطقه سخن می‌گویند.

گروه طالبان می‌تواند از طریق حضور در این منطقه به بازسازی خود بپردازد وعناصر تروریستی جدیدی را در آن پرورش دهد.

گزارش مزبور چنین به پایان رسیده است: «گروه‌های تروریستی و به ویژه گروه‌های القاعده و داعش مناطق جدیدی را برای ادامه فعالیت خود هدف‌گذاری کرده‌اند، از سویی حواس‌شان به نقاط ضعف بخش‌های دیگری از منطقه هم هست تا از آن مناطق به عنوان پایگاه‌های جدید بازسازی خود و تدارک حملات تروریستی در چارچوب راهبرد تمرکززدایی استفاده کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها