«همراه اول» همچنان بازیگر اصلی اینترنت کشور

گزارش وزارت ارتباطات از وضعیت پهن‌باند ثابت و سیار منتشر شد.

«همراه اول» همچنان بازیگر اصلی اینترنت کشور
کد خبر: 497038
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۲:۵۸:۳۸

اعتمادآنلاین| ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بسترهای ایجاد و رشد فناوری جدید است و اغلب کشورهای پیشرفته، توسعه این بخش را به عنوان یک هدف اصلی در سیاستگذاری اقتصادی مورد توجه قرار داده‌اند. همچنین بسیاری از کشورها قصد دارند تا با پایه‌ریزی طرح‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز، اقتصاد خود را از سطح اقتصاد وابسته به منابع خاص، به اقتصاد مبتنی بر دانش به ویژه دانش دیجیتال ارتقا داده تا از این رهگذر بتوانند با تحولات این عرصه هماهنگ شده و از تاثیرات مثبت جانبی آن نیز بهره‌مند شوند.

از مهمترین بخش های اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان به توسعه پهن باند اشاره کرد؛ در این باره تجربه‌های جهانی حاکی از آن است که شدت اثر پذیری شاخص‌های کلان اقتصادی از توسعه باندپهن، نسبت به دیگر شاخص‌های توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر است. در واقع با توسعه شبکه پهنای باند کشورها، خدمات گسترده‎ای در فضای مجازی قابل استفاده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند بانکداری الکترونیک، خرید الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، خدمات بیمه‌ای، گمرک الکترونیکی، خزانه‎داری الکترونیکی، نظام الکترونیکی مالیاتی، نظام بودجه‌ریزی الکترونیکی، سیستم امضای الکترونیکی، پول الکترونیکی و ... اشاره کرد.

چندی پیش بود که معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار کشور به بالای 90 درصد خبر داد. اهمیت این افزایش ضریب نفوذ و کاربرد آن را در دوران همه‌گیری کرونا و در بحث آموزش مجازی شاهد بودیم. همچنین تدوام حیات بسیاری از کسب و کارها در این دوران به مدد اینترنت، ممکن شد.

با مطالعه گزارش کامل و جامعی که رگولاتوری از اپراتورهای ثابت و سیار تا انتهای سال 1399 منتشر کرده است به آسانی می‌توان به جایگاه رقابتی اپراتورها پی برد. این گزارش نشان می‌دهد «همراه اول» نسبت به تمام اپراتورهای ثابت و سیار در حوزه اینترنت کماکان جایگاه نخست ایران را دارد.

بر اساس گزارش «وضعیت توسعه اینترنت پهن باند ثابت و سیار تا 3 ماهه چهارم سال 1399» تعداد مشترکین اینترنت پهن باند در کشور حدود 94 میلیون و 700 هزار نفر است که از این میزان حدود 10 میلیون و 600 هزار نفر مشترکین ثابت و حدود 84 میلیون و 100 هزار نفر مشترکین سیار هستند.

در این میان «همراه اول» با 43 میلیون و 700 هزار مشترک اینترنت در رتبه نخست قرار دارد. پس از همراه اول ، ایرانسل با 36 میلیون و 600 هزار مشترک در رده دوم و رایتل با 3 میلیون و 600 هزار مشترک اینترنت پر سرعت در رتبه سوم قرار گرفته است.

این آمار گویای آن است که «همراه اول» همچنان بازیگر اصلی اینترنت کشور است و لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها