کد خبر: 497089
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۴:۱۷:۵۴
| |

وخیم ترین بحران خشکسالی در برزیل

در شرایطی که برزیل با بحران ناشی از شیوع کووید-19 دست و پنجه نرم می کند وخیم ترین وضعیت خشکسالی در یک قرن گذشته این کشور را با بحران دیگری مواجه کرده است.

وخیم ترین بحران خشکسالی در برزیل
کد خبر: 497089
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۴:۱۷:۵۴

اعتمادآنلاین| فایننشال تایمز نوشت: کمبود آب و خطر قطع برق صنعت کشاورزی در برزیل را که 30 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می دهد، تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، وخیم ترین بحران خشکسالی تقریبا در یک قرن گذشته، میلیون ها برزیلی را با کمبود آب و قطع برق مواجه کرده و تلاش های این کشور را برای بهبود اوضاع ناشی از تاخیر مخرب همه گیری ویروس کرونا پیچیده کرده است.

مراکز کشاورزی در سائوپائولو و ماتو گراسو بیشترین آسیب را از خشکسالی دیده اند به ویژه به دنبال کاهش بارش ها در ماه های نوامبر و مارس که در 20 سال گذشته سابقه نداشته است.

سطح آب در ذخایر آبی که آب حدود 7.5 میلیون نفر را در شهر سائوپائولو تامین می کند به زیر یک دهم ظرفیت آن در سال جاری کاهش یافته است. وزیر معادن و انرژی برزیل این را وخیم ترین خشکسالی در 91 سال گذشته توصیف کرده است.

یک استاد اکولوژی در دانشگاه برزیلیا گفت خشکسالی تاثیرات مخربی بر صنایع مهم کشاورزی داشته است که 30 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. فقدان آب در رودخانه ها و مخازن به این معنا است که کشاورزان نمی توانند اراضی کشاورزی خود را ابیاری کنند و این مساله به کاهش تولید کشاورزی منجر خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که خشکسالی «به تورم و افزایش قیمت کالاها دامن خواهد زد.»

یک فعال اقلیمی گفته است خشکسالی در برزیل به طور مستقیم با جنگل زدایی در آمازون مرتبط است که سال گذشته به بالاترین رقم در بیش از یک دهه گذشته رسید. سیستم بازیافت آب جنگل ها نقش مهمی را در توزیع باران درسراسر آمریکای جنوبی دارد.

دولت برزیل درباره قطعی برق هشدار داده است که این امر نگرانی هایی را درباره سهمینه بندی مصرف برق به بار آورده است.

خشکسالی در برزیل در حالی بروز کرده که این کشور با تاثیرات اقتصادی و اجتماعی همه گیری کووید-19 دست و پنجه نرم می کند. تقریبا یک میلیون برزیلی بر اثر این بیماری جان باخته اند که بعد از آمریکا دومین کشوری است که اوضاع کرونایی در آن وخیم است. شمار مرگ ومیر کرونایی در برزیل همچنان بالای دو هزار نفر در روز است.

این کشور از برنامه واکسیناسیون عقب است و تنها یک چهارم از جمعیت این کشور اولین دوز واکسن را دریافت کرده اند.

با توجه به افزایش بیش از 8 درصدی قیمت مصرف کننده در ماه مه، تورم در کنار بیکاری اقشار ضعیف این کشور را تحت فشار قرار داده است.

بر اساسا گزارش شبکه تحقیقات برزیل در زمینه غذا و کشاورزی و امنیت غذایی، کمتر از نیمی از جمعیت برزیل همواره به غذای کافی دسترسی دارند. 19 میلیون یا 9 درصد جمعیت با گرسنگی مواجه هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها