کد خبر: 497268
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۰:۰۴:۲۸
| |

پرونده انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۸.۸ درصدی واجدان شرایط بسته شد

به استقبالِ رییس

بازارهای مختلف دارایی شامل بورس، سکه و طلا، ارز و خودرو نسبت به نتایج انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری واکنش نشان دادند و به دنبال اعلام نتایج انتخابات و مشارکت نزدیک به 29 میلیون نفر در انتخابات و پیروزی آقای رییسی با حدود 62 درصد رای‌دهندگان نزدیک به 18 میلیون رای، بازارهای مختلف واکنش‌های مختلفی داشتند و علاوه بر کاهش قیمت در بازارهای طلا و ارز، خودرو و مسکن، شاخص قیمت سهام در بورس افزایش یافت و خروج منابع و نقدینگی از بورس متوقف شده است.

به استقبالِ رییس
کد خبر: 497268
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۰:۰۴:۲۸

اعتمادآنلاین| بازارهای مختلف دارایی شامل بورس، سکه و طلا، ارز و خودرو نسبت به نتایج انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری واکنش نشان دادند و به دنبال اعلام نتایج انتخابات و مشارکت نزدیک به 29 میلیون نفر در انتخابات و پیروزی آقای رییسی با حدود 62 درصد رای‌دهندگان نزدیک به 18 میلیون رای، بازارهای مختلف واکنش‌های مختلفی داشتند و علاوه بر کاهش قیمت در بازارهای طلا و ارز، خودرو و مسکن، شاخص قیمت سهام در بورس افزایش یافت و خروج منابع و نقدینگی از بورس متوقف شده است.

به گزارش تعادل، البته برخی ناظران معتقدند که کنفرانس محمدجواد ظریف در آنتالیای ترکیه و اعلام خبر احتمال رسیدن به توافق نهایی و بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌ها تا پایان دولت روحانی، نیز موثر بوده و باعث واکنش بازارها شده و ضمن رشد شاخص سهام بورس، موجب کاهش قیمت‌های ارز ، طلا و خودرو شده ست.

بنفشه سیفی، کارشناس بازار ارز می‌گوید: در بازار ارز، قیمت دلار عصر جمعه و روز انتخابات 24430 تومان بود که تا ساعت 12 ظهر روز شنبه نیز در کانال 24 هزار تومان بود و 24230 تومان معامله شد. اما عصر شنبه دلار ابتدا به 23820 تومان و در ساعت 7 عصر به 23590 تومان کاهش یافت. در بازار طلا نیز قیمت سکه نیز بین 10.8 میلیون تا 10.640 میلیون در روزهای جمعه و صبح شنبه در نوسان بوده است اما ظهر شنبه با کاهش قیمت دلار قیمت سکه نیز کاهش یافت و به 10.3 میلیون تومان رسید. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از یک میلیون و 68 هزار تومان در عصر جمعه به یک میلیون و 27 هزار تومان در عصر شنبه کاهش یافت. هر مثقال طلای آبشده نیز از 4 میلیون و 628 هزار تومان در عصر جمعه به 4 میلیون و 450 هزار تومان در عصر شنبه رسید.

کاهش قیمت خودرو

بازار خودرو با کاهش قیمت به استقبال پیروزی حجت‌الاسلام رییسی رفت به گونه‌ای که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچون پژو 206 تیپ 2، پژو پارس و تیبا و... از 2 تا 5 میلیون تومان کاهش داشته است .با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 روند ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو آغاز شد. فعالان بازار معتقدند قیمت خودرو در هفته‌های اخیر بدون اینکه معامله‌ای انجام شود با حباب مواجه شده بود و اکنون این حباب در حال تخلیه شدن است. اگر بازار ارز نیز شیب نزولی بگیرد روند کاهشی قیمت خودرو تشدید خواهد شد. تجارت نیوز در گزارشی به جزییات بیشتری از آغاز سقوط قیمت‌ها در بازار خودرو ارائه کرده است. پرشیا دو میلیون ارزان شد. بعد از اعلام نتایج سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت برخی خودروهای داخلی ارزان شد. پرشیا با دو میلیون تومان کاهش به قیمت 242 میلیون تومان رسید و پژو 206 هم با یک میلیون تومان کاهش با قیمت 215 میلیون تومان معامله شد. پراید هم سه میلیون تومان ارزان شد و به قیمت 121 میلیون تومان رسید.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این خبر توضیح داد: کاهش قیمت خودرو مقطعی و هیجانی است و احتمالا بازار خودرو در ادامه با افزایش قیمت مواجه می‌شود چرا که خودروسازان قبل از انتخابات به دنبال آزادسازی قیمت خودروها بودند و برای اجرای این برنامه با دولت وارد چالش‌های جدی شدند اما احتمال دارد که در دولت جدید با لابی‌گری موفق به این اقدام شوند.

مهدی دادفر گفت: با وجود این بازار همچنان راکد است و طبق آنچه فروشندگان خودرو می‎‌گویند فعلا با اعلام نتایج ریاست‌جمهوری مردم در بازار نظاره‌گر هستند. فیروز نادری، فعال بازار خودرو هم درباره حال و هوای بازار گفت: خودرو اندکی ارزان شده و فعالان بازار اعتقاد دارند که روند کاهشی قیمت ادامه دارد. اما اصغر سارگی از فروشندگان بازار می‌گوید: با اتمام انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن رییس جهمور آینده، بازار خودرو که با افزایش قیمت به استقبال انتخابات رفته بود در بازار درجا زد و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد. ظاهرا بازار خودرو منتظر اتفاقات آینده است و همین امر موجب شد تا خودروهای پرطرفدار داخلی به لاک خود فرو بروند و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شوند. فعالان بازار خودرو هرچند پیش‌بینی می‌کردند که با اتمام انتخابات ریاست‌جمهوری بازار خودرو تکان خواهد خورد و از رکود خارج خواهد شد، اما ظاهرا این پیش‌بینی درست از آب در نیامد و باید منتظر روزهای آینده و اتفاقات پشت سر انتخابات بود. ثبات قیمت در بازار خودرو و با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری تنها شامل محصولات سایپا نمی‌شود و ایران خودرویی‌ها نیز تغییر قیمتی نداشته‌اند.

از جمله محصولات سایپا که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، می‌توان به «شاهین»، «کوییکR،» کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا 2» و «ساینا» اشاره کرد. رصد بازار خودرو همچنین نشان‌دهنده آن است که خانواده تیبا نیز روز آرامی را پشت سرگذاشتند و «تیبا صندوقدار» با قیمت 129 میلیون تومان در بازار عرضه شد و مدل هاچ‌بک این خودرو «تیبا 2» معمولی نیز بدون تغییر در بازار 136 میلیون تومان قیمت رقم خورد. «ساینا» یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار سایپا نیز در بازار بدون تغییر با قیمت 146میلیون تومان عرضه شد. «کوییک معمولی» و «کوییکR » نیز تغییری در بازار نداشتند و «کوییک معمولی» با قیمت 153 میلیون تومان و «کوییک R» نیز 159 میلیون تومان در بازار عرضه شدند. از سوی دیگر با رصد بازار خودرو می‌توان گفت که بر اساس قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شرکت‌های خودروساز قیمت شاهین نیز به 291 میلیون تومان رسید. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه‌ای این خودرو باز می‌گردد.

افزایش شاخص بورس

در بازار سرمایه، شاخص قیمت سهام با رشد 14356 واحد، شاخص سهام با رشد 1.25 درصدی به یک میلیون و 162 هزار و 32 واحد رسید و کارشناسان می‌گویند وقتی شاخص سهام رشد می‌کند در حالی که قیمت دلار کاهش یافته، به این معنی است که به یک عامل و شوک بیرونی و اثرگذار سیاسی واکنش مثبت نشان داده است. زیرا وقتی قیمت دلار کاهش می‌یابد، ارزش دارایی‌های بورس و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی کاهش می‌یابد و ارزش سهام سقوط می‌کند. در حالی که روز شنبه همزمان با کاهش قیمت دلار، قیمت سهام نیز رشد کرده و این به معنای اثرگذاری عامل سیاسی انتخابات و احتمال اجرای برجام و لغو تحریم‌ها در ماه‌های آینده است. پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، شاخص‌های بورس تهران صعود کردند و شاهد کاهش خروج سهامداران از بازار بودیم. شاخص کل بورس 14 هزار و 310 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 161 هزار واحد رسید. از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 14 هزار و 310 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 161 هزار و 985 واحد رسید. به این ‌ترتیب در اولین روز هفته شاخص از نیمه کانال 1.1 میلیونی بالا آمد. شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات پس از 6 روز کاری رشد کرد و 206 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 370 هزار و 795 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 19 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 313 واحد رسید. در پایان معاملات ‌روز شنبه، 192 نماد رشد قیمت داشتند که 145 نماد بورسی و 47 نماد فرابورسی بودند. همچنین 230 نماد کاهش قیمت داشتند که 151 نماد بورسی و 79 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تعادل| کمتر از 24 ساعت پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، نتایج آن توسط وزیر کشور اعلام شد. بر این اساس، 48.8 درصد از واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات شرکت کردند و در نهایت ابراهیم رییسی، با کسب اکثریت آرای ماخوذه به عنوان رییس دولت آتی کشور انتخاب شد. به این ترتیب تا کمتر از 45 روز دیگر، زمام امور کشور به دولت جدید منتقل خواهد شد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر دیروز 29 خرداد 1400، در نشستی خبری اعلام کرد: بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری از مجموع واجدین شرایط 59 میلیون و 310 هزار و 307 نفر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، 28 میلیون و 933 هزار و 4 رای اخذ شده با مشارکت 48.8 درصد در انتخابات شرکت کردند که آقایان سیدابراهیم رییسی‌ 17 میلیون و 926 هزار و 345 رای؛ محسن رضایی 3 میلیون و 412 هزار و 712 رای؛ عبدالناصر همتی 2 میلیون و 427 هزار و 201 رای؛ و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی 999هزار و 718 رای کسب کرده‌اند. 3 میلیون و 726 هزار و 870 رای باطله نیز اخذ شده است. بر این اساس سیدابراهیم رییسی به عنوان منتخب این دوره از انتخابات و امانت‌دار دستگاه اجرایی برگزیده شد.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعلام نتایج سایر انتخابات‌ها گفت: به دلیل کثرت نامزدهای انتخابات‌های شوراهای شهر و روستا شمارش آرا همچنان در حال انجام است. نتایج انتخابات‌های میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز به محض پایان شمارش و تجمیع اعلام خواهد شد.

رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم اعلام نتایج در ساعت 14 دیروز گفت: برای اعلام رسمی نتایج باید صورتجلسات امضا شود؛ در ساعت 2 بعد از ظهر هنوز در 200 شعبه تاییدیه‌های نهایی لازم ناظرین و امضای آنها نشده بود که به من این موضوع را گفتند و من هم گفتم باید امضاهای لازم و تایید نهایی شده باشد. وی همچنین درباره علت حضور همتی، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور در شامگاه روز رای‌گیری خاطرنشان کرد: آقای همتی آمده بودند به اعضای ستاد خداقوت بگویند و همچنین تاکید داشتند که شرایط به گونه‌ای است که لازم دانسته بود برای اجرای کامل قانون در وزارت کشور حضور یابند. فرایند انتخابات پیچیده است، به خصوص از مرحله ثبت‌نام و اخذ رای و شمارش آن باید مراقبت شود. ما سعی کردیم با الکترونیکی کردن و تعبیه نقاط مطمئن از تقلب و تخلف جلوگیری کنیم. وزیر کشور در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال تخلف و تقلب در انتخابات تاکید کرد: هیچ تخلف یا تقلب که بتواند تاثیری بر انتخابات داشته باشد نداشتیم. هر کسی شکایتی داشت به شورای نگهبان مراجعه کند.

پیام تبریک رقبا به رییسی

ساعاتی پیش از اعلام رسمی نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور، محسن رضایی، عبدالناصر همتی و قاضی‌زاده هاشمی، کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌طور مکتوب پیروزی رییسی را به او تبریک‌ گفتند.

همتی در پیام خود به رییسی گفت: امیدوارم دولت حضرتعالی، با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی تحت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.

پیام تبریک روسای قوه مجریه، مقننه و مجمع

حسن روحانی علاوه بر پیام تبریک برای پیروزی سیدابراهیم رییسی در انتخابات به همین منظور به حوزه ریاست قوه قضاییه رفت. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز رفتاری مشابه روحانی داشت و علاوه بر صدور پیام تبریک، به دیدار رییسی رفت. در دیدار روحانی و رییسی، دو طرف درباره مسائلی از جمله مشارکت پرشور مردم در انتخابات و تاثیر آن بر اقتدار هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند. روحانی پس از این دیدار با بیان اینکه از امروز تا 45 روز دیگر که باید این مسوولیت در اختیار دولت جدید قرار بگیرد و رییس‌جمهور منتخب رسماً مسوولیت‌های کشور را بر عهده بگیرد، کاملاً در کنار ایشان هستیم، گفت: از امروز برای هر همکاری، همراهی و اقدام که برای کشور لازم است آماده‌ایم. معاون دفتر رییس‌جمهوری حضور روحانی در دفتر رییسی را به عنوان آغاز اخلاقی و مدنی فرآیند انتقال امانت و مسوولیت تعبیر کرد.

پس از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا از سوی وزارت کشور، محمدباقر قالیباف نیز ضمن تقدیر از هوشمندی و درایت مردم در حفاظت از سرمایه ملی انتخابات و تبریک کسب رای اکثریت به حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی در پیامی خطاب به منتخب مردم تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه با دولت منتخب ملت، اعلام می‌دارد و امید جدی دارد که در سایه هم‌افزایی قوه مجریه و قوه مقننه، فصل جدیدی از مدیریت انقلابی و جهادی برای حل مشکلات مردم آغاز شود.

قالیباف در پیام تبریک خود همچنین نوشت: توفیق حضرتعالی در کسب رای اکثریت ملت عظیم‌الشأن ایران را از صمیم قلب تبریک می‌گویم و معتقد هستم که باور راسخ حضرتعالی به پیروی از منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و همچنین کارنامه درخشان جنابعالی در عدالت‌محوری و حمایت از محرومین و مستضعفین و توفیقات شما در دستگاه قضا که موجی از امید و رضایت در بین مردم ایجاد کرد و همچنین اعتقاد حضرتعالی به در اولویت قرار دادن شایسته‌سالاری و مقابله ساختاری با فساد، نوید دهنده آینده‌ای درخشان برای ملت عزیز ایران و رساندن کشور به قله‌های پیشرفت و اقتدار و رفاه خواهد بود. ان‌شاءالله. صادق آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به رییسی نوشت: اینجانب این حماسه کم‌نظیر را که علی‌رغم تمام مشکلات و گلایه‌های بحق مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی ودیگر شرایط خاص رقم خورد؛ به محضر مقام معظم رهبری و شما مردم شریف و ولایتمدار تبریک گفته و ضمن تبریک به منتخب ملت در مقام ریاست‌جمهوری و سایر منتخبان انتخابات شوراها و مجلس خبرگان رهبری و تقدیر از سایر نامزدهای انتخابات، برای عزیزان منتخب، توفیق الهی و موفقیت در راه خدمت‌رسانی به مردم را خواستارم، بمنه وکرمه.

از تبریک ظریف تا تبریک لاریجانی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور، نیز با آرزوی موفقیت برای رییسی، به او تبریک گفتند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز با تبریک به رییس‌جمهور منتخب، ابراز امیدواری کرد که رییس‌جمهور منتخب و دولت برآمده از رای مردم، که نماینده همه این ملت بزرگ و پاسدار حقوق تمامی آحاد آن خواهند بود در تحقق مطالبات مردم و تامین منافع ملی سربلند و سرافراز باشد. علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس نیز با عرص تبریک به رییسی نوشت: امیدوارم با توکل بر خداوند و تحت راهنمایی‌های رهبرمعظم در جهت پیشرفت ایران اسلامی و رفع مشکلات ملت عزیز موفق باشید. سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با عرض تبریک به رییسی، نوشت: در این لحظات شوق‌انگیز و غرورآفرین، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارند، به توفیق الهی، در این مسیر مبارک و به اقتضای ماموریت‌ها و وظایف قانونی خود، به مانند گذشته در قامت حامی و پشتیبان صدیق و مصمم قوه مجریه، از هیچ‌گونه تلاش و همکاری دریغ نخواهند ورزید.امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی به رییس‌جمهور منتخب تبریک گفت.

آرزوی ارتقای سطح زندگی مردم

سید حسن خمینی نیز در پیامی پیروزی آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت. او در پیام خود نوشت: به دست آوردن اعتماد بخش بزرگی از مردم و کسب عنوان ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را به جنابعالی تبریک می‌گویم. بی‌تردید ایستادن در مسند خدمتگزاری به مردم شریف و نظام اسلامی مسوولیت سنگینی است که تنها با لطف خدا و همدلی بیشتر و استعانت از فکر و توان همگانی به بهترین نحو تحقق خواهد پذیرفت. امیدوارم در این کسوت جدید شاهد موفقیت شما و ارتقاء سطح زندگی عمومی در همه حوزه‌ها باشیم.

پیام مقام‌های خارجی به رییسی

پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، سران کشورهای دوست و همسایه، پیروزی رییسی در این انتخابات را به او تبریک گفتند. سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق؛ مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق؛ رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه؛ آرمِن سرکیسیان رییس‌جمهور ارمنستان؛ بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه؛ عمران خان نخست‌وزیر پاکستان؛ نبیه بری، رییس پارلمان لبنان؛ شیخ تمیم بن حمدآل‌ثانی، امیرقطر؛ مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی یمن؛ هیثم بن طارق، سلطان عمان؛ الهام علی‌اف، رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان؛ خلیفه بن‌زاید آل نهیان، رییس دولت امارات؛ محمد بن راشد آل‌مکتوم، حاکم دوبی؛ و محمد بن‌زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از جمله سران کشورهایی بودند که در پیام‌های جداگانه پیروزی رییس‌جمهور منتخب ایران را تبریک گفتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها