کد خبر: 497461
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۵:۰۳:۲۳
| |

واکسنِ هندی بهارات بیوتک در مسیر تایید سازمان جهانی بهداشت

گزارشهای خبری نشان می دهد واکسنِ بومی هند در مسیری پر نشیب و فراز برای تایید شدن از سوی سازمان جهانی بهداشت قرار دارد. پیش تر مجوز استفاده اضطراری این واکسن در ماه ژانویه قبل از کامل شدن آزمایش های بالینی در این کشور صادر شده بود.

واکسنِ هندی بهارات بیوتک در مسیر تایید سازمان جهانی بهداشت
کد خبر: 497461
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۵:۰۳:۲۳

اعتمادآنلاین| پس از اینکه در ماه آوریل، واردات واکسن «باهارات بیوتک» از سوی آژانس بهداشت برزیل به علت ارائه نشدن مدارک کافیِ آزمایش های بالینی در مراحل تولید متوقف شد، در ماه جاری مجوز لازم برای واردات 4 میلیون دوز از این واکسن بصورت شرطی صادر شد و این آژانس با تحلیل داده ها برای واردات بعدی تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا از روزنامه « استریت تایمز » سنگاپور، برپایه این گزارش، سازمان غذا و داروی آمریکا هفته گذشته مجوز تایید اضطراری برای واکسن بهارات را در آمریکا رد کرد و درخواست اطلاعات و داده های بیشتری در مراحل آزمایش های بالینی این واکسن را مطرح کرد.

نتایج فاز سوم آزمایش های بالینی این واکسن هنوز منتشر نشده است. به گفته این شرکت واکسن سازی این داده ها در ماه ژوئیه در دسترس قرار خواهد گرفت. واکسن بهارات هنوز در فهرست استفاده اضطراری سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است.

بدین ترتیب دانشجویان هندی که در کشورهای دیگر مثل آمریکا و کانادا تحصیل می کنند باید تنها واکسن تایید شده سازمان جهانی بهداشت یعنی آسترازنکا که در هند موجود است را تزریق کنند تا بتوانند به کشورهای محل تحصیل خود بازگردند. این موضوع سبب بروز مشکلاتی برای دانشجویان خارج از کشور شده که وزارت امور خارجه هند در جستجوی راه حل هایی از طریق کانال های دیپلماتیک برای آن است.

شرکت بهارات بیوتک در تلاش است تا این واکسن را در فهرست واکسن های تایید شده از سوی سازمان جهانی بهداشت قرار دهد. این شرکت درخواست خود را برای تایید از سوی این سازمان در 19 آوریل ثبت کرد. قرار است جلسه ای در تاریخ 23 ژوئن میان کمیته ای از سازمان جهانی بهداشت و شرکت بهارات، پس از ثبت اطلاعات بیشتر درباره واکسن برگزار شود.

« نارندرا مودی » نخست وزیر هند و دولتش با واکسن بهارات واکسینه شدند و از این واکسنِ بومی به عنوان توانایی و قابلیت های داروسازی و اتکا به خود یاد می کنند. این شرکت گفته بود بیش از 40 میلیون دوز برای استفاده داخلی تولید خواهد کرد.

واکسن بهارات بیوتک بر پایه ویروس ضعیف شده سارس-کووید 19 ساخته شده و یکی از 3 واکسن مورد استفاده در برنامه واکسیناسیون این کشور است. دو واکسن دیگر آسترازنکا و اسپوتنیک روسی هستند که دومی هم هنوز در فهرست واکسن های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیست.

« شاهد جمیل » ویروس شناسِ ارشد هندی در مصاحبه با این رسانه گفت : « بسیار متعجبم که نتایج فاز سوم آزمایش های بالینی واکسن هنوز منتشر نشده است. این موضوع نه تنها به اعتبار شرکت ضربه می زند بلکه تایید سازمان جهانی بهداشت را نیز به تعویق می اندازد که مسئله دوم برای پذیرش جهانی این واکسن بسیار ضروری است. امیدوارم زودتر و بدون تاخیر بیشتر این مهم اتفاق بیفتد. »

شرکت بهارات در بیانیه ای اعلام کرده است، کارآمدی و اثربخشی این واکسن حدود 78 درصد است و نتایج فاز اول و دوم و بخشی از فاز سوم به شکلی دقیق در حال بررسی است. همچنین این شرکت تا کنون 9 مقاله درباره موثر بودن و ایمنی واکسن در 5 مجله معتبر جهانی در یک سال گذشته منتشر کرده است.

به گفته دکتر « راشس الا » رئیس پروژه واکسن بهارات بیوتک فاز سوم آزمایش بالینی این واکسن بر روی 25 هزار و 800 نفر انجام شده که یکی از بزرگترین آزمایش های بالینی بوده است. آخرین داوطلبان برای تزریق در این مرحله اواسط مارس واکسن را دریافت کردند.

کشور هند اخیرا با موج دوم هولناک همه گیری ویروس کرونا مواجه شد. تا کنون 29 میلیون و 881 هزار و 965 مورد ابتلا در این کشور گزارش شده است که در این میان 386 هزار و 740 نفر جان خود را از دست دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها