محمدصادق رنجکشان، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده تئاتر و سینما، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

«مسعود کیمیایی» والسابقون السابقون است/ به ما گفتند کار ملی کنید ما هم سر «شنای پروانه» خودمان را بُریدیم/ «قاتل و وحشی» به دلیل نگاه‌ فردی توقیف شد/ تا به حال حتی یک ریال از هیچ بانکی وام نگرفته‌ام/ «هفته‌ای یک بار آدم باش» به این دلیل که کمدی سخیف نبود

محمدصادق رنجکشان گفت: به نظرم فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» به این دلیل که کمدی سخیف نبود توانست صدرنشینی جدول فروش را به خودش اختصاص دهد. دلیل سرمایه‌گذاری‌ من هم در این کار فیلمنامه آن بود که زندگی 2 برادر را با چاشنی طنز نمایش می‌داد.

«مسعود کیمیایی» والسابقون السابقون است/ به ما گفتند کار ملی کنید ما هم سر «شنای پروانه» خودمان را بُریدیم/ «قاتل و وحشی» به دلیل نگاه‌ فردی توقیف شد/ تا به حال حتی یک ریال از هیچ بانکی وام نگرفته‌ام/ «هفته‌ای یک بار آدم باش» به این دلیل که کمدی سخیف نبود
کد خبر: 497570
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تبسم کشاورز- محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده تئاتر و سینماست. شغل اصلی‌ او 55 سال صنعت گردشگری بوده و حالا چند سالی است که یکی از سرمایه‌گذاران مهم در سینمای ایران محسوب می‌شود.

تاکنون فیلم‌های مهمی از جمله «متری شیش‌و‌نیم»، «شنای پروانه»، «سرکوب»، «سرخپوست»، «بی‌حسی موضعی»، «قاتل و وحشی» و... با سرمایه او ساخته شده است.

رنجکشان که این روزها فیلم «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر را روی پرده دارد در مورد اکران فیلم‌هایش در این شرایط می‌گوید: «آقایان در وزارت ارشاد خیلی به ما قول و وعده وعید دادند و گفتند شما بیایید کار ملی کنید. ما هم گفتیم چشم. بهتر است سر پیری یک کار ملی انجام دهیم برای همین سر «شنای پروانه» و فیلم‌های دیگر خودمان را بریدیم تا بگوییم به اوامر بزرگان گوش می‌دهیم، اما متاسفانه این شد که می‌بینید.»


او در ادامه گفت‌وگو درباره صدرنشینی فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» توضیح می‌دهد: «دلیل سرمایه‌گذاری‌ من در این فیلم فیلمنامه آن بود که زندگی 2 برادر را با چاشنی طنز نمایش می‌داد. به نظرم این فیلم به این دلیل که کمدی سخیف نبود توانست صدرنشینی جدول فروش را به خودش اختصاص دهد.»

این سرمایه‌گذار در حال حاضر مشغول ساخت فیلم «کدصد» و «باب‌مارلی» است که هر 2 در مرحله پیش‌تولید قرار دارند و به گفته خودش علاوه بر سرمایه‌گذاری، تهیه‌کنندگی آن کارها را نیز بر عهده دارد‌.

در ادامه گفت‌وگوی اعتمادآنلاین را با محمدصادق رنجکشان در خصوص فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش»، کار کردن با مسعود کیمیایی، توقیف فیلم «قاتل و وحشی» و... را می‌خوانید.

***

*در ابتدا می‌خواهم در مورد فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» شهرام شاه‌حسینی که در فروش هم صدرنشین شده صحبت کنید. کمی درباره داستان فیلم و تفاوت آن با طنزهای دیگری که در این سال‌ها دیده‌ایم بگویید؟

به نظرم فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» به این دلیل که کمدی سخیف نبود توانست صدرنشینی جدول فروش را به خودش اختصاص دهد. دلیل سرمایه‌گذاری‌ من در این کار فیلمنامه آن بود که زندگی 2 برادر را با چاشنی طنز نمایش می‌داد. در ابتدا قرار بود اسم فیلم «هفته‌ای یک شب که آدم را نمی‌کشد» باشد ولی بعد اسم آن تغییر کرد و شد «هفته‌ای یک بار آدم باش». البته فکر می‌کنم اگر اسم اول را انتخاب می‌کردیم و آن را تغییر نمی‌دادیم، خیلی بیشتر از این حرف‌ها فروش می‌کرد. در کل فیلمنامه‌ جذاب و انتخاب لوکیشن‌های متفاوت باعث شد فیلم خوبی از آب دربیاید. من در مجموع از همکاری‌ام با این پروژه راضی هستم.


*شما همزمان با فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی را هم روی پرده دارید. کمی از همکاری با آقای کیمیایی برایمان بگویید.

کیمیایی مرد میدان سینماست. او شخصیت بسیار شریفی دارد. وقتی صحبت می‌کند انگار که داستان و فیلمنامه می‌گوید. حالا شاید فیلم‌هایش با جوان‌های این نسل خیلی تطابق نداشته باشد ولی ایشان کارش را بلد است و می‌داند که دوربین باید کجا گذاشته شود، چطور باید کادربندی کند و...

امکان دارد بعضی‌ از فیلم‌های او مثل «خون شد» فروش نکند ولی من از اینکه یک فیلمش فروش نکرده اصلاً ناراحت نیستم. حقیقتاً کیمیایی جزو فیلمسازان درجه‌یک سینماست. ما باید تا زمانی‌ که زنده است قدرش را بدانیم. نه اینکه بعدها و در نبودش آه و ناله کنیم و برایش بنویسیم.

در کل مسعود کیمیایی والسابقون السابقون است و وجودش برای سینمای ایران نعمت است. باید همگی هوایش را داشته باشیم. من به‌شخصه از کار کردن با او لذت بردم.

*چه شد که در این شرایط بد و اسفناک ایام کرونا تصمیم گرفتید فیلم‌هایتان را اکران کنید؟

آقایان در وزارت ارشاد خیلی به ما قول و وعده وعید دادند و گفتند شما بیایید کار ملی کنید. ما هم گفتیم چشم. بهتر است سر پیری یک کار ملی انجام دهیم برای همین سر «شنای پروانه» و فیلم‌های دیگر خودمان را بریدیم تا بگوییم به اوامر بزرگان گوش می‌دهیم، اما متاسفانه این شد که می‌بینید.

*چه برنامه‌ای برای نمایش فیلم‌های دیگرتان دارید؟

فیلم‌های اکران‌نشده‌ی زیادی دارم، طبیعتاً دلیلش هم تعطیلی‌ها و وضعیت نامشخص سینماهاست. منتظریم تا شرایط بهبود پیدا کند.

*کمی درباره فیلم «قاتل و وحشی» بگویید. متاسفانه این فیلم توقیف شد و امسال به جشنواره نرسید...

«قاتل و وحشی» فیلم بسیار خوبی است ولی مشکلاتی دارد که می‌توانست نداشته باشد. به هر حال ما چاره‌ای نداریم همیشه فیلم‌هایی بوده که به دلایل مختلفی اجازه اکران پیدا نکرده و به جشنواره راه نیافته‌اند. آقای نعمت‌الله فیلمساز کاربلدی است. امیدواریم با سر کار آمدن دولت جدید کمی فضا بازتر شود تا بتوانیم شاهد اتفاقات بهتری در بخش هنر و سینما باشیم.


*نگاه‌تان به پدیده سانسور چیست؟

سانسور شاید همه جا باشد ولی سانسور داریم تا سانسور. سانسور راجع به کی؟ راجع به چی؟ اگر سانسور با نگاه جمعی باشد مساله‌ای نیست، اما متاسفانه «قاتل و وحشی» به دلیل نگاه‌ فردی توقیف شده است. اگر نگاه‌ها فردی نباشد، مردم این‌گونه معطل نمی‌شوند، سرمایه‌ها نمی‌خوابد و این مشکلات پیش نمی‌آید. به هر حال حمید نعمت‌الله چهره‌ شناخته‌شده‌ای است، من کار را دست شخص نابلد نداده‌ام. آقای نعمت‌الله واقعاً زحمات زیادی کشیدند، من هم پای کار ایستاده‌ام.


به عقیده‌ من «قاتل و وحشی» فیلم خوبی است، اگر یک روز اجازه اکران پیدا کند مطمئنم که مردم از کار استقبال می‌کنند.

امیدوارم در این دولت این اتفاق بیفتد و فیلم‌هایی که در مظان سانسور و اتهام هستند اکران شوند تا مردم قضاوت کنند نه فقط سه چهار نفر.

*آیا در انتخاب کارها مشاور دارید؟ اساساً پروژه‌ها را چگونه انتخاب می‌کنید؟

ما یک گروه پنج 6 نفره داریم که ریاست آن بر عهده دخترم است. فیلمنامه‌های منتخب را این چند نفر بررسی می‌کنند و در نهایت با نظر همگی افراد مخصوصاً دخترم که مشاور من است انتخاب می‌شود. زمانی‌ که فیلمنامه را همه تایید کردند آن وقت خودم هم یک بار آن را می‌خوانم.

برای مثال فیلمنامه محمد کارت را وقتی‌ که خواندیم همگی تایید کردیم و من هم خوشم آمد سپس آن را ساختیم و شد «شنای پروانه».

*شمار قابل توجهی از فیلم‌های خوب حاصل اعتماد و همکاری شما با جوان‌ها و کارگردان‌های کار اولی است. چگونه به جوان‌ها اعتماد می‌کنید؟ چون اصطلاحاً ممکن است کار درست از آب درنیاید.

من همیشه در تمامی گفت‌وگوهایم به صراحت گفته‌ام که جوان‌ها سرمایه‌های این مملکت هستند. متاسفانه بسیاری از جوانان وقتی‌ به دنبال حرفه‌ای می‌روند خیلی‌ها به‌شان کار نمی‌دهند چون کار اولی و بی‌تجربه هستند. اگر قرار باشد همه به این شکل برخورد کنند، پس آن جوان کی رشد خواهد کرد؟

همین جوان در این شرایط تا پلک بر هم بزند می‌شود چهل پنجاه ساله و بعد می‌بیند که کاری انجام نداده است. از نظر من جوان‌ها سرمایه‌های ایران هستند. تئاتر هم دقیقاً به همین صورت است؛ مثلاً دانشجویان تئاتر پیش من می‌آیند و می‌گویند که پول نداریم آن وقت من صحبت می‌کنم می‌گویم اجازه بدهید 10 شب اجرا داشته باشند.

باید به جوان‌ها بها داد و به آنها رسیدگی کرد. وگرنه کارگردان‌های اسم و رسم‌داری مثل «مسعود کیمیایی» که والسابقون السابقون هستند و ما فقط وظیفه داریم به آنها احترام بگذاریم.

ما باید به جوان‌ها برسیم، اگر من بگویم نه آنها جوان هستند و سرمایه من را از بین می‌برند که نمی‌شود. بله شاید یکی از آنها هم سرمایه را از بین ببرد ولی 9تای دیگر کارهای خوب و باکیفیت تولید می‌کنند و این باعث بازگشت سرمایه می‌شود.

*در حال حاضر مشغول چه کارها و فعالیت‌هایی هستید؟

2 فیلم «کدصد» و «باب‌مارلی» را در مرحله پیش‌تولید داریم که علاوه بر سرمایه‌گذاری، کار تهیه‌کنندگی آن را هم خودم بر عهده دارم.

مطمئنم که «باب مارلی» جزو کارهای خوب و ارزشمند خواهد بود و یادگاری خوبی بعد از من می‌شود که افتخار تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری را در آن داشته‌ام.


*شیوع کرونا، تعطیلی سینماها و مراکز فرهنگی لطمه‌‌ بزرگی به هنر زد. در این بین وجود پلتفرم‌های گوناگون و اکران‌های آنلاین از جهاتی به سینما و سینماگران کمک کرد. نگاه شما به این قضیه چگونه است؟

من نظر شخصی خودم را می‌گویم. از نگاه من وجود این پلتفرم‌ها تا حدودی مردم را تنبل و خانه‌نشین کرده است. همین‌ها باعث می‌شود که مردم به تلویزیون و اکران‌های آنلاین عادت کنند و این کار سینما را بسیار سخت می‌کند.


با وجود اینکه خودم سینما دارم، اما حدسم این است که اگر کرونا هم تمام شود، مردم همچنان ترجیح‌شان تماشای فیلم‌ها در خانه باشد. الان سینماهای ما باز است اما مخاطب استقبال نمی‌کند.

در حال حاضر پلتفرم‌ها خیلی خوب می‌فروشند. فکر می‌کنم این مساله ادامه‌دار باشد. البته باید بپذیریم که زندگی نو می‌شود و تکنولوژی مسیر زندگی را تغییر می‌دهد.

*با ادامه‌دار بودن این روند آینده سینما چه می‌شود؟

سینما می‌شود پلتفرم. شما هر زمان که وقت و شرایطش را داشتید در خانه خودتان فیلم‌ها را تماشا می‌کنید. مردم این روزها سرگرمی‌های دیگری دارند و با وجود این پلتفرم‌ها دیگر وقت‌شان را برای سینما نمی‌گذارند.

*آرزوی همیشگی «محمدصادق رنجکشان» در سینما که تا به حال تحقق نیافته چیست؟

خوشبختانه چه در این 2 سه سالی که به سینما ورود کرده‌ام و چه در شغل قبلی‌ام به تمام آرزوهایم رسیده‌ام، تنها آرزویم این است که همه جوان‌ها به آرزوها و اهداف‌شان برسند.

*در این مدت کوتاهی که به سینما ورود کرده‌اید فیلم‌های خوبی ساخته‌اید و به گفته بسیاری، حجم زیادی از نقدینگی را وارد سینما کرده‌اید. در این میان حرف و حدیث‌های بسیاری درباره شما وجود داشته است. اگر مایلید کمی در این باره برایمان بگویید...

وقتی به سینما آمدم افرادی بودند که سال‌ها کار می‌کردند ولی حتی نتوانسته بودند اثری بسازند که صد میلیون بفروشد. اما من هرچند این‌کاره نبودم، به دلیل علاقه و عشقم به تئاتر و سینما فیلم‌هایی ساختم که مخاطبان از آنها راضی بودند و این برایم بسیار خوشحال‌کننده است.

در این مدت خیلی برای من زدند و پشتم بدگویی کردند، گفتند که رنجکشان این پول‌ها را از کجا آورده، اما وقتی تمام قوای نظارتی زندگی من را بررسی کردند متوجه شدند که من تا به حال حتی یک ریال از هیچ بانکی وام نگرفته‌ام. همیشه پایم را به اندازه گلیمم دراز کرده‌ام، خدا را شکر که پروردگار همیشه کمکم کرده است. امیدوارم به جای غیبت، خودمان را بسازیم.


*در آخر اگر حرفی باقی مانده سراپا گوشیم...

دعایم این است که اتفاقات خوبی برای شما جوان‌ها بیفتد و وضعیت روزنامه‌ها و در کل مطبوعات خوب پیش برود. روزنامه‌نگاری شغل بسیار مهمی است، امیدوارم روزنامه‌ها و خبرنگاران آزاده ما برقرار باشند و بتوانند به راحتی و بدون مشکل بنویسند.

چکیده گفت‌وگو با محمدصادق رنجکشان

-اگر اسم اول فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» را تغییر نمی‌دادیم، خیلی بیشتر از این حرف‌ها فروش می‌کرد

-کیمیایی مرد میدان سینماست

-شاید فیلم‌های کیمیایی با جوان‌های این نسل خیلی تطابق نداشته باشد ولی ایشان کارش را بلد است

-من از اینکه فیلم «خون شد» فروش نکرده اصلاً ناراحت نیستم

-وجود کیمیایی برای سینمای ایران نعمت است

-سَرِ «شنای پروانه» و فیلم‌های دیگر خودمان را بُریدیم تا بگوییم به اوامر بزرگان گوش می‌دهیم، اما متاسفانه این شد که می‌بینید

-«قاتل و وحشی» فیلم بسیار خوبی است ولی مشکلاتی دارد که می‌توانست نداشته باشد

-حدسم این است که اگر کرونا هم تمام شود، مردم همچنان ترجیح‌شان تماشای فیلم‌ها در خانه باشد

-وقتی تمام قوای نظارتی زندگی من را بررسی کردند متوجه شدند که من تا به حال حتی یک ریال از هیچ بانکی وام نگرفته‌ام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها