کد خبر: 497768
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۴:۰۲:۲۸
| |

ایران؛ یکی از محورهای عمده اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) آخرین وضعیت مذاکرات درباره احیای برجام را با نگاه به انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی خواهند کرد.

ایران؛ یکی از محورهای عمده اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا
کد خبر: 497768
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۴:۰۲:۲۸

اعتمادآنلاین| مذاکرات برجام پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست وزرا که در لوگزامبورگ برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران گفت که دیپلمات‌ها در پایتخت اتریش سرگرم گفت‌وگو درباره احیای برجام هستند. او با تاکید بر اهمیت اجرای کامل این توافق ابراز امیدواری کرد که انتخابات ایران و تغییر ریاست جمهوری تاثیری بر مذاکرات وین نگذارد.

اروپایی‌ها به رغم تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی نگرانند که تغییر رئیس جمهوری ایران بر سرنوشت برجام و همچنین آینده روابط میان ایران و غرب تاثیر بگذارد. هفته پیش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا این نگرانی را پنهان نکرد و خواستار تعهد دولت بعدی ایران به اجرای برجام شد. دیپلمات‌های اروپایی هم دیروز در پایان دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام در یادداشتی به خبرنگاران نسبت به عنصر گذشت زمان ابراز نگرانی کرده و بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها تاکید کردند.

این درحالیست که پیشتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که مذاکرات وین ربطی به نتایج انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. وی گفته بود: زمان برای موضوعات باقی مانده کم است و باید در مورد این موضوعات در پایتخت‌ها تصمیم سیاسی گرفته شود.

دیروز دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام با تشکیل نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی‌ به پایان رسید. در این جلسه روسای هیات ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش های مستمر و فشرده تیم های کارشناسی، نتایج گفتگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات برجام را برعهده دارد ضمن اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در این دور از مذاکرات به ویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، بیان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری های جدی در پایتخت ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

وی‌ از طرف های مذاکره کننده خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی توان آن را تضمین نمود.

روسای سایر هیات ها نیز ضمن تایید پیشرفت های صورت گرفته بر ضرورت مشارکت همه طرفها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

در همین پیوند سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز با بیان اینکه بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد، گفت: به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم و آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم. خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که امکان توافق در همین دولت وجود دارد، گفت: دیپلمات‌ها خوشبین هستند ولی برای قضاوت زود است. باید دید آیا تصمیم‌های سیاسی در همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر.

بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که در جلسه امروز لوگزامبورگ، ضمن هماهنگی سیاست خارجی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا درقبال توافق هسته‌ای ایران، ضرورت سرعت بخشیدن به مذاکرات و دست‌یابی به توافق نهایی مورد تاکید قرار گیرد. طبق برنامه اعلام شده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است در خصوص نتیجه اجلاس امروز توضیحاتی را در جمع خبرنگاران ارائه کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها