جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور:

طی چهار سال اخیر حقوق محیط‌بانان رشد خوبی کرده است / کمبود 50 درصدی نیرو در حوزه محیط‌بانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طی چهار سال اخیر حقوق محیط‌بانان رشد خوبی کرده است و حتی می‌توان گفت در سطح کارشناسی و حتی بالاتر از آن قرار گرفته است.

طی چهار سال اخیر حقوق محیط‌بانان رشد خوبی کرده است / کمبود 50 درصدی نیرو در حوزه محیط‌بانی
کد خبر: 497806
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۴:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور امروز در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به اینکه خشکسالی سبب شده است که گونه‌های مختلف حیات وحش از مناطق چهارگانه خارج و به مناطق مسکونی نزدیک شوند، اظهار کرد: ممکن است این شرایط سبب سوء استفاده شکارچیان غیرمجاز شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از این‌رو ما از همه مردم و همیاران طبیعت می‌خواهیم که در زمینه حفاظت از این گونه‌ها به ما کمک کنند البته ما تلاش کرده‌ایم که با ایجاد آبشخورها مانع خروج حیات وحش از مناطق چهارگانه شویم اما به هرحال این مناطق - که 13 درصد وسعت کشور را شامل می‌شوند - محصور نیستند.

محبت‌ خانی با تاکید بر اینکه افرادی متخلفی که می‌خواهند از این شرایط سوء استفاده کنند، مطمئن باشند که با آن‌ها برخورد جدی و قانونی خواهد شد، تصریح کرد: باتوجه به خروج حیات‌وحش از مناطق چهارگانه در برخی نقاط، پلیس، محیط‌بانان و همیاران در این زمینه کاملا هوشیار هستند.

وی در ادامه در پاسخ درباره آخرین وضعیت پرونده بلاتکلیف شهدای محیط‌بان در بنیاد شهید توضیح داد: خوشبختانه در این زمینه طی روزهای اخیر اتفاقات خوبی رخ داده و پرونده شش محیط‌بان جانباز و دو محیط‌بان شهید در بنیاد شهید پذیرفته شده است البته سه سال از شهادت این محیط‌بانان گذشته و متاسفانه حقوق خانواده این شهدا نیز قطع شده بود اما به‌هرحال درحال‌ حاضر پرونده آن‌ها ثبت شده است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، سازمان حفاظت محیط زیست به‌ دنبال آن است که با برگزاری جلساتی با بنیاد شهید پرونده مابقی محیط‌بانان را نیز به سرانجام برساند.

روز ملی محیط‌بان هنوز در تقویم رسمی کشور ثبت نشده است

محبت‌خانی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه فردا (1 تیرماه) همزمان با ولادت امام رضا (ع) روز ملی محیط‌بان نیز است، اظهارکرد: ما مدت‌ها است پیگیر هستیم که روز ولادت امام رضا (ع) که لقب ضامن آهو دارند، به‌عنوان روز محیط‌بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود حتی رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه‌ نامه‌ای برای رییس جمهوری ارسال کرده‌اند و این مسئله در دست پیگیری است. هرچند که ما انتظار داشتیم که امسال روز ملی محیط‌بان در تقویم ثبت شده باشد ولی این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه همزمان با روز محیط‌بان از 70 محیط‌بان نمونه کشور، سه محیط‌بان نمونه ملی، دو خانواده شهید و یک جانباز محیط‌بان تقدیر خواهد شد، گفت: بهبود عملکرد اجتماعی محیط‌بانان و کارهای فرهنگی آنان ازجمله اولویت‌های ما است.

افزایش مناسب حقوق محیط‌بانان در چهار سال اخیر

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره با اینکه طی سال‌های گذشته حقوق محیط‌بانان حدود 50 درصد کمتر از کارشناسانی بود که با آن‌ها سابقه خدمت یکسانی داشتند، اظهار کرد: طی چهار سال اخیر حقوق محیط‌بانان رشد خوبی کرده است و حتی می‌توان گفت در سطح کارشناسی و حتی بالاتر از آن قرار گرفته است.

محیط‌بانان طرحی حدود 3 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند

وی در ادامه این نشست گفت: درحال حاضر حدود 190 محیط‌بان طرحی داریم که با سازمان حفاظت محیط زیست مراوده مالی ندارند و اکنون حدود سه ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند البته این محیط‌بانان طرحی را مدیران استانی به‌خدمت گرفته اند و ما درحال حاضر برای بیمه و حقوق این محیط‌بانان با چالش مواجه هستیم.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه ما به دنبال آن بودیم که این محیط‌بانان طرحی را در قالب مجوزهای قراردادی یا پیمانی داشته باشیم، اظهارکرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم مجوز سازمان اداری و استخدامی را دریافت کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: درحال حاضر تمامی محیط‌بانان بیمه هستند و این مسئله نیز تبدیل به قانون شده است. باید توجه کنیم که جامعه مقابل محیط‌بانان، شکارچیان غیرمجازی هستند که بدون سلاح وارد مناطق چهارگانه نمی‌شوند. پیش از این به‌ دلیل آنکه محیط‌بانان بیمه نبودند باید هزینه‌های درمانی درصورت آسیب حین ماموریت را از جیب پرداخت می‌کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اقدامات اخیر نشان داده است که اگر به معیشت و تجهیزات محیط‌بانان توجه شود، عملکرد آنان بهبود خواهد یافت، تصریح کرد: در زمینه مختلف اجتماعی از جمله حضور در مدارس، فرهنگسازی، کشفیات سلاح و... عملکرد محیط‌بانان رشد داشته است.

بحران در زمینه ناوگان موتوری و خودرویی محیط‌بانان

محبت‌خانی در ادامه اظهارکرد: مشکل بزرگ این است که ما در ناوگان موتوری و خودرویی محیط‌بانان با بحران مواجه هستیم. قرار شده است که طی دو ماه آینده 1200 دستگاه موتورسیکلت جدید به محیط‌بانان تحویل داده شود. با این حال همچنان در زمینه خودرو با مشکل مواجه هستیم و امیدواریم تا پایان سال اقدامات خوبی در این زمینه صورت گیرد.

کمبود 50 درصدی نیرو در حوزه محیط‌بانی

وی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات انفرادی نیز طی سال جاری اقلام جدیدی در اختیار محیط‌بانان قرار خواهد گرفت، گفت: یکی دیگر از مشکلات ما کمبود نیروی محیط‌بان است. بر اساس چارت سازمانی کمبود 50 درصدی در حوزه نیروی محیط‌بانی داریم. از این‌رو قرار شده است که سالانه 250 محیط‌بان جدید استخدام کنیم.

استفاده از پرنده‌های هوشمند در حوزه محیط‌بانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره استفاده از تجهیزات نوین در حوزه محیط‌بانی توضیح داد: به‌دنبال آن هستیم که بتوانیم طی امسال از پرنده‌های هوشمند استفاده کنیم تا ارتباط فیزیکی محیط‌بان و شکارچی به حداقل برسد البته درحال‌ حاضر از پهپاد در برخی از پارک‌های ملی به‌صورت پایلوت استفاده می‌شود.

تجهیز محیط‌بانان به بی‌سیم‌های هوشمند

به گفته محبت‌خانی طی سال آینده از بی‌سیم‌های هوشمند که مجهز به سیستم‌های مکان‌یاب یا دوربین‌های تصویربرداری هستند، استفاده خواهد شد. طی امسال نیز در شش استان کشور از بی‌سیم محیط‌بانی استفاده می‌شود.

نوسازی و بازسازی پاسگاه‌های محیط‌بانی در دستور کار

وی در ادامه به موضوع نوسازی یا بازسازی پاسگاه‌های محیط‌بانی اشاره کرد و گفت: حدود 600 پاسگاه محیط‌بانی در کشور داریم و نیاز داریم که فرم ساختمان‌های این پاسگاه‌ها باتوجه به شرایط بومی هر استان باشد. از سویی دیگر پاسگاه‌های محیط‌بانی مانند پاسگاه‌های انتظامی فرم‌های مشخصی باید داشته باشند.

رصد فضای مجازی از طریق مرکز سایبری یگان حفاظت

محبت‌خانی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد چندین مورد آزار و اذیت حیات‌ وحش و یا قاچاق آن‌ها را در فضای مجازی شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: از این‌رو مرکز سایبری یگان حفاظت برای رصد فضای مجازی راه‌اندازی شد و درحال حاضر برای 46 درصد پرونده‌هایی که در این حوزه دریافت کرده‌ایم، رای دادگاه را گرفته و با متخلف برخورد کرده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: با افرادی که بخواهند در فضای مجازی اقدام به تبلیغ شکار یا ادوات شکار و یا اقدام به حیوان آزاری، فروش و قاچاق حیات وحش کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی در بخشی دیگر از این نشست با بیان اینکه طی سال گذشته حدود 1500 نفر کارت همیار طبیعت دریافت کردند، گفت: اخیرا دستورالعملی صادر شده است که بر اساس آن صدور کارت همیاران طبیعت توسط مدیران استانی و در استان‌ها انجام می‌شود.

شرط حمایت بیمه‌ای از همیاران طبیعت

محبت‌خانی با تاکید بر اینکه همیاران طبیعت برای مشارکت در اطفای حریق باید با هماهنگی محیط‌بان‌ها و مدیریت استان وارد منطقه شوند، تصریح کرد: این داوطلبان نیاز است که حتما کارت همیار طبیعت خود را دریافت کرده باشند. در این صورت چنانچه برای آنان اتفاقی رخ دهد، هزینه درمانشان توسط سازمان محیط زیست پرداخت می‌شود.

ادامه دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها