کد خبر: 498068
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۲:۰۹:۰۰
| |

ماجرای اعتراضات یاسوج چیست؟

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت بیش از 100 تفر در روز برگزاری انتخابات خبر داد. در همین حال پلیس کشته شدن سه نفر از معترضان در یاسوج را تکذیب کرد.

ماجرای اعتراضات یاسوج چیست؟
کد خبر: 498068
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۲:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت بیش از 100 تفر در روز برگزاری انتخابات خبر داد. در همین حال پلیس کشته شدن سه نفر از معترضان در یاسوج را تکذیب کرد.

به گزارش فرارو، سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج در نشست شورای تامین در فرمانداری شهرستان بویراحمد با بیان اینکه وظیفه ما حراست از حق مردم است، گفت: «در روز برگزاری انتخابات 1400 بیش از 100 نفر بازداشتی داشتیم و این افراد از همه سلایق، گروه‌ها و اقوام مختلف کاندیداها بودند. و الله قسم تعارف با هیچ کس نداریم. رمز موفقیت در انتخابات 98 همین بوده که سلامت اولویت اول ما بوده است. ما نماینده فرماندار و از اعضای صندوق را هم بازداشت کردیم.»

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج خاطرنشان کرد: «تا ساعت 6 صبح همکاران بنده در دادسراها ماندند و همان روزهم برای تعیین تکلیف بازداشتی‌ها در کلانتری‌ها حضور پیدا کردند.»

ملک حسینی تصریح کرد: "ذره‌ای از حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد. اما اینکه کسی فکر کند که انتخاباتی برگزار شود و هیچ کس ناراضی نباشد، فکر اشتباهی است. همه چیز باب میل 190 کاندیداها حاصل نمی‌شود."

دادستان یاسوج با بیان اینکه سلامت انتخابات برای همه ماها اهمیت ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: «هیچ گونه دخل و تصرف در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر وجود ندارد و آن کسی که لیست PDF را در فضای مجازی منتشر کرده، را باعث و بانی این سر و صدا برای این مردم مظلوم می دانیم. به کسی که این لیست را منتشر کرده برسیم، طبق قانون با او برخورد می‌کنیم.»

ملک حسینی گفت: "قانون تکلیف را مشخص کرده، هر کس اعتراض یا شکایتی دارد، باید در چارچوب قانون شکایت و اعتراض خود را ارائه دهد. نظام جمهوری اسلامی ایران ضعیف نیست و هر آشوبی را جمع کرده، اما نظام اسلامی نمی‌خواهد، خودش را مقابل مردم قرار دهد."

اعتراض از کجا آغاز شد؟

ماجرای انتخابات بحث برانگیز شورای شهر در یاسوج از اشکال در سیستم الکترونیک ثبت آرا ناشی می شود. در این راستا اعلام لیست برندگان انتخابات به تاخیر افتاد و شائبه تقلب بالا گرفت. اعتراض هایی در این باره در روزهای اخیر در یاسوج صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان بویراحمد در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

مجید احمدی گفت: «انتخابات در شهر یاسوج بصورت الکترونیکی برگزار شد که در انتخابات الکترونیکی کاربران و مجریان هیچ دخالتی ندارند صرفا اطلاعات توسط رای دهندگان ثبت می شودو در نهایت اطلاعات به سرور مرکزی در وزارت کشور ارسال و در آنجا ثبت، جمع بندی و اعلام می شود.»

او افزود: «بعد از اتمام انتخابات حدود ساعت 2 بامداد منتظر بودیم که جمع بندی به ما اعلام شود اما وقتی وارد سیستم شدیم یکی از شعب اخذ رای مغایر اطلاعات داره و ارور می دهد و اطلاعات ثبت نشده است.»

فرماندار شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: "پس از این مساله بررسی ها صورت گرفت و با وزارت کشور تماس گرفته ایم که چرا این اطلاعات ثبت نشده و در نهایت متوجه شده ایم که دستگاه الکترونیکی اطلاعات را به خوبی ارسال نکرده و این اطلاعات چون با سایر آمار و اطلاعات مغایرت دارد توسط دستگاه رد می شود."

احمدی گفت: «عوامل فناوری اطلاعات مجددا صندوق را رمزگشایی و بررسی کردند که در نهایت متوجه ایراد شدند و ایراد سیستمی را برطرف کردند و پس از رفع ایراد نتایج مشخص شد.»

او با اشاره به لیسیتی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، ادامه داد: «قبل از این اتفاق یک آگهی در خصوص منتخبین شورای شهر یاسوج در فضای مجازی گسترش یافت، این آگهی که به هر صورت مقداری هم منطبق با واقعیت بود اما فردی بعنوان کاربر یا هر عنوان دیگری دسترسی داشت، توانست اطلاعاتی را بصورت ناقص بیرون دهد که باعث ایجاد توقع برای برخی افراد شد و احساس کردند که برنده انتخابات بودند.»

فرماندار شهرستان بویراحمد عنوان کرد: "اطلاعات ناقص بود و هیچ مبنای قانونی نداشت، از طرف فرمانداری و هیچ کدام از نهادهای رسمی نبود و حتما این مساله از طریق قانونی پیگیری خواهد شد."

احمدی تاکید کرد: « بعد از اینکه اطلاعات صحیح ثبت شد، نتایج نهایی توسط دستگاه شمارش شد و لیست منتخبین تغییر کرد. نتیجه ای که اعلام شد صحیح و رای بود که مردم دادند.»

حالا از نامزدهای انتخابات شوراهای یاسوج خواسته شده است پس از 48 ساعت از اعلام نتایج هر کدام از کاندیدای شورای شهر یاسوج نسبت به نتایج اعتراضی دارند به ستاد انتخابات شهرستان بیوراحمد اعلام کنند.

تکذیب قتل 3 جوان در شهر یاسوج

در همین حال شایعاتی مبنی بر قتل سه نفر در یاسوج منتشر شده است اما فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد این ادعا را تکذیب کرد.

سردار "کیقباد مصطفایی" گفت: "در پی نارضایتی و اعتراض روز جاری تعدادی از هواداران یکی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر یاسوج و تجمع معترضان مقابل فرمانداری شهرستان مذکور و اقدامات هنجارشکنانه و دستگیری چند نفر از هنجارشکنان توسط پلیس، معترضین متفرق شدند و کلیپ منتشر شده در فضای مجازی هیچگونه ارتباطی به جریان انتخابات نداشته و مربوط به گازگرفتگی 3 نفر جوان در سنوات گذشته در یکی از استان های همجوار می باشد."

او اظهار کرد: «متاسفانه عده‌ای انگشت‌شمار به قصد تشویش اذهان عمومی اقدام به انتشار این کلیپ کردند که قطعاً موضوع از سوی پلیس رسیدگی و با منتشر کنندگان آن طبق قانون برخورد خواهد شد.»

فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با توصیه به مردم در خصوص توجه و اعتنا نکردن به برخی کلیپ ها و مطالب منتشر شده در فضای مجازی بیان کرد: پلیس با افرادی که قصد برهم زدن امنیت ذهنی و روانی جامعه را داشته باشند برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها