کد خبر: 498123
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۳:۳۲:۲۹
| |

الخلیج انلاین:

مهمترین نقطه اشتراک بنت و نتانیاهو؛ عادی سازی روابط با کشور‌های عربی برای مقابله با ایران / برنامه دولت جدید اسرائیل برای برقراری روابط با عربستان

نخست وزیر جدید اسرائیل، به نوبه خود از عزم جدی اش برای حمایت از روابط با امارات و بحرین خبر داده و تصریح کرده است با همکاری ابوظبی و منامه، عملیات در منطقه را پیش می برد.

مهمترین نقطه اشتراک بنت و نتانیاهو؛ عادی سازی روابط با کشور‌های عربی برای مقابله با ایران / برنامه دولت جدید اسرائیل برای برقراری روابط با عربستان
کد خبر: 498123
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۳:۳۲:۲۹

اعتمادآنلاین| محمد أبو رزق در الخلیج انلاین نوشت: در طول دوره نخست وزیری نتانیاهو، رژیم اشغالگر موفق به امضای توافقهای عادی سازی با تعدادی از دولتهای عربی، امضای قراردادهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی با آن ها و سفرهای علنی و غیر علنی به این کشورها شد.

به گزارش انتخاب در ادامه ی این مطلب آمده است: پس از این دستاورد، دوره حکومت نتانیاهو به پایان رسیده و نفتالی بنت روی کار آمد. از همان لحظات اول روی کار آمدن بنت، وی اشاره هایی داشت مبنی بر اینکه اسرائیل قصد دارد رابطه با دولتهای عربی را تقویت کند.

به دنبال نخست وزیری بنت، امارات به سرعت به رئیس جدید رژیم اشغالگر تبریک گفته و وزیر خارجه امارات طی یک تماس تلفنی، با همتای اسرائیلی خود، به بررسی راههای همکاری بین دو طرف پرداخت.

از سوی دیگر، شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه، ولی عهد بحرین هم طی تلگرافی، به لاپید و بنت به مناسبت تشکیل دولت اسرائیل تبریک گفت. نخست وزیر جدید اسرائیل، به نوبه خود از عزم جدی اش برای حمایت از روابط با امارات و بحرین خبر داده و تصریح کرده است با همکاری ابوظبی و منامه، عملیات در منطقه را پیش می برد.

بنت یک شخصیت راست گرای افراطی محسوب می شود که رهبری حزب «یمینا» را بر عهده دارد. این حزب حامی شهرک سازی و پیوستن بخش هایی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی است، همانطور که سیاست سختگیرانه ای در قبال ایران دارد و همین مساله احتمالا با استقبال دولتهای عربی منطقه مواجه می شود که تهران را دشمن خود می دانند.

پروفسور محمود یزبک، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حیفا، تاکید می کند توافقهایی که اسرائیل با دولتهای عربی امضا کرده، ادامه خواهد داشت، چرا که بنت خواستار بقای آن است، همانطور که دولتهایی که این توافقها را امضا کرده اند، خواهان باقی ماندن آن هستند و مصلحت خود را با رژیم اشغالگر می دانند.

یزبک در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد در اسرائیل، چیزی تحت عنوان دولت پنهان، در روابط خارجی آن حکومت می کند، بویژه در رابطه با امارات که دولت اسرائیل از آن می خواهد بر تنگه هرمز و دریای سرخ به طور کامل، سیطره پیدا کند. این دولت پنهان در اسرائیل است که نخست وزیر و اعضای کابینه را انتخاب می کند، علاوه بر اینکه از تمام توافقهای خارجی اگاه است و صلاح می داند که به همراه امارات، با ایران مقابله کند.

یزبک در خصوص بنت خاطر نشان می کند که وی در گذشته سابقه فعالیت در مناصب دولتی را داشته و مساله عادی سازی، به دلیل اعتبارهای امنیتی، برای او بسیار مهم محسوب می شود. در کنار بنت ، شخصیتی که منصب وزارت خارجه را عهده دار می شود، یعنی لاپید نیز به وضوح عادی سازی را تایید می کند. لاپید برقراری روابط نزدیک بین اسرائیل و دولتهای همسایه عربی اش را ضروری می داند و در این میان، عربستان را دولت اصلی و مهمتر برای اسرائیل معرفی می کند که صهیونیستها تلاش دارند با وساطت ایالات متحده، وارد مذاکره با سعودیها شوند و این امر را محال نمی دانند.

به اعتقاد لاپید ، تماس ها با دولت امارات و توافقهای احتمالی با دولتهای عربی دیگر، باعث می شود دولت یهودی بتواند یک جبهه منطقه ای را در برابر ایران تشکیل دهد.

در همین رابطه، عودید عیران، پژوهشگر مرکز امنیت ملی در دانشگاه تل آویو، می گوید: نبود آرامش و ثبات در اسرائیل، رابطه آن با امارات را در مرحله انتظار نگاه داشت، با این حال، امارات هرگز توافق عادی سازی را لغو نمی کند و تنها می خواهد ببیند شرایط در دولت جدید اسرائیل به چه نحوی پیش می رود.

اسماعیل موسی، تحلیلگر مسائل اسرائیل هم تاکید می کند که بنت در روابط با دولتهای عربی بر همان خط مشی نتانیاهو حرکت می کند، چرا که این دولتها را ابزار قدرتمندی برای تقویت رژیم اشغالگر می داند. موسی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: «با وجود اختلاف نظرهای شدید بین بنت و نتانیاهو، مساله حمایت از توافقهای عادی سازی با دولتهای عربی، تنها پرونده ای است که هر دو نفر با آن موافق هستند.»

به گفته موسی، نخست وزیر جدید اسرائیل به حمایت از روابط این رژیم با دولتهای عربی، در سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی، ادامه می دهد. بنت تمرکز زیادی روی روابط با امارات دارد، تا این دولت را به یک دولت عربی قدرتمند، به لحاظ اقتصادی، تبدیل کند.

به طور کلی، از آنجا که اسرائیلی ها خود را در محاصره دشمنان زیادی می بینند، عادی سازی می تواند یکی از مهمترین راهکارهای سیاسی و انتخاباتی آنها باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها