علی حدادی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

بررسی صلاحیت‌ها ایرادهای اساسی دارد که باید مرتفع شود / مجلس پیگیر اصلاح نحوه نظارت بر شوراها و انتخاب شهرداران

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: بررسی صلاحیت‌ها ایرادهای اساسی دارد که باید مرتفع شود از جمله اینکه پس از اعلام نظر درباره تایید صلاحیت افراد اگر اسنادی مبنی بر سوابق منفی به هیات‌های نظارت برسد، امکان رد صلاحیت آن نامزد وجود ندارد.

بررسی صلاحیت‌ها ایرادهای اساسی دارد که باید مرتفع شود / مجلس پیگیر اصلاح نحوه نظارت بر شوراها و انتخاب شهرداران
کد خبر: 498170
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۴:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به اصلاح قانون انتخابات شوراها و شهرداران در کمیسیون، گفت: ایرادهای اساسی از جمله فقدان نظارت بر عملکرد شوراها، چگونگی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات و نحوه انتخاب شهرداران در این قانون وجود دارد که به دنبال اصلاح آن در جهت افزایش کارآمدی و رضایتمندی مردم هستیم.

به گزارش خانه ملت، علی حدادی با اشاره اشکالات قانون انتخابات شوراهای اسلامی، گفت: بررسی صلاحیت‌ها ایرادهای اساسی دارد که باید مرتفع شود از جمله اینکه پس از اعلام نظر درباره تایید صلاحیت افراد اگر اسنادی مبنی بر سوابق منفی به هیات‌های نظارت برسد، امکان رد صلاحیت آن نامزد وجود ندارد. از سوی دیگر ترکیبی برای بررسی صلاحیت نامزدها در نظر گرفته شده که باید مستقر شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده مجلس نباید به تنهایی بررسی صلاحیت ها را انجام دهد لذا نمایندگانی از قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، شورای نگهبان به همراه نمایندگان مجلس باید صلاحیت نامزدها را بررسی کنند. شورای نگهبان در هر استان بانک اطلاعات دارد در حالی که مجلس از این امکان برخوردار نیست. در جریان اصلاح قانون این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد و طالقان در مجلس یازدهم اضافه کرد: مهمتر از مسائل فوق الذکر به موضوع نظارت باید توجه شود، متاسفانه نظارت بر عملکرد شوراهای اسلامی وجود ندارد، اعضای شوراها پس از انتخاب باید آموزش لازم را ببیند زیرا بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی لازم خارج از وظایف خود عمل می‌کنند و هیچ مجموعه‌ای بر آنها نظارت ندارد بنابراین نظارت بر عملکرد چهارساله شوراها بسیار ضروری است.

حدادی یادآور شد: نظارت بر عملکرد شوراها شامل آموزش و پیشگیری و نظارت بر روند فعالیت اعضای شورا است تا تخلفات کاهش یابد. از سوی دیگر پیشنهادهایی برای اصلاح انتخاب شهرداران مطرح شده است. اصلاح ساختار مدیریت جامع شهری در کمیسیون امور داخلی کشور در دستور است که تحول اساسی در ساختار مدیریت شهری ایجاد خواهد کرد، لازمه این تحول، تغییراتی در انتخاب شهرداران و دهیاران است.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که شوراها از وضعیت شورای شهرداری خارج شوند و به عنوان پارلمان محلی پاسخگو و مطالبه‌گر باشند. خدمات شهری منفک از وظایف دستگاه‌های اجرایی خواهد شد و ضمن افزایش اختیارات شوراها و شهرداران، موازی کاری با دستگاه‌های اجرائی نشده و از هدر رفت منابع نیز جلوگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: خدمت رسانی را آسان خواهیم کرد، خط مقدم اقدامات شوراها با مردم است لذا اگر شوراها کارآمدسازی شوند نتیجه خوبی را در عملکرد آنها و افزایش رضایتمندی مردم خواهیم دید.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سه پیشنهاد برای نحوه انتخاب شهرداران نیز در کمیسیون مطرح است؛ نخست انتخاب از طریق شوراها، دوم انتخاب مستقیم توسط مردم و سومین پیشنهاد اینکه شهردار توسط وزارت کشور انتخاب شود تا پاسخگو باشد.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها