کد خبر: 498219
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۷:۱۵:۴۶
| |

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسایل خاورمیانه:

 پاسخ رئیسی درباره دیدار با بایدن هوشمندانه بود / دولت آینده تعامل مثبت مبتنی بر قدرت میدانی را پیگیری می‌کند

یک تحلیلگر مسایل خاورمیانه گفت: آقای رییسی به یک پاسخ بسیار منطقی در ارتباط با مذاکره با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا یعنی پاسخ «خیر» اکتفا کردند. این نشان از هوشمندی سیاسی رییس‌جمهوری منتخب است.

 پاسخ رئیسی درباره دیدار با بایدن هوشمندانه بود / دولت آینده تعامل مثبت مبتنی بر قدرت میدانی را پیگیری می‌کند
کد خبر: 498219
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۷:۱۵:۴۶

اعتمادآنلاین| تحلیلگر مسایل خاورمیانه با بیان اینکه رییسی در حوزه سیاست خارجی از توانمندی بالایی برخوردار است، گفت: دولت رییسی در زمینه سیاست خارجی تعامل مثبت با تکیه بر قدرت میدانی و الگوهای ایران دنبال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «حسن هانی‌زاده» روز سه‌شنبه درباره ارزیابی خود از سیاست خارجی رییسی با توجه به نشست روز گذشته وی با خبرنگاران رسانه‌ها گفت: اولین نشست مطبوعاتی رییس‌جمهوری منتخب ایران نشان داد که وی از پختگی سیاسی بالایی در حوزه روابط بین‌الملل برخوردار است. پاسخ‌های مستدل، منطقی و کاملا حرفه‌ای که به خبرنگاران خارجی می‌دادند نشان می‌دهد که وی ضمن اینکه به مسائل داخلی توجه دارند در حوزه سیاست خارجی هم از توانمندی بالایی برای تقابل با جریان‌سازی‌های غرب در حوزه‌های مختلف برخوردارند.

رییس جمهور منتخب باید در حوزه برجام سیاست شفافی را دنبال کند

کارشناس مسائل منطقه افزود: آقای رییسی ثابت کرد که به مسائل بین‌المللی، روابط ایران و کشورهای غربی و اروپایی خوبی مسلط است. در عین حال به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که رییس‌جمهوری منتخب ناچار است در حوزه برجام، سیاست کاملا شفاف و منطقی را دنبال کند.

هانی‌زاده عنوان کرد: رییس‌جمهوری منتخب تاکید داشت که در حوزه برجام و با حفظ این توافقنامه، ادامه روند مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+4 حتی ممکن است این مذاکرات با آمریکا هم ادامه پیدا کند اما با شرایط و الگوهای ایران و مشروط به بازگشت آمریکا به توافقنامه برجام و رفع تحریم‌هاست. این استراتژی کاملا منطقی است و در سیاست‌گذاری دولت آینده آقای رییسی موثر خواهد بود.

پاسخ رییسی ‌درباره دیدار با بایدن هوشمندانه بود

وی ادامه داد: آقای رییسی به یک پاسخ بسیار منطقی در ارتباط با مذاکره با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا یعنی پاسخ «خیر» اکتفا کردند. این مساله انعکاس بسیار وسیعی دارد و در پاسخ به اظهارات آقای بایدن که از وی سوال شد که آیا تحریم‌هایی را علیه ایران لغو خواهد کرد؟ که وی پاسخ داد، خیر. آقای رییسی هم هوشمندانه به این اظهارات رییس جمهوری آمریکا، پاسخ دادند که این نشان از هوشمندی سیاسی رییس‌جمهوری منتخب است.

تحلیلگر مسایل خاورمیانه درباره تاثیر صحبت‌های روز گذشته آقای رییسی بر مذاکرات وین اظهار کرد: طبیعی است که مذاکرات ایران و 1+4 در وین به نقطه قابل اتکایی رسیده است، در روزهای آینده خروجی قابل قبول و به سود ایران در مذاکرات وین وجود خواهد داشت و برایند گزارش‌ها هم همین موضوع را نشان می‌دهد و مساله وقت و زمان است که نتایج این مذاکرات به اطلاع ملت‌ها برسد.

هانی‌زاده بیان کرد: این مذاکرات روند مثبتی داشته و کشورهای 1+4 به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند از طریق تحریم و تقابل با ایران به اهداف خود برسند و بنا دارند در چارچوب تعاملات مثبت و توام با احترام با ایران رفتار کنند. این احتمال وجود دارد که آمریکا ضمن لغو بخشی از تحریم‌ها به برجام بازخواهد گشت و این نقطه مثبتی در مذاکرات وین تلقی می‌شود.

سیاست خارجی روحانی منطقی و قابل دفاع است

وی درباره تفاوت سیاست خارجی رییسی با روحانی گفت: سیاست خارجی دکتر روحانی مبتنی بر تعامل برد-برد است به این معنا که یک امتیاز داده شود و یک امتیار گرفته شود و خلاف آنچه که انتقادهایی صورت می‌گیرد سیاست کاملا منطقی و معقولی است.

کارشناس مسائل منطقه گفت: تغییرات در کاخ سفید رخ داد و قدرت یابی شخصیتی مانند و تحریمهایی که وی علیه ایران اعمال کرد، نشان دهنده حاکمیت قانون جنگل بر روابط بین‌المللی است و دولت روحانی در این خصوص چندان مقصر نیست.

هانی‌زاده تصریح کرد: منتها تجربه ثابت کرده که نباید با غربی‌ها با لبخند و تعامل مثبت رفتار کرد بلکه باید به صورت چالشی و با حفظ الگوها و قدرت ایران با آنها مذاکره کرد چرا که ثابت شده که سیاستهای غربی‌ها، تابعی از سیاست‌های آمریکا هست و آنها نمی‌توانند بطور مستقل از اراده آمریکا درباره ایران تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه ما باید تجربه چالشی هم در حوزه سیاست‌ خارجی داشته باشیم، اظهار کرد: غربی‌ها باید بفهمند که از طریق اعمال فشار نمی‌توانند ملت ایران را وادار به تسلیم کنند. آقای رییسی سیاست تعامل مثبت را با تکیه بر قدرت میدانی و الگوهای ایران دنبال خواهد کرد. ملت ایران، ملت پایدار و توانمند هستند که تحت هیچ شرایطی تسلیم فشارها و تهدیدهای خارجی نخواهد شد.

تحلیلگر مسایل خاورمیانه گفت: آقای رییسی از این مقوله و ویژگی استفاده خواهد کرد و با تکیه بر دو حوزه تعامل مثبت در حوزه سیاست خارجی و تعامل مثبت در حوزه میدانی و منطقه‌ای، قطعا مساله منافع ملی و الگوهای ملی- اسلامی را در سیاست خارجی کاملا لحاظ خواهد کرد.

سید ابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کسب 17 میلیون و 926 هزار و 345 به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها