گفته می‌شود تنها به اندازه ۳‌‌‌ماه نهاده در کشور وجود دارد

شرایط پیچیده کمبود نهاده دامی

کمبود نهاده‌های دامی موضوعی بود که در سال گذشته باعث افت تولید مرغ و تخم مرغ در کشور و افزایش قیمت آن شد و در حالی که مردم در روزهای همه‌گیری کرونا باید در قرنطینه خانگی می‌ماندند در صف‌های طولانی برای خرید مرغ دولتی تجمع کردند.

شرایط پیچیده کمبود نهاده دامی
کد خبر: 498252
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۷:۲۴:۰۷

اعتمادآنلاین| ‌ کمبود نهاده‌های دامی موضوعی بود که در سال گذشته باعث افت تولید مرغ و تخم مرغ در کشور و افزایش قیمت آن شد و در حالی که مردم در روزهای همه‌گیری کرونا باید در قرنطینه خانگی می‌ماندند در صف‌های طولانی برای خرید مرغ دولتی تجمع کردند. این روزها نیز زمزمه‌هایی از زنگ خطر کمبود نهاده دامی به گوش می‌رسد به گونه‌ای که اخیرا حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است: در حال حاضر 4 میلیون و 350 هزار تن نهاده دامی در 9 بندر کشور وجود دارد در حالی که نیاز ماهانه کشور حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 700 هزار تن است، بنابراین موجودی بنادر برای تأمین نیاز 3 ماهه بخش تولید کافی است و تأمین کالای اساسی استمرار دارد و تاکنون 11 میلیون تن از چهار نوع کالای ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا ثبت سفارش شده است که به مرور به کشور وارد می‌شود.

به گزارش اعتماد، معروفان با اشاره به افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی گفته است؛ سال گذشته هر تن جو در بازارهای جهانی حدود 190 دلار بود در حالی که امروز 270 دلار است؛ هر تن ذرت 205 دلار بود و امروز 319 دلار است، بنابراین قیمت جهانی این کالاها افزایش داشته و افزایش قیمت آن توسط دولت و واردکنندگان صورت نگرفته است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا ذخیره 3 ماهه نهاده دامی کافی است و اینکه گفته شده افزایش قیمت‌های جهانی برنهاده‌های دامی لحاظ نشده یعنی قرار است تا چند وقت دیگر این افزایش قیمت نیز لحاظ شود؟ ناصر نبی‌پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در مورد تکرار سناریوی سال گذشته در خصوص کمبود نهاده‌های دامی به اعتماد گفت: متاسفانه در خصوص تامین نهاده‌های دامی اظهارنظرهای مختلفی به گوش می‌رسد و در حالی که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی خبر تامین نهاده‌ها را می‌دهند اما نمایندگان مجلس می‌گویند تامین نشده است.

اما تا زمانی که تیم اقتصادی دولت جدید مستقر نشود و برنامه‌های‌شان را اعلام نکنند قطعا مشکلاتی خواهیم داشت. او افزود: اینکه گفته شده تنها به اندازه 3‌ماه نهاده دامی در کشور وجود دارد اصلا کافی نیست زیرا حداقل باید به اندازه 6 ماه نهاده دامی در کشور ذخیره داشته باشیم. نبی‌پور ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این است که با توجه به اینکه بسیاری از نرخ‌ها آزاد شده نرخ نهاده‌های دامی نیز درهمین مسیر باشد و قیمت آنها هم آزاد شود همانند نرخ سبوس که چند روز پیش آزاد شد و سبوسی که به قیمت 300 تا 400 تومان عرضه می‌شد به 6 تا 10 هزار تومان رسید.

او با اشاره به ثبت سفارش در بازارگاه افزود: امروز زمانی که نهاده دامی را سفارش می‌دهیم ممکن است بین 20 روز تا 2 ماه این رویه ادامه داشته باشد این در حالی است که در بازارگاه این روند باید بین 7 تا 10 روز طول بکشد اما این سوال مطرح می‌شود این اجناسی که در بازار آزاد وجود دارد از کجا تامین می‌شود؟ رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار آزاد قیمت ذرت بیش از 4500 تومان، سویا 7500 تا 8 هزار تومان است اما ما برای تامین نهاده‌ها مجبوریم از دو قسمت یعنی هم از بازارگاه و هم از بازار آزاد اقدام به خرید کنیم.

نبی‌پور با بیان اینکه مرغداران حداقل باید تا یک ماه ذخیره نهاده دامی در مرغداری‌ها داشته باشند گفـت: با توجه به اینکه سهمیه‌بندی شده دیگر این ذخیره یک ماهه هم برای مرغداری‌ها وجود ندارد و به دلیل اینکه واردات نهاده‌های دولتی هم پروسه‌ای طولانی دارد ما به اجبار باید نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنیم. این عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه قیمت تخم مرغ در آذر ماه 1399 با نرخ مصوب 14 هزار تومان تعیین شد، افزود: مرغداران پس از این قضیه حدود هزار میلیارد تومان زیان دیدند زیرا همه نهاده‌ها حدود 30 درصد رشد داشتند، امروز هم قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری‌ها به 15 هزار و 300 تومان رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها