رایزنی‌های مصر برای دستیابی به اهداف قاهره در شرق مدیترانه:

مذاکرات مصر و ترکیه در بن‌بست

رئیس‌جمهوری مصر، هفته گذشته مذاکراتی درباره مسائل منطقه داشت که برداشت بسیاری از کارشناسان درباره اظهارات او، آن است که مذاکرات مصر و ترکیه به شکست انجامیده است. او در دیدار با «کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست‌وزیر یونان، بر مواضع ثابت مصر در مسائل مشترک و هماهنگی منافع‌شان در منطقه شرق مدیترانه تأکید کرد.

مذاکرات مصر و ترکیه در بن‌بست
کد خبر: 498292
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۸:۰۱:۰۴

اعتمادآنلاین| به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، سیسی همچنین انجمن گازی شرق مدیترانه را از مهم‌ترین سازوکارها برای تأمین منافع کشورها در شرق مدیترانه دانست و تأکید کرد که این انجمن افق‌های تازه‌ای از همکاری میان این کشورها در بخش انرژی و گاز می‌گشاید. السیسی در دیدار با «نجلاء المنقوش»، وزیر خارجه لیبی، نیز بر موضع مصر برای حل بحران لیبی و خروج فوری همه نیروهای مزدور از این کشور تأکید کرد. او گفت که موضع مصر در قبال مسئله لیبی و وحدت ارضی آن به دور از هرگونه دخالت خارجی ثابت است.


به گزارش روزنامه شرق، دالیا زیاده، مدیر مرکز مطالعات دموکراسی آزاد در قاهره، تأکید می‌کند که این مواضع رئیس‌جمهوری مصر نشان می‌دهد که مذاکرات مصر و ترکیه برای بهبود روابط به شکست انجامیده است. او می‌افزاید که نشانه‌های متعددی به‌روشنی نشان می‌دهد که مذاکرات متوقف شده و چه‌بسا شاهد عقب‌گرد بیشتر در روابط مصر و ترکیه باشیم.


به نظر زیاده، مهم‌ترین نشان آن است که سیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر یونان بر ثابت‌ماندن مواضع مصر درباره مسائل شرق مدیترانه تأکید کرد و گفت که همه طرف‌ها باید به قوانین بین‌المللی و به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها احترام بگذارند. او گفت که مصر از یونان در برابر هر اقدامی که خلاف حاکمیت ارضی‌اش باشد، حمایت می‌کند. السیسی نامی از ترکیه نیاورد، اما کاملا روشن بود که منظورش ترکیه است. به نظر زیاده، دیدار السیسی با نجلاء المنقوش که همه می‌دانند مخالف سرسخت حضور نظامی ترکیه در لیبی است نیز تأکید کرد که از مواضع ملی او و تلاشش برای بیرون‌انداختن مزدوران و نیروهای خارجی از لیبی کاملا حمایت می‌کند.


این کارشناس سیاسی مصری می‌افزاید که جدا از این، قرار بود دور دوم مذاکرات ترکیه و مصر در سطح معاونان وزرای خارجه همین روزها برگزار شود، اما خبری از آن نیست و به نظر می‌آید که این مذاکرات به تعویق افتاده است. او می‌گوید که به احتمال قوی صدور احکام سنگین برای سران اخوان‌المسلمین بر این مذاکرات تأثیر نهاده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها