افزایش حمایت قانونی و بهبود معیشت محیطبانان

روز محیطبان مصادف است با روز ولادت امام رضا(ع)؛ ضامن آهو. روزی که سال‌ها است کارشناسان و فعالان محیط زیست در تلاشند تا در تقویم ملی ثبت شود.

افزایش حمایت قانونی و بهبود معیشت محیطبانان
کد خبر: 498366
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۹:۳۹:۱۳

اعتمادآنلاین| روز محیطبان مصادف است با روز ولادت امام رضا(ع)؛ ضامن آهو. روزی که سال‌ها است کارشناسان و فعالان محیط زیست در تلاشند تا در تقویم ملی ثبت شود.

به گزارش روزنامه ایران، در روزهای پایانی دولت روحانی، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست نیز در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهوری خواست تا این روز در تقویم ثبت شود.

لایحه حمایت از محیطبان‌ها و جنگلبان‌ها هم در دولت روحانی به بهارستان رفت تا چتر حمایتی قانون روی محیطبان‌ها به‌عنوان نیرو‌های نظامی کشیده شود.

این لایحه هرچند تمام خواسته‌های محیطبان‌ها را برآورده نمی کند اما بی‌شک گامی رو به‌جلو است‌. در همین دوره است که حمایت بیمه‌ای از محیطبان‌ها به قانون تبدیل شد.

این موضوع می‌تواند در زمانی که محیطبان محکوم به پرداخت خسارت و دیه می‌شود از محیطبان‌ها حمایت کند. هرچند آموزش‌ها در این حوزه باید به سمتی برود که محیطبان یا شکارچی‌ برای حفاظت از حیات وحش کشته نشود.


علی سجاد جلالی، محیطبان شادگان در گفت‌و‌گویی با ما می‌گوید: «در دو سال گذشته وضعیت حقوق‌ها بهتر شده است اما به لحاظ امکانات و تجهیزات در محیط زیست خوزستان بسیار عقب هستیم.»


او می‌گوید: «در دو مرحله حقوق‌ها اضافه شد؛ یک 25 درصد و یک30 درصد. من تا 3 سال پیش 2 میلیون و 800 هزار تومان حقوق می‌گرفتم اما امروز بیش از 7 میلیون تومان حقوق می‌گیرم و این اتفاق خوبی است.»


او به کمبود نیرو و پاسگاه محیطبانی در محیط‌زیست خوزستان اشاره می‌کند و می‌گوید: «همین موضوع گشت‌های محیط‌زیست را با مشکل روبه‌رو کرده است. گاهی ما در گشت‌ها دو نفر نیرو داریم و باید با 30 نفر در یک تالاب روبه‌رو شویم که این می‌تواند منجر به اتفاقات خیلی بدی شود.»

جلالی همچنین درباره تجهیزات مورد نیاز محیطبان‌های خوزستان می‌گوید: «ما موتور، لباس و ماشین کم داریم. قبلاً هر 6 یا 9 ماه یکبار لباس می‌گرفتیم اما الان بیش از 2 سال است که لباس دریافت نکرده‌ایم.»


او کمبود پاسگاه محیطبانی را یکی از مشکلات مهم و اورژانسی محیط‌زیست خوزستان می‌داند و می‌گوید: منطقه حفاظت‌ شده هورالعظیم 125 هزار هکتار است اما هیچ پاسگاهی ندارد.

ما در یک کانکس غیر استاندارد در کمپ شرکت نفت مستقر هستیم، در حالی که باید یک پاسگاه مستقل داشته باشیم. حضور در یک کانکس غیر استاندارد می‌تواند به حوادث غیرمترقبه منجر شود. وضعیت تالاب شادگان نیز بهتر از هورالعظیم نیست. تالاب500 هزار هکتاری شادگان نیز پاسگاه محیطبانی ندارد.»


یکی از محیطبان‌های مازندران که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به ما می‌گوید: «یکی از وعده‌های محیط زیست افزایش ضریب حقوق بود که اصلاً اعمال نشد. از سوی دیگر قرار بود که ساعات کاری محیطبان‌ها طبق قانون به 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت تغییر یابد که این موضوع هم اجرایی نشده است الان 72 ساعت کار می‌کنیم و کمتر از 72 ساعت استراحت.»


او عدم افزایش جیره غذایی به فیش حقوقی را از دیگر وعده‌های به سرانجام نرسیده اعلام می‌کند و می‌گوید: «من 14 سال سابقه دارم اما کل دریافتی من 6 میلیون تومان است.» جیره غذایی محیطبان‌ها که باید به فیش حقوق آنها اضافه شود 450 هزار تومان است.


یکی از محیطبان‌های قزوین نیز درباره وعده‌های داده شده در زمان مدیریت عیسی کلانتری به محیطبان‌ها می‌گوید: «در مجموع وضعیت محیطبان‌ها در این دوره خوب شده است و خیلی از مطالبات مورد نظر انجام گرفت اما هنوز تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پیمانی به رسمی و آزمایشی مشخص نیست.»


یکی از محیطبان‌های ارسباران هم به وعده معصومه ابتکار رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش ساعات کار محیطبان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «ساعت کاری ما 18 شبانه روز کار و 18 شبانه روز استراحت بود. این وعده در زمان عیسی کلانتری تحقق یافت و به 15 شبانه روز کار و 15 شبانه روز استراحت کاهش یافت.»

دوم حسن روحانی را 50 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: «3 سال و 6 ماه پیش که وارد سازمان حفاظت محیط‌زیست شدم میزان دریافتی محیطبانان شاید 50 درصد کمتر از دریافتی یک کارشناس بود اما با تلاش‌های صورت گرفته اکنون دریافتی محیطبانان نسبت به کارشناسان برعکس شده یعنی دریافتی محیطبانان نسبت به کارشناسان افزایش یافته است.»

او درباره 190 «محیطبانان طرحی» که با مسئولیت مدیران استانی و بدون هماهنگی با سازمان مشغول به کار شدند می‌گوید: «آنها اکنون با مشکل بیمه و حتی حقوق مواجه هستند. البته آنها حقوقشان را از سازمان دریافت نمی‌کنند اما بیمه آنها امروز به چالشی برای سازمان تبدیل شده است.»


فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست درباره تجهیز محیطبان‌ها هم می‌گوید: «شرایط خودرویی محیطبانان مناسب نیست و در این زمینه هم مشکل داریم. امیدواریم تا پایان امسال در این زمینه هم اقدامات خوبی صورت گیرد و محیطبانان بتوانند با خودروهای مخصوص که خاص جاده‌های صعب العبور است از محیط‌زیست کشور حفاظت کنند.

سرهنگ محبت خانی درباره کمبود محیطبان که تمام مناطق چهارگانه کشور را هم آزار می‌دهد، می‌گوید: «کمبود محیطبان همیشه مسأله بوده و همین جا از محیطبانان تشکر ویژه می‌کنم که با این کمبود در نیروی انسانی اجازه نمی‌دهند تخریبی در مناطق چهارگانه صورت گیرد اما سازمان محیط‌زیست هم برای جبران آن بیکار ننشسته است، در دو سال گذشته 500 محیطبان را گزینش و پذیرش کرده و این روند تا هشت سال دیگر ادامه دارد یعنی قرار است سالانه 250 محیطبان جذب شود تا 50 درصد کمبود جبران شود.


او همچنین از طراحی 600 پاسگاه محیطبانی متناسب با مناطق و استان‌های مختلف خبر می‌دهد.


محبت خانی درباره تعیین تکلیف پرونده‌های محیطبانان شهید هم می‌گوید: «یکی از کارهای خوبی که انجام شد نشست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با رئیس بنیاد شهید با هدف تعیین تکلیف پرونده محیطبانان شهید بود که در این راستا دو محیطبان شهید محسوب شدند و پرونده 6جانباز نیز پذیرفته شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها