کد خبر: 498450
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۱:۵۹:۳۸
| |

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه:

بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود / قوه‌قضائیه آمادگی دارد از ظرفیت‌های حداکثری مردم استفاده کند

معاون اول قوه‌قضائیه گفت: بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود و اگر می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم باید متکی بر تولید خودمان باشیم و نمی‌شود که نیازمند دیگران باشیم و در عین حال استقلال سیاسی هم داشته باشیم.

بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود / قوه‌قضائیه آمادگی دارد از ظرفیت‌های حداکثری مردم استفاده کند
کد خبر: 498450
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۱:۵۹:۳۸

اعتمادآنلاین| معاون اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم باید متکی بر تولید خودمان باشیم، گفت: بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین افتتاح «سازمان داوری تعاون»، «مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن» و «مرکز داوری هدایت» با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت شهدای هفتم تیر گفت: همانطور که می‌دانید طبق قانون اساسی اقتصاد مورد توجه بوده و مسئله اقتصاد در همه دوره‌ها و نظام‌ها مسئله مهمی است و بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود و اگر می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم باید متکی بر تولید خودمان باشیم و نمی‌شود که نیازمند دیگران باشیم و در عین حال استقلال سیاسی هم داشته باشیم.

معاون اول قوه‌قضائیه خاطرنشان کرد: در طول بیش از 40 سال گذشته آن‌طور که باید در زمینه تعاونی‌ها موفق نبودیم و باید بیشتر کار کنیم تا نقش اصلی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور واقعی شود.

وی افزود: در رابطه اصل بحث تعاون و همکاری در زمینه‌های مختلف باید بگویم تعاون و همکاری از دیدگاه اسلام و عقلا بسیار حائز اهمیت است و در کاری اگر مردم همکاری داشته باشند کارها سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌شود در غیر این‌صورت مشکلات زیاد و زیادتر خواهد شد هم‌چنین اصل انتخاب افراد نیز یک امر عقلایی است و چنان‌چه یک فرد یا جمع خودش تصمیم بگیرد و انتخاب کند اگر فکرش درست باشد خوشحال و مسرور جلو می‌رود و حتی اگر با شکست مواجه شود از دیگران ناراحت و عصبانی نمی‌شود و می‌گوید خودم انتخاب کردم.

محسنی اژه‌ای در ارتباط با داوری نیز گفت: این امر یک مبنای عقلایی دارد و هم تجربه ثابت کرده آن‌چه را از طریق صلح و سازش و داوری انجام می‌شود مثبت‌تر از چیزهایی است که از طریق محکمه انجام می‌شود و خیر و برکت‌هایی که در سازش و صلح هست در حکم قاضی شاید نباشد و امروز اصلا براساس ضوابط بین‌المللی دنیا ملزم هستیم که نظامات داوری را داشته باشیم، فرهنگسازی کنیم تا بتوانیم کارمان را جلو ببریم و اصل داوری ظاهرا مورد بحث نیست بلکه بحث سر شرایط داور، اعتبار و نفوذ رای داور است بنابراین باید تلاش کنیم در این مقطع زمانی که جنگ اقتصادی را داریم باید قدم‌های بلندی را در این زمینه برداریم و در قانون نیز از سال‌های پیش مسئله توسعه داوری‌ پیش‌بینی شد.

معاون اول قوه‌قضائیه در ارتباط با مزایای داوری گفت: در مسائل تجاری سرعت عمل بسیار مهم است و اگر بخواهند به دستگاه‌ قضایی مراجعه کنند شاید کاری زمانبر باشد اما زمان برای تاجر و صنعتگر امر بسیار مهمی است و هم‌چنین رضایت در داوری‌ها بیشتر است و هزینه نیز در این موارد کاهش پیدا می‌کند پس داوری باید مورد استقبال قرار گیرد اما امروزه آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفته و یک بخشیش به این دلیل است که سازوکار آن را به درستی تبیین نکردیم و باید همه متوجه شوند چنان که اختلافی شکل گرفت اگر از ظرفیت خود مردم استفاده شود محاسن زیادی دارد.

محسنی اژه‌ای در پایان گفت: امروز اگر بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی برای رفع مشکلات، دعواها و گرفتاری‌ها استفاده کنیم به نفع کشور و قوه‌قضائیه است و اگر بتوانیم سازمان داوری را با مبانی محکم توسعه دهیم به نفع همه است. قوه‌قضائیه می‌خواهد کمک کند و نمی‌خواهد از خودش رفع تکلیف کند امروز یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی در قوه‌قضائیه پرونده تعاونی‌ها است که گاهی توانسته مشکلات اجتماعی با خودش داشته باشد و من خواهش می‌کنم دست به دست هم بدهیم ببینیم مشکل از کجاست پیشنهاد من این است که اگر مسئله‌ای را به قوه‌قضائیه ارجاع دادند اول به خودشان ارجاع دهیم و اگر در آن‌جا قابل حل نبود به قوه‌قضائیه ارجاع دهیم. قوه‌قضائیه کاملا آمادگی دارد از ظرفیت‌های حداکثری مردم استفاده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها