تقاضای سئول از پکن برای ایفای نقش در مذاکرات خلع سلاح اتمی کره

نماینده دولت کره جنوبی در مذاکرات اتمی از همتای چینی خود درخواست کرد به پیشبرد روند گفت‌وگوها با کره‌شمالی کمک کند.

تقاضای سئول از پکن برای ایفای نقش در مذاکرات خلع سلاح اتمی کره
کد خبر: 498492
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۳:۱۰:۳۳

اعتمادآنلاین| «نُه کیو دوک» مذاکره‌کننده اتمی ارشد دولت کره جنوبی در تماس تلفنی با «لیو شیائومینگ» نماینده جدید دولت چین در امور شبه‌جزیره کره بر تأثیر پکن بر کمک به تسهیل گفت‌وگوها برای خلع سلاح شبه‌جزیره کره تأکید کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در این‌باره اعلام کرد دوک و شیائومینگ «تلاش‌های مشترک کره جنوبی و چین در راستای پیشبرد روند خلع سلاح کامل اتمی شبه‌جزیره کره و ایجاد صلح پایدار در منطقه را به بحث گذاشتند».

به گفته این وزارت‌خانه، شیائومینگ در این تماس تلفنی بر تعهد چین به چنین همکاری‌هایی از طریق ایفای نقش سازنده تأکید کرد.

این هفته «سانگ کیم» نماینده جدید دولت آمریکا در امور شبه‌جزیره کره به سئول سفر کرد تا با همتایان خود در کره جنوبی و ژاپن دیدار کند.

همزمان با سفر نماینده آمریکا در امور کره شمالی به سئول جهت تلاش برای ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، دولت کره جنوبی نیز به احیای گفت‌وگوها با همسایه شمالی خود ابراز امیدواری کرد.

«لی جونگ-جو» سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی روز (دوشنبه) گفت که امیدوار است اظهارات اخیر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی درباره گفت‌وگوها، به احیای مذاکرات بین دو کشور و همچنین با آمریکا ختم شود.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در مصاحبه با شبکه «ای بی سی نیوز»گفت: «آمریکا آماده مذاکره با کره کره شمالی در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور است اما منتظر یک سیگنال شفافتر از جانب پیونگ یانگ است».

با این حال «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی - که به زعم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، نفر دوم قدرتمند در دولت این کشور است - دیروز (سه‌شنبه) گفت: «من اخباری را شنیدم مبنی بر اینکه مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود مواضع [کره شمالی] در قبال آمریکا را سیگنالی جالب توجه می‌داند».

این مقام پیونگ یانگ افزود: «بنظر می‌رسد که ایالات متحده، این وضعیت را به نحوی که برای خودش دلگرم‌کننده باشد، تفسیر کرده است. این انتظارات، که آنها (آمریکا) به اشتباه برای پناه‌بردن انتخاب می‌کنند، آنها را به ورطه استیصال و ناامیدی بزرگتری می‌کشاند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها