کد خبر: 498527
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۴:۰۶:۰۰
| |

معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

کاهش 30 درصدی منابع تجدیدپذیر آب؛ در 40 سال گذشته / فعلا هیچ شهری را جیره‌بندی نکرده‌ایم

معاون آب وآبفای وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران معتقد است منابع آب کشور باید براساس سند سازگاری با کم آبی که با همکاری همه بخش های مرتبط با آب از جمله کشاورزی، محیط زیست، صنعت و هواشناسی تهیه شده، مدیریت شود.

کاهش 30 درصدی منابع تجدیدپذیر آب؛ در 40 سال گذشته / فعلا هیچ شهری را جیره‌بندی نکرده‌ایم
کد خبر: 498527
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۴:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم تقی‌زاده‌خامسی در دومین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با اعلام این مطلب گفت: هیچ راهی غیر از سازگاری باکم آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد، بنابراین طی دو سال گذشته با تولیت وزارت نیرو و با همکاری سایر وزارتخانه ها، سندی برای مدیریت منابع آب شامل همه استانها و حوضه های آبریز تهیه و به امضای دو معاون رئیس جمهور و 4 وزیر رسیده که در این سند ظرف 5 تا 15 سال آینده در هر یک از بخشهای کشاورزی و صنعت باید درمصرف آب مقادیر مشخصی صرفه جویی انجام شود.

به گزارش ایلنا، تقی زاده خامسی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه باید در مدیریت منابع آب کشور کار را با سند و برنامه پیش برد وگرنه دچار مشکل خواهیم شد، به نقش محوری آب در توسعه پایدار و بخشهای مختلف از جمله توسعه صنعت و کشاورزی پرداخت.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت به 500 هزار مترمکعب و برای ایجاد هر شغل در بخش کشاورزی به حدود 10 هزار متر مکعب آب نیاز است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین از کاهش 30 درصدی منابع تجدید پذیر آب در چهار دهه اخیر خبر داد و گفت: این در حالی است که جمعیت ایران نسبت به آن سال ها، حدود 2.5 برابر اضافه شده است.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در مدیریت منابع آب باید میزان آب موجودی کشور و تعیین الگوی کشت کشاورزی مبنا باشد،با انتقاد از کشت برنج در 17 استان کشور گفت: ‌برنج یکی از محصولات پر آب بر کشاوری است و ما نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می شود، برنج بکاریم، در ایران تنها یک درصد مساحت بارندگی بالای 1000 میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی از مازندران منطقی نیست.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش از استقرار ستاد برنامه ریزی برای مدیریت بهینه و بررسی روزانه مدیریت آب و برق در این ستاد خبر داد و گفت: تاکنون در هیچ شهری از ایران جیره بندی آب انجام نشده و تمام تلاش ما بر آن است تا کم ترین قطعی را داشته باشیم، اگر مردم در مصرف آب و برق همکاری های لازم را انجام دهند، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

تقی زاده خامسی ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و متوسط کشور را 50 میلیارد متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نتیجه فعالیت های مدیریت سیلاب در سال های گذشته، در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت سدهای کشور پر است، البته این مقدار نسبت به سال گذشته حدود 28 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سال آبی 1400- 1399 از نظر بارندگی بدترین سال طی 52 سال اخیر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک بایستی به یک باور همگانی در همه سطوح تبدیل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها