کد خبر: 498638
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه اسنادی در آکواریوم نخست وزیری اسرائیل از بین رفت؟

چند روز بعد از خروج بنیامین نتایاهو از قدرت خبر رسید نخست وزیر سابق اسرائیل در آخرین لحظات حضور در دفتر خود مقادیر قابل توجهی اسناد و مدارک را از بین برده است.

چه اسنادی در آکواریوم نخست وزیری اسرائیل از بین رفت؟
کد خبر: 498638
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چند روز بعد از خروج بنیامین نتایاهو از قدرت خبر رسید نخست وزیر سابق اسرائیل در آخرین لحظات حضور در دفتر خود مقادیر قابل توجهی اسناد و مدارک را از بین برده است.

به گزارش اعتمادآنلاین رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند، بسیاری از این مدارک در دستگاه‌های کاغذ خردکن انداخته شده و شماری از دستیاران نزدیک به نتانیاهو کار از بین بردن این اوراق را به عهده داشتند.

در این بین اطلاعات ضد و نقیض در مورد آنچه که در «آکواریوم» از بین رفته، منتشر می‌شود. در اسرائیل اصطلاحا به دفتر شخصی نخست‌وزیر این رژیم که در مقر نخست‌وزیری در قدس اشغالی واقع است آکواریوم گفته می‌شود، چون این مکان یکی از محرمانه‌ترین مکان‌ها بوده و هر فردی حتی در دفتر نخست‌وزیری هم اجازه ورود و دسترسی به آن را ندارد.

همین امر ابهامات زیادی در رابطه با آنچه که در این دفتر نگهداری می‌شد و نتانیاهو نمی‌خواست به دست سلفش نفتالی بنت برسد، به وجود می‌آورد.

گرچه کارشناسان حقوقی اسرائیلی تاکید می‌کنند طبق قانون تمامی اسناد و مدارک موجود در این مکان در مالکیت اسرائیل بوده و هیچ فردی حق تصمیم‌گیری شخصی در مورد آنها را ندارد، اما طرفداران نتانیاهو ادعا می‌کنند آنچه که از بین رفت فقط اسناد، مدارک و اوراق شخصی نتانیاهو بود که طی 12 سال در این مکان انباشته شده بودند.

در این بین روزنامه هاارتص تاکید می‌کند نتانیاهو خود شخصا دستور انجام این اقدام را صادر و بر امر خرد کردن آنها اشراف و نظرات داشت.

این روزنامه عبری زبان در این رابطه می‌افزاید: این اولین باری نیست که چنین رفتاری از سوی نتانیاهو سر می‌زند. او در سال 1999 هم بعد از شکستی که از ایهود باراک متحمل شد برای چند هفته اسناد سری و محرمانه که برخی از آنها به کلی محرمانه دسته‌بندی و به صورت رمز نوشته شده بودند را در اختیار داشته و حاضر نمی‌شد به نخست‌وزیر بعدی تسلیم کند.

هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام برای به چالش کشیدن کابینه بعدی و تسلیم زمین سوخته به آنها انجام گرفته یا آن که نتانیاهو برای فرار از یک رسوایی دیگر دست به چنین کاری زده است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها