حامد تقدیری، رئیس سازمان مدارس صدرا:

نظر رهبری باید در رأس توجهات در حوزه آموزش و پرورش باشد / اول باید ویژگی‌ها و شاخص‌های وزیر آموزش و پرورش را بشناسیم

رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: نظر مقام معظم رهبری باید در رأس توجهات در حوزه آموزش و پرورش باشد که در سایت دفتر مقام معظم رهبری که نظرات ایشان منعکس می‌شود، تحول از نگاه مقام معظم رهبری هم در صف و هم در ستاد در حوزه آموزش و پرورش مشخص شده است.

نظر رهبری باید در رأس توجهات در حوزه آموزش و پرورش باشد / اول باید ویژگی‌ها و شاخص‌های وزیر آموزش و پرورش را بشناسیم
کد خبر: 498729
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور منتخب، انتخاب افرادی شایسته برای تصدی پست‌های وزارتخانه‌ها است. یکی از مهمترین این وزارتخانه‌ها نیز بدون شک آموزش و پرورش است. وزارتخانه‌ای که چه از نظر میزان نیروی انسانی و چه از منظر پاسخگویی به مراجعینش با هیچ دستگاه دیگری حتی قابل قیاس نیست. با احتساب یک میلیون معلم، بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و والدین آنها و حتی در این میان دیگر افرادی که درگیر در نظام تعلیم و تربیت می‌شوند از مؤسسات خصوصی تهیه محتوای نوشتاری و صوتی و تصویری برای این قشر تا رانندگان سرویس مدارس و… تقریباً می‌شود گفت کمتر ایرانی است که به نحوی درگیر جریان و فضای تعلیم و تربیت نباشد.

به گزارش مهر، همه این‌ها اهمیت شناخت مسائل و چالش‌های حال حاضر آموزش و پرورش و نگاه دولت آینده برای به حداقل رساندن این چالش‌ها را می‌طلبد. حامد تقدیری کارشناس مسائل آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس صدرا (مدارس انقلاب اسلامی) در خصوص این چالش‌ها و فضای آموزش و پرورش فعلی در کشورمان گفت: نظر مقام معظم رهبری باید در رأس توجهات در حوزه آموزش و پرورش باشد که در سایت دفتر مقام معظم رهبری که نظرات ایشان منعکس می‌شود، تحول از نگاه مقام معظم رهبری هم در صف و هم در ستاد در حوزه آموزش و پرورش مشخص شده است.

در موج پنجم آموزش و پرورش جهانی هستیم

به قول آقای قرائتی ما مرد تحول در آموزش و پرورش نداریم؛ تحول مرد میدان می‌خواهد؛ آموزش و پرورش با یک وزیر جلو نمی‌رود بلکه یک تیم وزارتی می‌خواهدوی ادامه داد: در حال حاضر در موج پنجم تحول در آموزش و پرورش جهانی هستیم. باید بدانیم موج‌های قبلی چه بوده و موج پنجم چیست. اینکه بدانیم قبل از انقلاب چه اتفاقی افتاده و بعد از انقلاب چه اتفاقی در حوزه آموزش و پرورش رخ داده است و اینکه رئوس مسائل مهم آموزش و پرورش باید مشخص شود، بدیهی است. یک یکسری از دوستان که دغدغه جدی در حوزه آموزش و پرورش دارند نشستی داشتیم و دغدغه‌ای را با اسم گفتمان انقلاب اسلامی در تحول آموزش و پرورش پیش بردیم که این دغدغه‌ها مکتوب شده ست و در دسترس است.

تقدیری بیان کرد: یک بحث این است که محتوای سند تحول بنیادین مدتهاست تهیه شده اما بحث اصلی ما این است که این محتوا را قرار است چگونه اجرا کنیم یعنی یک بحث نگارش سند و محتواست و یک بحث اجرای آن. شاید مشکل این است که به قول آقای قرائتی ما مرد تحول در آموزش و پرورش نداریم. تحول مرد میدان می‌خواهد. آموزش و پرورش با یک وزیر جلو نمی‌رود بلکه یک تیم وزارتی می‌خواهد.

رئیس سازمان مدارس صدرا اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش صفر تا 7 سال را به سازمان تعلیم و تربیت کودک سپرده‌ایم و از 7 تا 19 سال را در آموزش و پرورش سامان می‌دهیم. همه 14 دستگاهی که تا به حال کار کودک می‌کردند از سازمان تبلیغات اسلامی تا بهزیستی، بسیج و … در سازمان تعلیم و تربیت کودک فعال هستند و ماجرا در این سازمان فقط مهدهای کودک نیست بلکه تولید محتوای مناسب کودک و تدارک فضای مجازی و… در این سازمان قرار است مشخص شود. در عین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که وابسته به آموزش و پرورش است و سال گذشته بودجه‌اش 120 میلیارد تومان بیشتر از سازمان تبلیغات اسلامی بود تنها یکی از سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش است. در کنار آن معاونت پرورشی را داریم، ظرفیت اردوگاه‌ها و… را داریم حتی عرصه بین‌الملل هم در آموزش و پرورش فعال است.

مسائلی که در اولویت رسیدگی هستند بسیار است

وی گفت: می‌خواهم بگویم هم مسائل در آموزش و پرورش زیاد است از آموزش اتباع تا طراحی کتاب‌های درسی تا بحث‌های پرورشی و تربیتی و مسائل آموزشی؛ از بحث تعالی دختران تا مسائل دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان تا حوزه‌های متعدد کاری. مساله دیگر این است که امروز برگردیم ببینیم چند دانش‌آموز در مدارس ثبت نام نکردند! 11 میلیون اکانت فعال شده در شاد داریم ولی گفته‌اند آمار می‌گوید 40 درصد این اکانت‌ها فعال است و باید آمار دقیقی داشته باشیم.

هیچ گاه نیامدیم بگوییم شاخصه‌های وزیر آموزش و پرورش باید چه باشد

تقدیری بیان کرد: ما در نهبندان مدرسه داریم می‌گویند حاج آقا فلان دانش آموز اگر هزینه ایاب و ذهابش را ندهید فردا نمی‌تواند مدرسه برود. 119 روستا داریم که موبایل آنتن نمی‌دهد. حالا بیاییم وسایل هوشمند در این شرایط آموز مجازی تهیه کنیم تازه اول گرفتاری ماست با هزار و یک آسیب اجتماعی که در پی دارد چون دانش‌آموز با موبایل که فقط در شاد نمی‌رود. برای این مسائل دقیقاً تدابیر آموزش و پرورش چیست؟ در همین انتخابات نقش آموزش و پرورش چه بود؟ یکی از دغدغه‌ها رأی اولی‌ها بودند که هفته بعد کنکور دارند و آن هم در شرایطی که معلم خوب نداشتند و همه چیز مجازی بود و استرس داشتند ما می‌گفتیم رأی بدهند. انتخابات تمام شد ما نفهمیدیم آموزش و پرورش نقشش چه بود! اما موضوع ما این است که در حوزه اجرا چه کاری پیش می‌بریم؟ اینجاست که به نظر می‌رسد مشکل اصل خود را نشان می‌دهد و حرف ما این است که باید از حرف بگذریم و به عمل برسیم.

رئیس سازمان مدارس صدرا ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اساسی ما تحول اساسی دولت بعد در حوزه نگاهش به وزارت آموزش و پرورش یا نظام تعلیم و تربیت است. اینکه همانگونه که ما نظام اقتصادی می‌خواهیم نظام تعلیم و تربیت هم می‌خواهیم. هیچ گاه نیامدیم بگوییم شاخصه‌های وزیر آموزش و پرورش باید چه باشد. مثلاً باید دانش‌هایی در زمینه اینکه چطور از مجلس بودجه بگیرد یا با سازمان اداری استخدامی و برنامه بودجه تعامل کند می‌خواهد. باید در بحث‌های تربیتی نظر داشته باشد و از اجراییات بداند. باید حتی جریان‌های فکری که امروز در کشور هست را بشناسد. همین الان یکی از بحث‌ها مثلاً این است که برخی معتقدند باید بچه‌ها سواد رسانه‌ای داشته باشند و دانش رسانه‌ای شأن بالا برود و یک عده با آن مخالف هستند و می‌گویند ما نیاز به تربیت رسانه‌ای داریم یعنی قدرت تفکر فرد بالا برود که فردا از آسیب دور باشد. حرف اول همانی است که یونیسف هم می‌زند. چه کسی اینجا باید تشخیص دهد مبنا را باید چطور انتخاب کرد؟

نیاز آموزش و پرورش به حمایت شخص رئیس جمهور

وی گفت: به نظرم اول باید ویژگی‌ها و شاخص‌های وزیر آموزش و پرورش را بشناسیم. ممکن است به راحتی همه این ویژگی‌ها با یک آدم تطبیق پیدا نکند و بیشتر به تیمی همراه نیاز داشته باشد. اهمیت آموزش و پرورش را ما در صف می‌بینیم و ریل گذاری آن در ستاد شده است. یک ریل گذاری در ستاد گاهی می‌شود که دامنه‌ای از آسیب در صف را ایجاد می‌کند. جمعیت بالایی در آموزش و پرورش در ادارات آموزش و پرورش هستند و طبیعتاً باید کاری برای خود بسازند و همین کار درست کردن گاهی دردسر می‌شود.

تقدیری اظهار کرد: در آموزش و پرورش باید به درستی دو موضوع تربیتی و آموزشی جدا شود. امامان انقلاب از تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی حرف زده‌اند. ما باید بتوانیم به عراق و لبنان و اروپا بگوییم در حوزه تربیت دختران چه الگویی داریم. ما سالی 1500 بخشنامه و ابلاغ پرورشی به مدارس داریم که عموماً به دو تا بنر یا برنامه شعاری تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: ما امروز نیاز به قرارگاه مرکزی رسانه نوجوان داریم. دیگر گذشت زمانی که معاون وزیری برای این حوزه می‌خواستیم. تعداد دانش آموزان آسیب دیده و رها شده باید شناسایی شوند.

در پایان رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: از رئیس جمهور دولت سیزدهم می‌خواهیم به آموزش و پرورش به عنوان سرمایه نظام نگاه کنند و بدانند تحول در آموزش و پرورش با وزیر تنها شدنی نیست و باید رئیس جمهور کنارشان باشد. نیاز به حمایت پر انرژی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها