کد خبر: 499109
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۷:۳۵:۰۰
| |

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت مطرح‌کرد:

حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با هدف تامین نیاز داخل

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به احتمال احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، تصریح‌کرد:‌ این وزارتخانه از بازگشت برندها و شرکت‌های خارجی در راستای تامین نیازهای کشور حمایت خواهد کرد.

حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با هدف تامین نیاز داخل
کد خبر: 499109
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۷:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| افسانه محرابی با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذار خارجی برای ارتقای وضعیت تولید صنعتی، تاکید کرد:‌ به همین دلیل از حضور خارجی‌ها در بازار کشورمان استقبال کرده و همواره به این منظور برنامه داریم.

این مسوول وزارت صنعت در عین حال خاطرنشان‌کرد: رویکرد همیشگی وزارت صنعت، حمایت از صنایع و شرکت‌های داخلی بوده و این رویکرد حمایتی در زمان تحریم‌ها با شدت و قدرت بیشتری انجام شده است.

وی اظهار داشت: در همین راستا، وزارتخانه از واردات کالاها و محصولاتی که مشابه داخلی داشته و تولید داخلی آنها در کشور به مرز اشباع رسیده جلوگیری می‌کند.

توان صادراتی در برخی محصولات سلولزی و بهداشتی

محرابی در ادامه گفت: از ابتدای پاندمی کرونا با پیگیری‌های مداوم وزارت صنعت، معدن و تجارت، شاهد افزایش ظرفیت‌های تولید در بخش محصولات بهداشتی بودیم و امروز رشد خوبی در تولید انواع ماسک، دستمال کاغذی و سایر اقلام بهداشتی شاهد هستیم.

به گفته این مسوول، رشد تولید به گونه‌ای بود که امروز در برخی از این محصولات به صادرکننده تبدیل شدیم.

وی بیان‌داشت: در موضوع تولید ماسک، با توجه به اینکه در ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود، تامین داخل به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت و به‌جز ماسک‌های N95 که شاهد صادرات آنها بودیم، در سایر انواع ماسک با وجود تامین بازار داخل، اجازه صادرات داده نشده است.

محرابی، همچنین به پوشک بچه اشاره کرد که در سال‌های گذشته در مقاطعی در تامین آن در کشور با مشکل مواجه بودیم و گفت: در تولید این محصول در سال 99 نسبت به سال 98 رشد داشتیم و به‌جز مشکلاتی که در مقاطعی برای تامین برخی مواد اولیه تولیدی آن رخ داد، اکنون مشکلی وجود ندارد و نیاز داخل کشور تامین است.

وی به افزایش قیمت انواع محصولات نساجی، پوشاک و سلولزی نیز اشاره کرد و عامل اصلی آن را افزایش نرخ ارز برشمرد و ادامه‌داد: با توجه به اینکه عمده مواد اولیه تولید این محصولات وارداتی است، افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده آنها تاثیرگذار شده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت اضافه‌کرد: با تصمیم کارگروه تنظیم بازار، مقرر شد قیمت این محصولات به‌طور منطقی و به‌تدریج افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات بیش از 100 میلیون دلاری محصولات سلولزی در سال گذشته و رشد تولید آن نسبت به سال 98 خبر داد.

به گفته کارشناسان، اکنون 120 کارخانه در زمینه تولید کاغذ در کشور فعالیت دارند که به‌جز تامین ماده اولیه آخال (ضایعات کارتن و کاغذ)، با مشکل خاصی مواجه نیستند.

نیاز سالیانه کشور به کاغذ بسته‌بندی 850 هزار تن است، این در حالی است که سالیانه یک میلیون و 600 هزار تن از این کاغذ تولید و مازاد آن به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

در زمینه کاغذ تحریر، نیاز سالیانه نزدیک به 380 هزار تن است که فقط 180 هزار تن ظرفیت برای آن ایجاد شده است. همچنین مصرف سالیانه کاغذ کتاب درسی 40 هزار تن است.

برپایه این گزارش، سالیانه 120 هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود، اما تولید در این عرصه بیش از 200 هزار تن است.

به گفته کارشناسان، اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در کشورمان 22 کیلوگرم، در اروپا 55 کیلوگرم و در آمریکا 160 کیلوگرم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها