کد خبر: 499144
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۸:۴۹:۰۲
| |

مستنداتی که سر از خاک بیرون می‌آورند:

روایت یک نسل‌کشی؛ کشف بیش از 750 گور بی‌نام و نشان در یکی از مدارس مذهبی مربوط به بومیان کانادا

برای دهه‌ها کودکان بومی در کانادا از خانواده‌های‌شان جدا می‌شدند، در مدارس مذهبی زیر نظر کلیسا اسکان می‌یافتند و با فشار و اجبار از آنان خواسته می‌شد تا با پیوستن به دین مسیحیت، زبان و فرهنگ گذشته خود را کنار بگذارند.

روایت یک نسل‌کشی؛ کشف بیش از 750 گور بی‌نام و نشان در یکی از مدارس مذهبی مربوط به بومیان کانادا
کد خبر: 499144
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۸:۴۹:۰۲

اعتمادآنلاین| بسیاری از این کودکان در طول این سال‌ها ناپدید شدند. یافته‌ سال‌های اخیر نشان می‌دهد بسیاری از این کودکان ناپدید شده، جان خود را از دست داده بودند و کلیسا برای سرپوش گذاشتن روی این جنایت‌ها آنان را در گورهایی که عموما در کنار ساختمان مدارس بنا می‌شد، دفن می‌کرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، رییس گروه بومیان کانادایی کاوسس روز پنجشنبه در نشستی خبری از کشف بقایای 751 نفر در مدرسه ماریوال که قبلا یک مدرسه شبانه‌روزی کاتولیک بوده، در 140 کیلومتری شهر رجینا، مرکز استان ساسکاچوان خبر داد. این خبر در حالی انتشار یافت که تنها چند هفته قبل، یک گروه دیگر از بومیان کانادا موفق به کشف بقایای 215 نفر در مدرسه شبانه‌روزی کملوپس واقع در استان بریتیش کلمبیا شده بودند. به گفته گروه بومی کاوسس، این کشف «مهم‌ترین و جدی‌ترین اکتشافی است که تاکنون صورت گرفته است.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از رهبران بومیان کانادا روز پنجشنبه گفت: «بیش از 750 گور بی‌نام در جریان کاوش‌ها در محل یک مدرسه شبانه‌روزی متعلق به بومیان کانادا در غرب این کشور کشف شده است.» کادموس دلورم که در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت، اضافه کرد: «کاوش‌های خود را با استفاده از یک دستگاه ردیاب در روز 2 ژوئن آغاز کردیم و حدود 751 گور بی‌نام پیدا کردیم.» او تصریح کرد: «این یک گور جمعی نیست، بلکه گور‌های بی‌نام و نشان هستند. برخی گور‌ها در گذشته شناسایی شده‌اند. البته نمایندگان کلیسای کاتولیک سنگ قبر‌ها را برداشته‌اند، اقدامی که در کانادا یک عمل جنایتکارانه محسوب می‌شود.» رهبران بومیان کانادا کشف این گور‌ها را حاکی از وقوع یک جنایت علیه بشریت و تجاوز به حقوق بومیان کانادا ارزیابی می‌کنند. آنها از دولت و کلیسا تقاضای همکاری کرده‌اند و گفته‌اند تنها جرم قربانیان این است که بومی متولد شده‌اند. مدرسه ماریوال از 1898 تا 1996 در حال فعالیت بود. این مدرسه در 87 مایلی شهر رجینا، مرکز استان ساسکاچوان قرار داشت و بومیان از اواسط دهه 1970، اختیار اداره گورستان نزدیک این مدرسه را از کلیسا گرفته بودند.

مطالبه بومیان کانادا چیست؟


بابی کامرون، یکی از رهبران بومی کانادا در این باره به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است: «این یک جنایت علیه بشریت است. تبعیض و آزاری است که علیه بومیان روا داشته شده و باید عدالت جاری شود.» به گفته او، تنها گناه این کودکان بومی بودن آنهاست و کلیسا با همراهی دولت کانادا به خود اجازه داده چنین رفتاری با آنها داشته باشد. بابی کامرون افزود: «ما شاهد نتایج بازمانده از یک نسل‌کشی هستیم. کانادا در زمره کشورهایی است که بر اساس نسل‌کشی بومیان بنا شده و حالا ما برای این موضوع شواهد و مدارک داریم.» به نوشته این روزنامه، یافتن مجموعه‌ای از گورها طی هفته‌های اخیر باعث شده فشارها علیه دولت فعلی کانادا به نخست‌وزیری جاستین ترودو افزایش یابد. دولت کانادا برای کنترل مردم بومی و رفتار بر آنها متکی بر قوانینی است که اغلب در قرن نوزدهم میلادی به تصویب رسیده‌اند و این موضوع باعث شده تا بومیان همچنان از تبعیض و وجود قوانین نابرابر احساس نارضایتی کنند. رهبران بومی ابراز امیدواری کرده‌اند یافته‌ها و افشاگری‌های جدید بتواند به عنوان کاتالیزور عمل کرده و مسیر آنها در دستیابی به مطالباتی نظیر خودمختاری را تسهیل کند. کادموس دلورم یکی از رهبران بومی می‌گوید: «ما از اینکه مدام به ما بگویند که چه کارهایی انجام دهیم و چگونه آن کارها را انجام دهیم، خسته شده‌ایم.»


نحوه مرگ این کودکان هنوز در هاله‌ای از ابهام است و تاکنون اسناد و مدارکی مبنی بر اینکه آنها چگونه درگیر آزارهای جسمی و جنسی بوده‌اند، کشف نشده اما برخی افراد نجات یافته از این مدارس می‌گویند برخی اجساد باید متعلق به دخترانی باشد که به دلیل توجه کشیش‌ها باردار شده‌اند و کشیش‌ها برای خلاصی از دردسرهای‌شان آنها را کشته‌اند.


پری بلارد، رییس ملی مجمع اقوام بومی کانادا، یافتن این گورها را «غم‌انگیز» خوانده اما از آن ابراز شگفتی نکرده است. او در توییتر نوشت: «من از همه کانادایی‌ها می‌خواهم در این زمان بسیار دشوار و احساسی در کنار ما بایستند.»


روزنامه گاردین گزارش داده در یک ماه گذشته بقایای مربوط به اجساد حدود هزار نفر کشف شده است و بر اساس گفته‌های کارشناسان اگر جست‌وجو‌ها در سایر ایالات‌ها ادامه یابد احتمال می‌رود این رقم چندین برابر شود. در همین راستا رهبران بومی وعده‌ داده‌اند که به هر نحو ممکن به جست‌وجوها در مناطقی نظیر مدارس شبانه‌روزی، بیمارستان و سایر مکان‌هایی که گزارش‌هایی از آزار و اذیت بومیان در آنجا وجود دارد، ادامه خواهند داد.


نخست‌وزیر کانادا روز گذشته به این فاجعه واکنش نشان داد. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، در واکنش به کشف یک گور جدید دسته‌جمعی در این کشور، اعلام کرد کانادا باید از گذشته خود در زمینه نژادپرستی و اقداماتش علیه افراد بومی درس بگیرد. ترودو در ادامه کشف گور‌های کودکان در ایالت‌های «بریتیش کلمبیا» و «ساسکاچوان» کانادا را شرم‌آور و یادآور «نژادپرستی سیستماتیک، تبعیض و بی‌عدالتی علیه بومیان» دانست.


از قرن نوزدهم تا میانه‌های دهه 70 میلادی، بیش از 150 هزار کودک بومی در چارچوب طرح همسان‌سازی مجبور به حضور و تحصیل در این مدارس شده‌اند. آنها مجبور بودند دین و اعتقادات خود را کنار بگذارند، مسیحی شوند و حق نداشتند به زبان محلی و بومی با یکدیگر سخن بگویند. بسیاری از آنان آزارهای جسمی، جنسی و کلامی را در این مدارس تجربه کرده‌اند و برآوردهای جامعه بومیان نشان می‌دهد دست‌کم 6000 کودک طی این پروسه جان خود را از دست داده‌اند. اولین‌بار در سال 2008، نخست وزیر وقت کانادا در پارلمان این کشور ضمن اعتراف به «بیداد کردن آزارهای جسمی و جنسی علیه کودکان بومی» از بومیان این کشور عذرخواهی کرد.


نیکول شابوس، استاد دانشگاه و حقوقدان کانادایی معتقد است شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است. او که می‌گوید هر ساله دانشجوهای ترم اول حقوق را دست‌کم برای یک روز برای بازدید از مدارس سکونتی می‌برد و آنها را تشویق می‌کند که با قربانیان این مدارس گفت‌وگو کنند، تاکید دارد هیچ‌گاه ندیده که نجات‌یافتگان این مدارس از قبرهای بدون علامت سخن بگویند اما همواره آنها از کودکانی می‌گفتند که «تحمل ادامه مسیر را نداشتند.» به گفته او، «کانادای امروز کانادای دیروز نیست.» این اظهارنظر اما چندان از نگاه جامعه بومیان کانادا مورد قبول نیست. بسیاری از رنگین‌پوستان و بومیان در امریکا و کانادا نه تنها دسترسی برابری به دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی ندارند، بلکه در واکسیناسیون نیز در اولویت آخر هستند؛ چنانکه کارولین بنت وزیر روابط دولت با بومیان در کابینه فدرال کانادا در این زمینه اظهار کرده است، همه‌گیری کووید19 و پیامدهای آن رفتارهای تبعیض‌آمیز نظام‌مند را بر ضد زنان بومی کانادا تشدید کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها