رییس اتاق بازرگانی ایران و چین:

ضربه های اقتصادی ما در سال های اخیر ناشی از دعوای سیاسی بود

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین براین باور است: ضربه های اقتصاد ما در یکی دو سال اخیر خورده است ناشی از دعوای سیاسی است. یعنی جنگی را با دنیا داشتیم که دنیا آن جنگ را روی نقطه ضعف ما که اقتصاد بود آورد.

ضربه های اقتصادی ما در سال های اخیر ناشی از دعوای سیاسی بود
کد خبر: 499433
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۱:۱۴:۴۴

اعتمادآنلاین| مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره چالش های دولت سیزدهم در بعد اقتصادی گفت: یکسری کارهای ضروری فوریت دار است که به هر حال اتفاقاتی است که باید به فوریت بیفتد و یکسری اقداماتی است که در طول زمان باید انجام دهند. کارهای فوریت دار برای خروج از این وضعیت فعلی بیشتر منوط به این است که در دیپلماسی به کجا می رسیم و موضوع اختلافات با کشورهای مختلف که برخی از همسایگان به کجا می رسد.

به گزارش سایت خبری مدارا، وی ادامه داد: این موضوع فوریت دار است که از این وضعیتی که دو بار در این دهه با آن مواجه شدیم، برطرف شود و برای برون رفت از این چاره اقتصادی خاصی نمی توان تعیین کرد و بیشتر سیاسی است. باید رابطه را با کشورهای حاشیه های جنوبی خلیج فارس و اختلافات را با آمریکا و غرب به جایی برسانیم که تحریم ها برداشته شود. این اقداماتی است که اثرات فوری در برون رفت از شرایط اقتصادی فعلی دارد.

حریری تصریح کرد: کافی است تحریم ها برداشته شود و نفت بفروشیم و پول نفت خیلی از معایب و بیماری های اقتصادی را مسکن بزنیم و فعلا درد آن را کم کرد. یکسری اقدامات هم میان مدت و بلند مدت است که مهم ترین نکته این است که دولت آتی تیم اقتصادی برنامه مشخص، زمان بندی شده، قابل ارزیابی و اندازه گیری برای کاهش نرخ تورم داشته باشد که این مجموعه فعالیت های اقتصادی را در سیاست گذاری می طلبد منتهی باید مشخص کنند چنین نیتی دارند و می خواهند با چه برنامه ای انجام دهند. بعد می توان آن برنامه ها را نقد یا تکمیل کرد و یا راجع به آن صحبت کرد.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار مدارا که بسیاری عنوان می کنند دولت دوازدهم می توانست دیپلماسی اقتصادی را فعال کند ولی نکرد. ارزیابی شما چیست؟ گفت: من نمی فهمم منظور از دیپلماسی اقتصادی چیست. برای اینکه یکسری اصطلاحات باب می شود بدون اینکه به فهم واحد از آن برسیم. وقتی در عالم سیاست که تعیین و تبیین سیاست خارجی است، مشکل دارید دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی کاری از پیش نمی برد.

وی در ادامه پاسخ داد: در مواضع سیاسی و منطقه های نفوذ سیاسی دعوا و مشکل ایجاد می شود و امکان اصلاح آن با دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی نیست. آن کسانی که از دیپلماسی اقتصادی صحبت می کنند منظور چیست؟ به چه چیزی دیپلماسی اقتصادی می گویند. وقتی دیپلمات ما برای خرج سفارتخانه خود نمی تواند پول را انتقال دهد می خواهد به کجای اقتصاد کمک کنند؟ یعنی مواضع سیاسی ما بدون موافقت و یا مخالفت و یا سمت گیری، بر اقتصاد ما سایه دارد و یکسری از اشکالاتی که با آن مواجه هستیم مربوط به همین بحث های سیاست خارجی می شود.

حریری با بیان اینکه این دولت باید اقدامات مهمی در حوزه اقتصادی انجام بدهد اظهار داشت: این ضربه هایی که اقتصاد ما در یکی دو سال اخیر خورده است ناشی از دعوای سیاسی است. یعنی جنگی را با دنیا داشتیم که دنیا آن جنگ را روی نقطه ضعف ما که اقتصاد بود آورد. این موضوع خیلی اقتصادی نیست و راه حل های آن اقتصادی نیست. موضوع تحریم موضوع اقتصادی نیست. تحریم یک موضوع کاملاً سیاسی است و با ابزار اقتصادی آن را پیش می برند. راه حل اتفاقاتی که از سال 97 به بعد در اقتصاد ما افتاده بخش بزرگی چون بدلیل تاثیرگیری از سیاست بوده راه حل سیاسی هم دارد. راه حل اقتصادی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها