کد خبر: 499557
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۴:۴۰:۲۰
| |

گزارش نشنال از تلاش بایدن برای احیای برجام و سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان

نشنال نیوز گزارش داد: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در این هفته با لحنی خوش‌بینانه از توافق احتمالی با آمریکا صحبت کرد.

گزارش نشنال از تلاش بایدن برای احیای برجام و سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان
کد خبر: 499557
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۴:۴۰:۲۰

اعتمادآنلاین| اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که مذاکره‌کنندگان تا حدودی پیشرفت کرده‌اند، یک مقام ارشد آمریکایی گفت که اختلافات زیادی بین دو طرف باقی مانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال‌نیوز، اما حتی اگر رئیس‌جمهور جو بایدن بتواند توافقی را با ایران منعقد کند که باعث شود تهران در ازای لغو تحریم‌های ایالات متحده محدودیت برنامه هسته‌ای خود را بازگرداند، چنین توافقی برای تداوم حیات به تایید کنگره نیاز دارد.

مایک مک کول سناتور جمهوری‌خواه در مورد احیای برجام نوشت: "تخلفات ایران" بازگشت به توافق را غیرممکن می‌کند، زیرا عدم پایبندی ایران، توافق را تغییر داده است.

وی در ادامه بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام مدعی شد که تحقیقات و غنی‌سازی تهران باعث شده این توافق‌نامه نابود شود.

در طول شش دور مذاکرات غیرمستقیم در وین، ایرانی‌ها خواستار لغو تحریم‌های اعمال شده در دوران ترامپ هستند.

کنت کاتزمن، متخصص ایران در سرویس تحقیقات کنگره، به "نشنال" گفت: "من فکر می‌کنم آنچه مذاکرات در وین را متوقف می‌کند، بحث در مورد تحریم‌ مقام‌های ایرانی است."

اگر دولت بایدن موافقت کند که به عنوان بخشی از توافق خود برای احیای توافق هسته‌ای، هر یک از این تحریم‌ها را لغو کند، باید اجازه کنگره را بگیرد و همین باعث می‌شود کنگره امکان نابود کردن توافق را داشته باشد.

سناتورها معتقدند توافقی که به برنامه‌های موشکی و حمایت ایران از گروه‌های منطقه می‌پردازد، شانس بیشتری برای جلب حمایت گسترده و دو جانبه در ایالات متحده خواهد داشت و دوام بیشتری هم دارد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در مورد رای‌گیری در کنگره، به نشنال گفت: "این بحث کمی جلوتر از جایی است که اکنون هستیم، فعلا زود است درباره آن اظهارنظر کنیم اگر به جایی برسیم که توافق انجام شود، خوشحال خواهیم شد که در مورد آرا در کنگره بحث کنیم."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها