2 تا 2.5 برابر ارقام اعلامی مالیات پرداخت می‌کنیم/ اگر تخفیفی می‌دهند در بخش دیگری جبران می‌کنند

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اگر معافیت‌هایی که با این سبک و سیاق که در ایران داریم را مد نظر قرار دهیم که در دنیا اینگونه نیست و همچنین نسبت مالیات به GDP را محاسبه کنیم شاید ما 2 تا 2.5 برابر متوسط ارقام اعلامی پرداخت کنندگان مالیات پرداخت می‌کنند و نسبت وصول مالیات ما به GDP کمتر از کشورهای پیشرفته نخواهد بود و در کشورهای منطقه هم در صدر خواهیم بود.

2 تا 2.5 برابر ارقام اعلامی مالیات پرداخت می‌کنیم/ اگر تخفیفی می‌دهند در بخش دیگری جبران می‌کنند
کد خبر: 499715
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۰۹:۴۳:۴۱

اعتمادآنلاین| محمود تولایی در مورد اظهارات ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب، مبنی بر کاهش مالیات بخش تولید اظهار کرد: موضوع کاهش مالیات بخش تولید از قبل هم مطرح بوده اما متاسفانه هر بار گفتند و عمل نکردند. پیشنهاد اولیه‌ای که از طرف مجلس مطرح شد این بود که 5 درصد از مالیات بخش تولید کم کنند در دولت هم این موضوع مطرح شد اما در نهایت ان را عملی نکردند.

وی افزود: این کاهش مالیات فقط می‌تواند به عنوان یک مشوق عمل کند و تاثیر آنچنانی روی تولید ندارد. چراکه هنوز نظام مالیات ما دقت زیادی ندارد. امیدواریم برنامه‌ مالیات‌‌ ستانی به سمتی برود که با دقت بیشتر و از طریق سامانه‌ها صورت گیرد همچنین امیدواریم رییس جمهور منتخب بتواند این موضوع را اجرایی کند.

تولایی در ادامه با انتقاد از نحوه مالیات‌ ستانی در ایران گفت: میزانی که قرار است از مالیات تولید کم شود، میزان کمی است. نحوه محاسبه مالیات در دنیا به شکلی است هزینه‌های حقوق گمرکی و عوارض و پرداخت‌های تامین اجتماعی هم جزو مالیات محسوب می‌شود اما در ایران همه این مبالغ به طور مستقل وصول و در جمع مالیات محاسبه نمی‌شود و بعد هم می‌گویند میزان مالیات در ایران نسبت به بقیه کشورها کمتر است. فرقی هم از این نظر بین مجلس‌ها و دولت‌ها نبوده و همه این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: در حالی که اگر معافیت‌هایی که با این سبک و سیاق که در ایران داریم را مد نظر قرار دهیم که در دنیا اینگونه نیست و همچنین نسبت مالیات به GDP را محاسبه کنیم شاید ما 2 تا 2.5 برابر متوسط ارقام اعلامی پرداخت کنندگان مالیات پرداخت می‌کنند و نسبت وصول مالیات ما به GDP کمتر از کشورهای پیشرفته نخواهد بود و در کشورهای منطقه هم در صدر خواهیم بود.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی پیرامون میزان عملیاتی بودن این طرح بیان کرد: کاهش مالیات تولید از آنجا که میزان زیادی نخواهد بود عملیاتی است. وقتی بودجه در یک سال برای مثال دو برابر می‌شود تغییر 5 درصدی مالیات باعث اتفاق خاصی نمی‌شود.

وی ضمن تاکید بر کم بودن تاثیر کاهش مالیات تولید و وجه تشویقی آن خاطرنشان کرد: از یک طرف تخفیفی داده می‌شود از طرف دیگر جبران می‌شود برای مثال الان مالیات‌های دیگری هم در حال اضافه شدن است. یعنی تفاوت چندانی ندارد که نرخ به چه میزان است، در هر حال عدد از بخش دیگری وصول می‌شود.

تولایی یادآور شد: ممکن است که 20 درصد از مالیات تولید کم شود اما تاثیر آن در کل مالیات وصولی بیشتر از 5 درصد نیست. چراکه این کاهش تنها از آن بخش تولید که شناسنامه‌دار است رخ می‌دهد و از بخش‌های دیگر مانند تجارت خدمات ساختمان یا گردشگری و.... مالیات بر نقل و انتقالات املاک و از همه مهمتر مالیات ارزش افزوده مالیاتی کم نمی‌شود. بنابراین این کاهش رقم قابل توجهی نیست و بیشتر می‌توان گفت مشوق است ولی اینگونه رویکردها اگر عملی شود نشانه‌های خوبی برای توجه به تولید است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها