فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

پاسخ صریح رئیسی برای عدم دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، دیپلماتیک نبود / چه اشکالی دارد برای مصلحت کشور پای مذاکره بنشینیم / رویکردهای افراط‌گونه در دولت احمدی‌نژاد ضربه بزرگی به کشور زد

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هنگامی که خبرنگار از رئیس‌جمهور منتخب سوال کرد که آیا برای مصالح کشور حاضرید با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کنید؟ ایشان گفتند خیر! به نظر من این پاسخ یک پاسخ دیپلماتیک نبود.

پاسخ صریح رئیسی برای عدم دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، دیپلماتیک نبود / چه اشکالی دارد برای مصلحت کشور پای مذاکره بنشینیم / رویکردهای افراط‌گونه در دولت احمدی‌نژاد ضربه بزرگی به کشور زد
کد خبر: 499772
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۰:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره این که در ستاد رئیس‌جمهور منتخب هنگام مبارزات انتخاباتی برخی افراد تندرو حضور داشتند که بیم آن می‌رود همین افراد در کابینه آینده حضور داشته باشند، گفت: من کاری به شخص ندارم، معتقدم کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران با مشکل افراط و تفریط در نگاه سیاسی، مدیریتی و جناح‌بندی‌های کاذب رو‌به‌رو است.

به گزارش ایلنا،‌ این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید این‌که اکثر کسانی که به اصطلاح توانایی رأی داشتند در پای صندوق‌ها حاضر نشدند و تعداد آرای شرکت‌کننده‌ها به خاطر همین مشکلاتی است که در کشور وجود دارد، حال چه اقتصادی و چه سیاسی مهم این است که مشارکت به 50 درصد نرسید.

وی خاطرنشان کرد: تا ما به آن اعتدالی که روحانی شعارش را داد اما نتوانست درست عمل کند، نرسیم مشکلات‌مان همچنان باقی است.

میبدی با بیان این‌که اولین گام اعتدال واقعی این است که سیاست خارجی مملکت تعریف شود، اظهار کرد: هنگامی که خبرنگار از رئیس‌جمهور منتخب محترم سوال کرد که اگر آمریکا شرایط شما را بپذیرد آیا برای مصالح کشور حاضرید با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کنید؟ ایشان گفتند خیر! به نظر من این پاسخ یک پاسخ دیپلماتیک نبود. آقای رئیسی به راحتی می‌توانست بگوید باید بنشینیم فکرها و ملاحظات‌مان را انجام دهیم ببینیم در چه شرایطی هستیم، آن‌گاه پاسخ می‌دهیم.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قطع رابطه با آمریکا که حرمت ذاتی ندارد که ما بگویم خیر مطلق است، عنوان کرد: بله، ما با آمریکا به دلیل تحریم‌ها و ظلم‌هایی که انجام داده است، قطع رابطه کرده‌ایم، بنابراین اگر این کشور به شرایط ما برگردد، تحریم‌ها را بردارد و اگر مصلحت کشور اقتضا کند، برویم و بنشینیم مذاکره کنیم، چه اشکالی دارد؟

وی ادامه داد: بالاخره آمریکا بد یا خوب امروز ابرقدرت دنیا است، اهرم فشار در دستش دارد، تحریم‌ها را زیاد و رفت و آمدهای دیپلماسی ما را محدود می‌کند، کشتی‌های ما را متوقف می‌کند، بانک‌ها به روی ما بسته شده است و هزاران مشکل دیگر؛ از همین رو معقتدم کابینه رئیس‌جمهور باید نگاهی به این مسائل داشته باشد، نه نگاه نفی مطلق که نه اسلام، نه قانون اساسی و نه ملت آ را نمی‌پذیرد که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را تحمل کنیم و ارتباطی برقرار نکنیم.

میبدی تاکید کرد: من به هیچ عنوان کاری به شخص ندارم، به رویکرد کار دارم، رویکردهای افراط‌گونه‌ای که در زمان احمدی‌نژاد داشتیم، ضربه بزرگی بر این کشور وارد کرد، بنابراین اگر این رویکردهای افراطی در وزارت کشور، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و در سیاست خارجی ما دوباره دنبال شود، معتقدم هیچ چیزی حل نمی‌شود، دولت هم موفق نمی‌شود و مسائل معیشتی مردم باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: امیدوارم هر کسی که در این دوره کشور را مدیریت می‌کند، واقع‌گرا و اعتدال‌گرا باشد، این نگاه افراط و تفریط را کنار بگذارد، تمام سرمایه‌های کشور را به کار گیرد و با تمام کشورهای دنیا اگر مصلحت اقتضا کرد، رابطه برقرار کند؛ چراکه تحریم‌ها بسیار خطرناک است و برجام باید به هر وسلیه‌ای که هست به یک جایی برسد؛ امروز مشکل ما مشکل تسلیحات نیست، مشکل ما گوشت، نان، مرغ و گرانی است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: راه و روشی باید اتخاذ شود که مشکلات معیشتی ما را حل کند، این‌که می‌گویند ما اقتصاد کشور را به دلار گره نمی‌زنیم که حرف نمی‌شود؛ چراکه متاسفانه اقتصاد ما با دلار گره خورده است. توجه داشته باشید می‌خواهیم نفت بفروشیم در برابرش چه می‌خواهیم تحویل بگیریم؟ می‌خواهیم پول کشورهای دیگر را بگیریم؟ می‌خواهیم در مقابلش دارو بگیریم؟ مشکل ارز و دلار است، نمی‌شود که پول پایه را نادیده گرفت و جایش ین ژاپن بگیریم!

وی خاطرنشان کرد: امروز مشکلات ما در دارو، مواد اولیه کارخانه‌ها و خوراک‌های دام و طیور به این دلیل است که نمی‌توانیم دلار بفرستیم؛ زیرا کسی که بخواهد دارو و مواد اولیه به ما بدهد، در مقابل یورو و دلار می‌خواهد نه چیز دیگری.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حال آقای رئیسی یا هر شخص دیگری که می‌خواهد کشور را اداره کند باید از اقتصاددانانی که در در دانشگاه‌ها هستند، استفاده کند؛ نیایند صرفا هرکسی که شعار مرگ بر آمریکا می‌گوید را به کار بگیرند، باید این‌ها را کنار بگذاریم چرا که دوران مرگ بر آمریکا تمام شد و دوران حل مشکلات مردم است که اگر آن‌ها را حل کردیم در دوره بعدی انتخابات وضع‌مان بهتر است اما اگر مشکلات مردم را با سیاست‌های افراطی و تفریطی حل نکردیم، مشارکت در انتخابات بعدی زیر 30 درصد خواهد بود.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها